Viera po nemecky: Šéfliberál bez vyznania sa žení v kostole, vedúca katolíčka požaduje plošnú dostupnosť potratov

Ch. Lindner: Nemci by mali preskúmať svoje rezervy ropy a plynu v Severnom mori Nemecký minister financií Christian Lindner. Foto: TASR/AP

Kým prvou, druhou aj treťou témou tohto leta je otázka, či bude Nemcom v nadchádzajúcej zime chladno, riešila omnoho menšia časť nemeckej verejnosti v júli aj dve témy náboženského razenia: cirkevný sobáš dvoch celebrít, ktoré obe vystúpili z evanjelickej cirkvi, a prekvapujúca angažovanosť najvyššie postavenej nemeckej katolíčky za plošnú dostupnosť umelých potratov po celom Nemecku. Obe diskusie slúžia ako meradlo, kde sa kresťanský mainstream Nemecka toto leto nachádza.

Začnime tým veselším príbehom. Spolkový minister financií a predseda pravicovo-liberálnej FDP Christian Lindner a novinárka z pravicového vydavateľstva Alex Springer Franca Lehfeldtová sa brali. Svadba na vychýrenom ostrove Sylt bola veľkolepá, trvala celé tri dni, nevestu priviezli v otvorenom Porsche Targa. Zavítali šéf Volkswagenu, kancelár Olaf Scholz, jeho protikandidát na kancelára Armin Laschet a nový líder opozície z CDU Friedrich Merz. Ten posledný sa staral o minikauzu, keď na svadbu priletel v súkromnom lietadle, na ktoré si zarobil počas svojho pôsobenia v najväčšej správcovskej spoločnosti na svete (BlackRock, ňou spravovaný majetok predstavuje vyše 10 biliónov dolárov). Merz na obvinenia zo strany Zelených reagoval slovami: „Stručne povedané: V tomto malom lietadle spotrebujem menej paliva ako v ktoromkoľvek služobnom aute člena spolkovej vlády. A preto lietam.“

Trošku rozruchu vyvolal fakt, že rozvedenému Lindnerovi, ktorý v mladosti vystúpil z katolíckej cirkvi, a slobodnej Lehfeldtovej, ktorá vystúpila z evanjelickej cirkvi, umožnili cirkevný sobáš v celebritami obľúbenom Kostole svätého Severína v Keitume. Niektorí sa divili, že kázeň v rámci svadobného obradu nepredniesla evanjelická farárka Susanne Zingelová, ale progresívny filozof Peter Sloterdijk, ktorý je známy pre svoje priekopnícke biotechnologické vízie a kresťanstvo raz nazval „neúspešným projektom“.

Prvá nemecká biskupka protestuje

Ako najostrejší evanjelický kritik tejto výnimky sa ozval človek, ktorý bol ešte nedávno považovaný za príklad liberálneho protestantizmu: Margot Käßmannová, predsedníčka Rady evanjelickej cirkvi v Nemecku (EKD) v rokoch 2009 až 2010, prvá nemecká biskupka, ktorá sa počas pôsobenia v úrade rozviedla. Käßmannová po nočnej jazde s 1,5 promile v krvi odstúpila zo všetkých úradov, prostredníctvom svojho stĺpčeka v tabloide Bild má však ešte stále vplyv na veci verejné.

Vo svojom stĺpčeku sa opýtala: „Prečo chcú cirkevnú svadbu dvaja ľudia, ktorí vedome vystúpili z cirkvi a dokonca verejne vyhlásili, že sa nepovažujú za kresťanov?“ Obhajovala aj cirkevné právo, ktoré stanovuje, že aspoň jeden z manželov musí byť členom cirkvi, aby sa mohol konať cirkevný sobáš. (Dušpastieri v EKD však môžu v minime prípadov udeliť výnimky.) Bývalá šéfka nemeckých evanjelikov žiadala odstránenie možnosti výnimiek, „v opačnom prípade budeme naše tradičné priestory, kde kresťania vzdávajú Bohu česť, degradovať na lacné lokály pre eventy na konanie podujatí“.

Aktuálna predsedníčka EKD sa vyjadrila menej jednoznačne. Na jednej strane sa vyhranila, že v jej cirkvi neexistujú „špeciálne zľavy pre bohatých a dôležitých“, na druhej strane priznala, že duchovnú situáciu dôležitého páru vôbec nepozná. Ostatné vedenie nemeckého protestantizmu sa vrhlo na stále obľúbenú Käßmannovú. Petra Bahrová, nástupkyňa Käßmannovej v úrade biskupky Hannoveru, obvinila predchodkyňu, že posudzuje pohnútky páru, hoci nebola prítomná na predmanželskej príprave, „to je neevanjelické“. Kompetentný biskup Šlezvicka a Holštajnska Gothart Magaard uzavrel debatu tým, že má veľkú dôveru v to, ako pastorka Zingelová pripravila sobáš. Zvolal: „Je to niečo úžasné, keď dvaja ľudia chcú, aby im Boh udelil požehnanie. Nemali by sme byť lakomí na požehnania. Boh je štedrým Bohom.“

