Keď sa Vallove „smart" riešenia správajú hlúpo. A neférovo

Krátke cesty mestskou dopravou alebo skrátené parkovanie Bratislava nepodporuje. Ide tým proti vlastným sľubom.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo. Foto: TASR.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo. Foto: TASR.

Rozhlas a televízia Slovenska priniesla reportáž o zákazníkovi, ktorý si v aplikácii zvolil trojhodinový lístok, pretože nevedel, koľko sa v meste zdrží. Keďže sa však zdržal len štyridsať minút, chcel v aplikácii časomieru stopnúť. Tá to pôvodne umožňovala, funkciu zastavenia času mala v ponuke. No v praxi to zrazu nefunguje. Zákazník namiesto férových dvoch eur za prvú načatú hodinu zaplatil predplatených šesť eur.

Bratislavské progresívne elity sa hrdia tým, ako ľuďom zjednodušujú život prechodom na digitalizáciu niektorých procesov, napríklad aj platením za služby cez aplikácie. Len na parkovanie v systéme PAAS sa dnes využíva päť rôznych aplikácií. Zákazník si môže niektorú (alebo viaceré) zvoliť napríklad podľa hodnotenia zákazníkov, ktoré je pri každej aplikácii vo virtuálnom obchode zverejnené. 

Nečudoval by som sa, keby bolo hodnotenie aplikácie pozitívne ovplyvnené aj tým, že údajne umožňuje stopnúť časomieru pri odchode z parkoviska a zaplatiť len za reálne parkovanie (takto to aplikácia na začiatku sľubovala). Nikto predsa nechce platiť za niečo, čo nevyužil.

Keby si zákazník kúpil parkovanie v parkomate na ulici a hodil doň mince, asi by už nečakal, že mu stroj bude po skoršom návrate vydávať štyri eurá naspäť. Vedel by, že je to jeho kalkulované riziko a dopredu by sa zmieril s prípadnou stratou. Lenže keď si už niekto nainštaluje aplikáciu a spáruje ju s platobnou kartou (čo môže predstavovať rôzne riziká), pretože to má byť výhodné a praktické, očakáva, že to naozaj bude tak, ako mu mesto či predajca sľubovali.

Ideálne, že zaplatí naozaj len to, čo reálne minie. Posledné, čo očakáva je, že bude okradnutý.

Škandalózne na prípade je najmä tvrdenie správcu aplikácie, že funkciu stopnutia zrušil na pokyn bratislavského magistrátu. 

Magistrát sa obhajuje, že možnosť zastavenia parkovania ešte nebola spustená, pretože „ide o IT systémy a platobné brány na pozadí, ktoré musia byť upravené na predčasné ukončenie parkovania, teda vracanie predrezervovanej sumy parkovania."

Vo svojich smartfónoch teda máme stále len relatívne hlúpy automat, ktorého jediné výhody spočívajú v tom, že keď prší, nemusíme ísť k tomu stojacemu automatu na ulici pešo a vieme si prípadne parkovanie na diaľku predĺžiť.

Ale to predsa vieme už viac ako dve dekády aj prostredníctvom SMS. Kde je teda ten pokrok? Parkovací systém funguje naostro rok a pol a magistrát nebol schopný zabezpečiť zákazníkom očakávanú službu. 

Vzniknutá situácia okolo férového parkovania mi pripomína nedávnu kritiku, ktorej magistrát čelil za zrušenie 15-minútového lístka na MHD. Každý, kto sa potrebuje v daždi či zime odviezť dve zastávky, tiež neférovo zaplatí paušálne za polhodinu jazdy. 

Ale hádam už konečne svitá na lepšie časy. Magistrát tvrdí, že férovú službu pre vodičov s možnosťou predčasného stopnutia služby plánuje sprevádzkovať od budúceho roka.

A zostáva dúfať, že sa niekedy v budúcnosti podobných „smart" výdobytkov ako vodiči dočkajú aj používatelia mestskej dopravy, ktorí sú údajne pre súčasné vedenie mesta prioritou. 

Úplne na začiatok by Dopravný podnik Bratislava mohol opätovne zaviesť 15-, prípadne 20-minútový lístok.