Budeme stáť rady na banány? Systém sa blíži ku kolapsu, varujú medzinárodní dopravcovia

archívna snímka kontajnery kontajnerový prístav Šanghaj Prístav v Šanghaji. Foto: TASR/AP

Jedno z odvetví, ktoré počas pandemického obdobia nemali núdzu o prácu, je jednoznačne doprava. Najmä tá globálna a ďalšie na ňu napojené reťazce doručovania. Tieto siete sú však po mesiacoch enormného množstva práce v sťažených podmienkach pandemických opatrení vyťažené natoľko, že sú pomaly, ale isto pred kolapsom. Varujú pred tým samotní zamestnanci týchto spoločností.

Vodiči nákladných áut, piloti či kapitáni zaoceánskych nákladných lodí pracujú od začiatku pandémie ochorenia COVID-19 na plné obrátky. Dopyt po tovare na objednávku sa enormne zvýšil pre zavedené lockdowny, ktoré uzavreli ľudí doma. Navyše, všetko komplikovali a naďalej komplikujú opatrenia proti covidu.

Testovanie, karantény a celkové spomalenie dopravy na globálnej úrovni vytvorilo postupne také napätie a nárast cien, že podľa ľudí, ktorí tovar rozvážajú po celom svete, začína byť situácia neudržateľná. Mnohí sú už na pokraji síl.

Medzinárodná komora lodnej dopravy (ICS) a ďalšie priemyselné združenia, ktorých šéfovia sa zúčastnili na Valnom zhromaždení OSN, varujú v otvorenom liste pred „globálnym kolapsom dopravného systému“. K tomu podľa dopravcov dôjde, ak krajiny urýchlene neobnovia voľný pohyb osôb cez hranice a nespravia z očkovania zamestnancov dopravy proti covidu prioritu.

Pre obrovský záujem o doručovanie tovaru, ktorý v súčasnosti dni a niekedy aj týždne čaká v prístavoch na vyloženie a cestu ďalej k zákazníkom, sa cena lodnej dopravy šplhá do astronomických výšin.

Daň na dopravcoch

Ešte medzi rokmi 2011 až 2020 bola priemerná cena lodnej dopravy za jeden kontajner na úrovni okolo 1 800 dolárov. Nepredstaviteľná hranica 10-tisíc dolárov za kontajner na trase Šanghaj – Rotterdam sa stala realitou ešte koncom mája tohto roka a už začiatkom júla sa táto suma vyšplhala na takmer 13-tisíc dolárov. V medziročnom porovnaní je to nárast ceny za dopravu o neuveriteľných 600 percent.

„Globálne dodávateľské reťazce sa začínajú rúcať, pretože dva roky tlaku na zamestnancov dopravy si začali vyberať svoju daň,“ píše sa v otvorenom liste, ktorý okrem lodných dopravcov podpísali aj medzinárodné organizácie zastrešujúce dopravných pilotov a cestných dopravcov. Konkrétne ide o Medzinárodnú asociáciu leteckých dopravcov (IATA), Medzinárodnú úniu cestnej dopravy (IRU) a Medzinárodnú federáciu pracovníkov dopravy (ITF), ktoré dovedna združujú 65 miliónov zamestnancov z celého sveta.

Okrem pandemických opatrení, karantén, testovaní a očkovaní zažíva dopravný sektor všade na svete akútny nedostatok zamestnancov. Svoje by o tom vedeli hovoriť Briti. V Spojenom kráľovstve chýba podľa tamojšej Asociácie nákladnej dopravy (RHA) až 100-tisíc vodičov nákladných áut. Tri mesiace pred Vianocami tak nemá kto v Británii rozvážať tovar.

Aj otvorený list medzinárodných dopravcov varuje, že zamestnancov v odvetví je jednoducho nedostatok. Viac ich, zdá sa, ani tak skoro nebude, pretože s miliónmi z nich zamestnávatelia počas pandémie zaobchádzali len veľmi biedne. Málo pracovníkov pritom vytvára ešte väčší tlak na tých, ktorí v doprave zostali.

Generálny sekretár Medzinárodnej komory lodných dopravcov (ICS) Guy Platten uviedol, že nedostatok zamestnancov v doprave sa bude ku koncu roka pravdepodobne ešte väčšmi zhoršovať. Ľudia, ktorí v odvetví pracujú, sa totiž nebudú chcieť zaviazať na ďalšie kontrakty, pretože nechcú riskovať, že by sa na Vianoce nedostali domov k rodinám. Čakacie doby na vykladanie či nakladanie tovaru sa počas pandémie enormne zvýšili a nie je jasné, kedy sa môžu ešte väčšmi natiahnuť pre prípadné nové opatrenia proti covidu.

Krehká sieť dodávateľov

Tlak, ktorý sa s blížiacim sa koncom roka a pokračujúcou epidémiou tvorí na dopravcov, napína dodávateľské reťazce na maximum a môže ešte zhoršiť napríklad akútny nedostatok pohonných látok a niektorých tovarov vo Veľkej Británii.

„Globálny dodávateľský reťazec je mimoriadne krehký a je závislý rovnako na kapitánovi lode z Filipín, ako aj na vodičovi kamiónu, aby bol tovar doručený. Je načase, aby šéfovia vlád reagovali na potreby zamestnancov,“ dodal generálny sekretár Medzinárodnej federácie pracovníkov dopravy (ITF) Stephen Cotton.

Na zaoceánskych lodiach sa vyskytujú prípady, v ktorých posádky nevyšli na pevninu aj celý rok, pretože pre opatrenia proti covidu nedostali ich členovia v prístavoch povolenie opustiť plavidlo.

V úvode pandémie mnohí námorníci súhlasili s predĺžením kontraktov o celé mesiace, aby sa udržala celosvetová preprava potravín, pohonných látok, liekov a ďalších druhov tovaru. Uzávierky hraníc a rušenia letov však spôsobili, že bolo takmer nemožné presúvať zamestnancov z jedného konca sveta na druhý.

Na vrchole covidovej krízy v roku 2020 sa nemohlo na pravidelnom striedaní posádok zúčastniť až 400-tisíc námorníkov. Niektorí pritom pracovali až 18 mesiacov navyše nad rámec svojich kontraktov.


Ďalšie články