Rozhodnutia Facebooku sú často politicky podfarbené, ukazujú interné debaty vo firme

Mark Zuckerberg Foto: TASR/AP

Zo spoločnosti Facebook, ktorá prevádzkuje rovnomennú sociálnu sieť a ďalšie online platformy, unikli časti internej komunikácie naznačujúce, že zobrazovanie spravodajského obsahu na Facebooku ovplyvňuje viac politika než pravidlá, ktoré by mali platiť pre všetkých. Spoločnosť Marka Zuckerberga to odmieta, ale uniknuté časti debát medzi zamestnancami Facebooku naznačujú niečo iné.

Pravidlá Facebook zrejme neplatia pre každého rovnako. Naznačujú to uniknuté časti internej komunikácie, na ktoré sa odvoláva Wall Street Journal (WSJ) vo svojom dlhodobom projekte Facebook Files. V rámci neho americký denník uverejňuje články odhaľujúce praktiky tejto firmy a tentokrát prichádza s ďalším zistením o špeciálnom postavení niektorých médií na Facebooku.

V uniknutých diskusiách sa zamestnanci a členovia manažmentu Facebooku dohadujú napríklad aj o tom, že proti americkému konzervatívnemu portálu Breitbart a ďalším pravicovým médiám neuplatňuje sociálna sieť pravidlá pre šírenie obsahu. Dôvodom sú obavy z negatívnej reakcie používateľov.

Podľa amerického denníka Facebook bežne robí výnimky pre veľkých hráčov používajúcich túto sociálnu platformu. Existovať má údajne tajná elita používateľov, ktorých sa výnimky z pravidiel používania týkajú.

Pár príkladov z praxe

Počas protestov, ktoré naprieč Spojenými štátmi vyvolalo zabitie Georgea Floyda policajtom, jeden zo zamestnancov Facebooku v internej komunikácii napísal: „Dajte Breitbart preč z News Tab.“ News Tab je nástroj, ktorým Facebooku vyberá používateľom spravodajské články a príspevky jednotlivých médií.

Zmienený zamestnanec argumentoval titulkami, ktoré Breitbart použil v článkoch o protestoch. Išlo napríklad o nadpisy typu: „Chaos v Minneapolise: výtržnosti v maskách“, „Masívne rabovanie, budovy v plameňoch“, „Protestujúci aktivisti Black lives matter rozbili policajné autá“.

Titulky boli síce v tom čase pravdivé, ale pracovníkovi sa zrejme nepáčili práve pre jeho politické presvedčenie. Kolegom totiž napísal, že „Breitbart a podobne ladené zdroje zobrazujú Američanov tmavej pleti a černošské hnutia vo veľmi negatívnom svetle“. Mnohí s týmto názorom súhlasili.

V rovnakom firemnom čete analyzovanom novinármi z WSJ jeden z výskumných pracovníkov varoval, že akékoľvek snahy o zablokovanie Breitbartu, podporovaného voličmi Donalda Trumpa, vo firme neprejdú. Pre obavy, že by to mohlo vyvolať politický odpor.

Diskriminuje Facebook konzervatívcov?

Facebook ponechal Breitbart vo svojej spravodajskej sekcii. Firma to odôvodňuje tým, že rozhoduje na základe špecifického obsahu, ktorý sa objaví na Facebooku a nie na základe toho, čo všetko médiá publikujú a aké je ich politické smerovanie. Obsah, ktorý Breitbart publikuje na sociálnej sieti, je podľa spoločnosti v poriadku.

Americkí republikáni, predovšetkým Donald Trump, tvrdia, že Facebook diskriminuje konzervatívne názory. Uniknuté interné debaty to síce priamo nepotvrdzujú, ale zamestnanci Facebooku a ich šéfovia v nich často diskutujú o tom, ako obmedziť pravicové médiá. WSJ nemá k dispozícii všetky konverzácie, ale v tých dostupných sa o ľavicových médiách hovorí oveľa menej.

Rovnaký prístup

Z interných diskusií vyplýva, že zamestnanci Facebooku často apelovali na vedenie, aby proti pravicovým stránkam zakročilo. V mnohých prípadoch argumentovali pravidlami samotnej sociálnej siete. Tie však neplatia pre všetkých rovnako. Naznačuje to napríklad časť uniknutej konverzácie, v ktorej jeden z pracovníkov píše: „Obávame sa politickej spätnej reakcie, ak by sme uplatňovali naše pravidlá bez výnimiek.“

Facebook obvinenia odmieta. Spoločnosť tvrdí, že svoje pravidlá presadzuje rovnako a pri rozhodovaní neberie do úvahy politiku.

O tom, že niektoré médiá majú predsalen na Facebooku špeciálne výnimky, svedčí aj ďalšie vyjadrenie z minulého roka. Napísal ho pri svojom odchode z firmy dnes už bývalý člen tímu, ktorý má na Facebooku na starosti škodlivé správanie. „Robíme pre nich špeciálne výnimky z našich písaných pravidiel a ešte ich aj schvaľujeme tým, že ich uvádzame ako overených partnerov v našich hlavných produktoch,“ napísal zamestnanec o Breitbarte v rozlúčkovej správe kolegom.

Breitbart je vo facebookovom výbere spravodajstva (News Tab) od spustenia tohto nástroja v roku 2019. Sekcia zobrazuje správy od vydavateľov ako je WSJ, New York Times, Washington post a podobne, teda tých, ktorý si za obsah nechávajú platiť. V druhej kategórii správ, kde je aj Breitbart, sú médiá, ktoré ponúkajú obsah ušitý na mieru pre rôznych používateľov, ale sú bezplatné.

Štúdia Facebooku z roku 2019 radí Breitbart spomedzi desiatok amerických a britských médií k tým najmenej dôveryhodným a vyčíta mu veľmi nízku kvalitu spravodajstva. Napriek tomu je portál stále súčasťou spravodajskej ponuky na Facebooku.


Ďalšie články