Máme recept na zelené pneumatiky? Známa firma ich začala vyrábať z nenápadného kríka

img_01 Krík Guayule. Foto: Bridgestone

Moderná pneumatika obsahuje približne 19 percent prírodnej a 24 percent syntetickej gumy. Táto časť priemyslu pritom spotrebuje až 73 percent svetovej produkcie kaučuku. Ako pripomína National Geographic, na výrobu jednej pneumatiky osobného auta padne až 26 litrov ropy. Ako znížiť spotrebu fosílneho zdroja a zároveň nebyť závislý od kaučukovníka, ktorý je citlivý na choroby, spotrebuje značné množstvo vody a pestuje sa v relatívne malom ázijskom regióne? Alternatívou je guayule a povieme si, prečo by nám mohla dať zelené pneumatiky.

Ako býva zvykom, ani toto nie je nová myšlienka. Nenápadný striebristý krík z čeľade hviezdicovitých, ktorý nesie latinský názov Parthenium argentatum, používali ako jeden zo zdrojov latexu už predkolumbovskí Indiáni a jeho súčasné najbežnejšie používané meno guayule pochádza z aztéckeho výrazu cuauholli.

Táto rastlina rastie v polopúšťach a púšťach juhozápadnej časti Spojených štátov a v severnej časti Mexika, pričom hlbšie sa začala skúmať už v 20. rokoch minulého storočia, keď brazílske kaučukovníky zasiahla pleseň. Na scénu sa guayule dostala tiež počas druhej svetovej vojny, pretože Japonci odstrihli USA od zdrojov prírodného kaučuku v Malajzii. Konflikt však skončil skôr, ako sa podarilo rozbehnúť pestovanie vo väčšej miere, a tak bol tento projekt zrušený.

Farma spoločnosti Bridgestone v Arizone. Foto: Bridgestone

V čom boduje?

Napriek tomu však výroba gumy z guayule úplne nezapadla. Zistilo sa totiž, že na rozdiel od klasického latexu z kaučukovníku neobsahuje proteíny spôsobujúce alergickú reakciu a navyše je z tejto rastliny možné vyrábať etylalkohol. Jej výhoda je v tom, že sa na rozdiel od iných plodín nedá použiť v potravinárskom priemysle či na produkciu kŕmnych zmesí, takže na rozdiel (napríklad) od kukurice nezvyšuje jej pestovanie ceny potravín.

Ďalšia obrovská výhoda spočíva v tom, že guayule rastie v horúcom a suchom prostredí, takže prípadné globálne otepľovanie na rozdiel od iných kultúrnych plodín určite ocení. Má veľmi nízke nároky na zalievanie, takmer nepotrebuje hnojiť a vďaka šľachtiteľským laboratóriám sa už podarilo vytvoriť kultivary s výrazne vyšším podielom kaučuku. Navyše má vlastnú živicu, teda prírodný pesticíd, takže je odolná proti škodcom i chorobám.

Objavili sa na okruhu

Myšlienku na pneumatiky vyrobené z tejto rastliny oživil v polovici minulej dekády japonský koncern Bridgestone, ktorý v roku 2014 vybudoval experimentálnu farmu a o pár rokov neskôr rozbehol produkciu prototypových gúm vo výskumnom centre v Arizone.

Iniciatíva tejto firmy na pár rokov možno zapadla, v skutočnosti však Japonci pokračovali vo vývoji a výsledkom sú nové pneumatiky značky Firestone (patrí pod Bridgestone od roku 1988), ktoré boli prvýkrát predstavené v máji tohto roka a nasadené do ostrých pretekov IndyCar počas predminulého víkendu v uliciach Nashvillu.

Pretekárske pneumatiky vyrobené z guayule by ste od tých obyčajných na prvý pohľad, samozrejme, nerozoznali a Firestone tvrdí, že to isté platí aj pre ich parametre, teda priľnavosť či životnosť. Pre istotu sa však na bokoch objavili zelené pásy, aby bolo jasné, že nejde len o nejakú štandardnú obyčajnú zmes.

Obria farma Bridgestone

Čo nám v tomto príbehu zatiaľ chýba, je informácia o tom, kedy sa pneumatiky vyrobené čiastočne z púštnych kríkov dostanú do sériovej výroby, prípade aká bude ich cena. Predpokladáme však, že by postupný nábeh nemusel trvať dlho.

Spoločnosť Bridgestone investovala v priebehu posledných desiatich rokov do výskumu i farmy s rozlohou 116 hektárov už 100 miliónov dolárov a hádame, že ich nebude chcieť len tak odpísať. Aj preto, že firma chce byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna, čo znamená, že potom by v gumách tejto značky nemala byť ani kvapka ropy.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články