Zrieknite sa vlastníctva vozidla a viac zdieľajte, znie na stránkach Svetového ekonomického fóra

Ilustračné foto: TASR/Pavol Zachar

Prejdite od vlastníctva k lepšiemu využívaniu a zdieľaniu výrobkov. Aj táto myšlienka zaznela na stránke Svetového ekonomického fóra v súvislosti s prechodom na udržateľné obehové hospodárstvo, ktorý bude náročný na kovy ako kobalt alebo nikel. Autorka v článku okrem iného načrtáva, ako by mohlo vyzerať riešenie. Píše o platformách pre zdieľané využívanie áut, uprednostňovaní výrobkov dlhej životnosti či využívaní repasovaných výrobkov.

„Potrebujeme revolúciu v oblasti čistej energie, a to hneď,“ vyzýva autorka Winnie Yehová na webe Svetového ekonomického fóra (WEF). Na prechod od fosílnych palív k obnoviteľným zdrojom energie však podľa nej bude potrebné veľké množstvo dôležitých kovov, ako sú napríklad kobalt, lítium a nikel.

Práve potreba týchto kovov je podľa Yehovej škvrnou na prechode k udržateľným zdrojom energie. Pokiaľ sa má ľudstvo vyhnúť zvyšovaniu ťažby týchto kovov, ktoré by mohlo mať nezamýšľané dôsledky, malo by sa snažiť o zmenu v myslení. Autorka vidí ako riešenie plne obehové hospodárstvo.

Menej vlastniť a viac zdieľať

„Buďte úprimní, pravdepodobne máte aspoň jeden starý mobilný telefón zastrčený na dne zásuvky. Možno aj nepoužívaný pevný disk, ktorý zaberá miesto. Nie ste sami. Priemerné osobné auto alebo dodávka v Británii jazdí len štyri percentá času,“ konštatuje v článku Yehová. Poukazuje pri tom na to, že množstvo vecí, ktoré spotrebitelia vlastnia, sa nevyužíva efektívne a načrtáva smer, ktorým by sa mala spoločnosť uberať.

Vyššia miera zdieľania by podľa autorky mala znížiť vlastníctvo nevyužívaných zariadení, a tým aj znížiť spotrebu materiálov. Vyzdvihuje pritom platformy na zdieľanie áut, ako napríklad Getaround a BlueSG, ponúkajúcich vozidlá, pri ktorých sa platí podľa najazdeného času.

Zároveň vníma ako dôležité, aby sa zmenil proces od nabádania ľudí ku kúpe výrobku, k zameraniu sa na uspokojovanie potreby. To je podľa nej základom na dosiahnutie zmeny dizajnu miest a na zredukovanie počtu vozidiel v súkromnom vlastníctve.

Viac výrobkov dlhej životnosti a vecí z druhej ruky

Okrem nabádania k vyššej miere zdieľania výrobkov sa na stránke WEF hovorí aj o uprednostňovaní výrobkov dlhej životnosti. „Zvýšenie životnosti výrobku môže priniesť významné prínosy. Ak budete mať inteligentný telefón päť rokov namiesto troch, zníži sa jeho ročná uhlíková stopa o 31 percent,“ vysvetľuje autorka článku. Ako problém vidí, že výrobcovia sú motivovaní predávať viac, nie navrhovať výrobky s ohľadom na ich dlhú životnosť.

„Trvácnosť sa musí stať aj vlastnosťou produktov,“ myslí si Yehová. Zároveň poukazuje na možnosť opätovného použitia veľkého množstva výrobkov, ktoré ľudia vyhadzujú, pričom by sa dali použiť na iné účely, prípadne opraviť, repasovať, zrenovovať.

„Keď sa vymení batéria elektrického vozidla, môže mať ešte stále až 80 percent zostávajúcej kapacity. Vyslúžilé batérie elektrických vozidiel sa už opätovne použili na napájanie pouličného osvetlenia a štadióna,“ objasňuje autorka. Zároveň sa podľa nej repasovaná spotrebná elektronika postupne dostáva do módy vďaka začínajúcim podnikom, ako sú Back Market a Refurbed.

Prechod na plne obehový model ekonomiky je podľa Yehovej naliehavejší ako kedykoľvek predtým. Zvýšenie ťažby kovov a budovanie nových baní pritom nevidí ako riešenie, pretože to prináša environmentálne riziká. Ak sa máme pohnúť smerom k obehovému hospodárstvu, mali by sme podľa autorky prehodnocovať životný štýl a spraviť zmeny v súčasnom spôsobe života. Aj keby to znamenalo zrieknutie sa vlastníctva motorového vozidla a jeho zdieľané používanie.

Ďalšie články od Samuel Kolesár
Ďalšie články