ŽILINA – Ani v máji a júni to na na veľmi frekventovanej ceste I/18 zo Žiliny do Martina nebude pre vodičov prechádzka ružovou záhradou. V najbližšom období budú pod Strečnom skôr pribúdať kolóny áut, ako naopak.
Na tejto tranzitnej ceste nebola o zápchy núdza ani v minulosti, ale odkedy sa tu vo februári tohto roku začalo na kritickom úseku s rekonštrukciou vozovky z dôvodu havarijného stavu, kde sa jej časť začala prepadať (je potrebné sanovať svah a oporný múr) sú „retiazky“ áut v oboch smeroch ešte častejším úkazom.
Na ceste E50 pod Strečnom bolo nevyhnutné reorganizovať dopravu, namiesto trojpruhu je tam dvojpruh, rýchlosť je znížená na 80 km/h a v kritickom úseku len 30 km/h.
Na aktuálny stav sa Žilinský Štandard opýtal Dezidera Szabóa (SSC – Investičná výstavba a správy ciest Žilina): „V prvom májovom týždni by sa mala začať pokládka asfaltových vrstiev na ceste od Nového hradu po Dubnú Skalu, ale nie na celom úseku. Pokládka asfaltových vrstiev je plánovaná od 29. apríla do 11. júna (samozrejme budeme sa snažiť tento termín v čo najväčšej miere skrátiť). Bude to na ploche 49 700 m². Na tento účel máme vyčlenených 970 000 eur s DPH (je v tom zahrnutá aj výmena obrusnej vrstvy na moste MO 18-263 Mojšova Lúčka). Po ukončení asfaltérskych prác sa obnoví zvislé a vodorovné dopravné značenie v celom úseku. Čo sa týka sanácie svahu a oporného múru na kritickom mieste, kde došlo k prepadnutiu časti vozovky, verím, že v najbližších dňoch bude projektová dokumentácia hotová (dorába sa textová časť). Potom sa v zmysle zákona vyhlási verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby.“
Uvidí sa, koľko tento proces potrvá, lebo neúspešní uchádzači sa budú môcť odvolať, čo celé spomalí, ale ak sa to stihne vysúťažiť do leta, potom by sa samotná realizácia (tri až štyri mesiace) mohla stihnúť ešte do zimy tohto roku. „Počas stavebných prác by na tom úseku nemali byť ďalšie obmedzenia pre vodičov. Malo by postačiť to, čo tam platí teraz, ale nevylučujem, že krátkodobo tam môže nastať nejaká zmena,“ dodal D. Szabó.
Aj po dokončení zostane dvojpruh na celom úseku od Strečna po Dubnú Skalu zachovaný, so zákazom predbiehania, zrejme aj so zníženou rýchlosťou na 70 km/h v oboch smeroch.
Cesta 1. triedy popod hrad Strečno, cez Domašínsky meander až po Dubnú Skalu je už dlhé roky neuralgickým bodom. Hustota premávky dosahuje na dopravnej tepne zo Žiliny do Vrútok vysoké čísla (cca 30 000 tisíc áut denne), pričom situáciu nezlepšuje ani vysoký podiel kamiónovej dopravy na celkovom tranzite. A keď k tomu pripočítame poveternostné podmienky, možný zosuv skál, ako aj kľukatý profil trate, tak ani z hľadiska bezpečnosti nie je cestovanie touto trasou úplne bezpečné.
Na lepšiu alternatívu si vodiči musia trpezlivo počkať, kým bude na súbežnej D1 k dispozícii tunel Višňové – Dubná Skala.
Predseda sekcie dopravy SOPK Ján Mišura pre Štandard doplnil: „Dopravná situácia na ceste I. triedy pod Strečnom bola aj v minulých rokoch komplikovaná, ale v súčasnosti je ešte viac. Z hľadiska podnikateľov, ktorých združujeme v SOPK, nechápeme, že pri takom dôležitom dopravnom ťahu slovenského a európskeho významu, ktorý patrí do základnej európskej siete „TEN-T“ medzi Parížom a Kaspickým morom, sa ide robiť verejné obstarávanie (zvlášť, ak ide o havarijný stav). To môže trvať niekoľko mesiacov. Keby to štát zadal na výnimku priamym zadaním, bolo by to rýchlejšie. Problémy, ktoré sa teraz musia riešiť na tejto ceste, čo je hlavný európsky koridor, pramenia z toho, že stále nie je dostavaný súbežný tunel medzi Žilinou a Martinom. Je veľkou škodou, že sa jeho výstavba niekoľkokrát zastavila. Stavba tunela Višňové bola po prvýkrát zastavená v roku 2002, druhýkrát v roku 2011 a naposledy vo februári roku 2020. A to predĺžilo termín dokončenia tunela. Termín realizácie sa znovu posúva a nakoniec z roku 2023 je rok 2025.“