Európa dováža čoraz viac nafty z ázijských rafinérií. Jej zásoby na starom kontinente nie sú dostatočné

Zastavenie dovozu energií z Ruska môže z HDP EÚ skresa 4,2 percentuálneho bodu Ilustračné foto: TASR/AP

Flotila lodí prepravujúcich motorovú naftu smeruje z Ázie na európske trhy, keďže starý kontinent čelí jej nedostatku. Navyše sa potýka aj s prudkým nárastom cien plynu či s narušením dodávok energetických surovín z Ruska, ktoré ohrozujú jeho energetickú bezpečnosť. Práve do veľkých ázijských ekonomík však medzitým stále tečie veľké množstvo lacnej ruskej ropy. Zlacneli však aj dodávky z Arabského polostrova.

Podľa predbežných údajov analytickej spoločnosti Vortexa sa v auguste z Ázie do Európy plaví päť tankerov prepravujúcich takmer 3 milióny barelov nafty, čo je v prepočte na deň najviac za posledných päť mesiacov, informuje agentúra Bloomberg. Dodávky z Blízkeho východu do Európy by sa mali podľa agentúry taktiež rozšíriť.

Rastúce toky nafty smerom do Európy sú podľa obchodníkov dôsledkom výkyvov na trhu spôsobených vyššími cenami v Európe v porovnaní s ázijskými krajinami. K nadmernej ponuke tejto komodity v Ázii prispelo podľa nich napríklad slabnúce čínske hospodárstvo a sezónny útlm dopytu v Indii. Zároveň existujú predpoklady, že tento rok sa môže v niektorých sektoroch ekonomiky prechádzať z drahého plynu na ropné produkty a dodávky z Ázie budú kvôli rastúcemu dopytu pokračovať.

Európske zásoby destilátov v držbe rafinérií sú totiž oveľa nižšie než v minulosti. Podľa údajov holandskej poradenskej spoločnosti Insights Global sú zásoby nafty a benzínu v uzle Amsterdam-Rotterdam-Antverpy (ARA) hlboko pod ich historickým priemerom. Nafta spolu s ďalšími ropnými produktmi, ako je vykurovací olej a plynový olej, sú nevyhnutné aj pre fungovanie priemyslu. Okrem toho, že sa používajú ako motorové palivo, majú široké využitie od zabezpečenia chodu tovární až po vykurovanie domácností.

Európska únia zároveň avizovala, že od začiatku decembra prestane nakupovať všetku námornú ruskú ropu a o dva mesiace neskôr zakáže všetky ruské rafinované produkty. Podľa údajov analytickej spoločnosti Vortexa však až 60 percent európskeho námorného dovozu nafty pochádzalo v júli z Ruska. A keďže neexistujú dôkazy o tom, že spoločnosti si budujú zásoby pred sankciami, obchodníci očakávajú, že Európu čaká v zime šok. To hrá do kariet obchodníkom z Ázie.

Arbitráž medzi Východom a Západom

Motorovej nafte, ktorá sa v auguste naloží z Indie a z ďalších ázijských krajín, trvá takmer mesiac, kým sa dostane do Európy. Do cieľa tak dorazí práve na konci leta, informuje ďalej Bloomberg. Medzi plavidlami na takzvanej arbitrážnej trase do Európy sú aj väčšie lode, ako napríklad Suezmax, ktoré môžu prepraviť až 1 milión barelov ropy. „Obchodníci využívajú možnosť úspor z rozsahu, aby sa arbitráž medzi Východom a Západom stala uskutočniteľnou, a nakladajú svoje produkty na tieto väčšie tankery,“ objasnila Serena Huangová, hlavná analytička spoločnosti Vortexa pre Áziu.

Podľa jedného z analytikov spoločnosti S&P Global Commodity Insights JY Lima sa očakáva, že ázijské rafinérie vyprodukujú o 215-tisíc barelov nafty denne viac, než región potrebuje. Navyše sa zvyšujú aj dodávky z Blízkeho východu. Indické rafinérie napríklad v posledných dňoch zvýšili dovoz suroviny zo Saudskej Arábie, keďže jej ceny boli tentoraz atraktívnejšie.

Podľa Kevina Wrighta, analytika spoločnosti Kpler, to znamená, že priestor pre takzvanú arbitráž tu môže byť častejšie a po dlhšiu dobu. Toky nafty z Ázie do Európy počas zvyšku tretieho štvrťroka sa preto podľa neho pravdepodobne zvýšia.

Čína a India sú zaplavené ruskou ropou

Treba však podotknúť, že Čína a India majú k dispozícii veľké objemy ropy z Ruska, ktorých dodávky v tomto roku trhali rekordy. Napriek miernemu júlovému poklesu importu ruskej ropy do Indie oproti rekordnému júnu sa ázijské veľké ekonomiky takpovediac topia v lacnom čiernom zlate z Ruska.

Len do Indie smerovalo v minulom mesiaci približne 877-tisíc barelov ruskej ropy denne, čo predstavuje oproti objemom dovážaným v minulých rokoch obrovský nárast čítajúci stovky percent. Do Číny pritom ešte v júni smerovalo až 1,77 milióna barelov ruskej ropy denne. V oboch krajinách sa od februárovej invázie ruských vojsk na Ukrajinu zaradila Moskva medzi najväčších dodávateľov ropy a v niektorých mesiacoch okupovala aj prvé priečky.


Ďalšie články