O duchovnom živote liberálneho power couple sa nedozvedeli Nemci počas júla prakticky nič, samotný minister financií vysvetlil svoj cirkevný sobáš nakoniec takto: „Existuje nejaké VIAC, čo presahuje nás dvoch a náš spoločný život. Zamyslieť sa nad tým pri bohoslužbe a prijať požehnanie, to bolo pre mňa dôležité.“

Zaujímavé bolo, že aj katolícka cirkev zasiahla do debaty proti rozvedenej „tradicionalistke“ Käßmannovej. Oficiálny portál katolíckej cirkvi v Nemecku katholisch.de hájil cirkevný sobáš nekresťanského páru: „Okrem Francy Lehfeldtovej a Christiana Lindnera v tomto letnom divadle nikto nevyzeral dobre.“

Tu človeku napadá, aký výstižný bol výrok pápeža Františka, ktorý v júni so smiechom opakoval: „V Nemecku je veľmi dobrá evanjelická cirkev. Nepotrebujeme ich dve.“

Bomba nemeckej katolíčky

A sme pri menej zábavnom príbehu. Volá sa Irme Stetterová-Karpová, vykonáva funkciu predsedníčky rovnako jedinečného a mocného laického orgánu, ktorý sa s plnou vážnosťou volá „Ústredný výbor nemeckých katolíkov“ (Zentralkomitee der deutschen Katholiken). V júli Stetterová-Karpová napísala v liberálnom týždenníku Die Zeit článok, v ktorom odmietla ďalšiu liberalizáciu potratového práva v Nemecku. Podľa platného zákona je potrat v podstate nezákonný, avšak zostáva beztrestný, ak sa vykoná v prvých dvanástich týždňoch. Okrem toho sa žena musí najmenej tri dni pred potratom poradiť.

Po predslove však hodila bombu: Najvyššie postavená katolícka laička Nemecka tvrdila, že je potrebné „zabezpečiť, aby bol lekársky zákrok interrupcie možný plošne v celej krajine“. Kritizovala, že to tak v súčasnosti nie je „najmä vo vidieckych oblastiach“. Okrem toho sa podľa predsedníčky Ústredného výboru treba „zamyslieť“ nad tým, „ako možno zabezpečiť ponuku – čo zahŕňa aj školenie lekárok v odbornej príprave“. To by sa sotva dalo interpretovať inak ako požiadavka na zaradenie interrupcií do vzdelávania lekárov.

Odvtedy zúri v nemeckej cirkvi búrlivá debata – ktorú však vedú iba konzervatívci na okraji cirkevného života. Biskupi prostredníctvom hovorcu vyhlásili: „Stanovisko, ktoré prezentovala predsedníčka ÚVK Irme Stetterová-Karpová o potrebe celoštátnej ponuky interrupcií, je v rozpore so stanoviskom Nemeckej biskupskej konferencie.“

Tou samozrejmosťou ale bolo povedané málo. Otázka znie, ako sa táto funkcionárka katolíckej charity, ktorá pochádza z roľníckej rodiny s dvanástimi súrodencami, v roku 2021 vôbec mohla dostať do vedenia nemeckej cirkvi.

Stetterová-Karpová bola známou firmou už skôr. Keď pápež Ján Pavol II. zakázal účasť katolíckych inštitúcií v štátnom systéme poradenstva, pretože tam vydané potvrdenie (Beratungsscheine) oprávňuje jeho držiteľku na vykonanie potratu, založila s kolegami v roku 1999 sieť poradenstiev Donum vitae. Ide o alibistickú konštrukciu, ktorou sa nomenklatúra z Ústredného výboru (aby mohla legálne ignorovať nariadenie pápeža) hrá na katolícke zariadenie mimo katolíckej cirkvi. Tam ženy dostanú potvrdenie potrebné na potrat. Navyše je Stetterová-Karpová od roku 2019 jednou z moderátoriek potenciálne schizmatickej „Synodálnej cesty“ nemeckého katolicizmu.

Preto je namieste obava, že sa na vrchol nedostala omylom. Mnohé kádre v ústrednom výbore pravdepodobne zdieľajú jej potratárske názory a sú v súčasnej debate nápadne ticho.

Samozrejme, sú aj takí, čo rozhorčene protestujú. Konzervatívny web kath.net pení, posledný katolícky týždenník Nemecka Die Tagespost dáva kritikom Stetterovej-Karpovej priestor a pravoverné ženy z iniciatívy Maria 1.0 spustili na change.org petíciu, v ktorej žiadajú odstúpenie predsedníčky.

Petícia zatiaľ nezískala ani 5-tisíc podpisov. Katolíkov je v Nemecku 21,6 milióna.


Ďalšie články