Stať sa nesmrteľným a potom umrieť

Jean-Luc Godard, Foto: TASR/AP Jean-Luc Godard, Foto: TASR/AP

Stať sa nesmrteľným a potom umrieť

Akú úlohu v umieraní zohráva vôľa či duševné faktory?

Jean-Luc Godard, Foto: TASR/AP

Keď zomrela kráľovná Alžbeta, pripomínal sa takzvaný vdovský efekt – je empiricky dokázané, že starí ľudia svojho manžela či manželku dlho neprežijú. Najmä muži vraj nápadne často umierajú do troch mesiacov po smrti manželky. Alžbeta svojho manžela prežila o viac ako rok. Ale samotný záver jej života orámovala výrečná epizóda. Šiesteho septembra splnila svoju ústavnú povinnosť a prijala na Balmorale odchádzajúceho premiéra Johnsona a poverila zostavením vlády Liz Trussovú. Ôsmeho septembra zomrela. Isteže možno povedať, že práve takto a nie inak jej telo vo veku 96 rokov vypovedalo službu. Ale iste si bola vedomá, že situácia, keď Konzervatívna strana zvrhla premiéra a zvolila si novú vodkyňu, ktorú by však nemal kto vymenovať za premiérku, by krajinu uvrhla do ústavných komplikácií.

O päť dní neskôr zomrel aj starý, 91-ročný muž, francúzsky filmový režisér Jean-Luc Godard. V jeho prípade sa vôľa uplatnila priamo – zomrel asistovanou samovraždou. Toto nie je vhodná príležitosť na morálno-filozofické úvahy o asistovanej samovražde. Ak má človek 91 rokov a je chorý, nejaví sa ten krok ako zvlášť medzný, ak ho má človek k dispozícii. Avšak možno povedať toľko: ak Alžbeta až do poslednej chvíle mala čo robiť, stále tu boli milióny ľudí, ktorí čakali na jej činy a potrebovali ich, od Godarda už dlho nikto nič nečakal. Aj ľudí, ktorým to meno niečo hovorí, zrejme na správe o jeho úmrtí prekvapilo, že bol vlastne ešte stále nažive.

Jeho dielo žije formou priameho remaku, ako v prípade amerického (dosť zlého) filmu Breathless s Richardom Gerom z roku 1983, remaku Godardovho prvého celovečerného debutu Na konci s dychom z roku 1960. Žije vo forme priamych filmových citácií, ako napríklad scény z Godardovej Bandy pre seba z roku 1964 v Bertolucciho Snílkoch z roku 2003. Alebo napríklad v mene produkčnej spoločnosti A Band Apart, ktorú Quentin Tarantino nazval podľa francúzskeho názvu posledného spomínaného filmu Bande à Part. Ale hlavne žije vo filmovom jazyku charakteristickým miešaním žánrov, prehádzaním časovej postupnosti či náhlymi strihmi („jump cut“), ktoré dnes už ani nevnímame – také sú rozšírené. Keď s nimi prišiel on, boli veľmi radikálne. To isté sa dá povedať o farebnosti, s ktorou urobil na filmovom plátne to isté, čo Andy Warhol na obrazoch. To, že dnes radikálne nie sú, neznamená, že tak ako množstvo formálnych postupov každej avantgardy zastarali. Znamená to, že nás naučil svoj nový jazyk.

Zároveň je ľahké podľahnúť postmodernej dogme, že všetko je len jazyk. Na tých filmoch bola jedinečná aj hravosť, improvizovanosť, impulzívnosť, vedomie tragiky a tragického nepochopenia medzi ľuďmi, najmä medzi mužmi a ženami. Do tých raných filmov sa premietajú bezprostredné životné skúsenosti tvorcov, či už to je milostné stretnutie, kolektívna a zároveň súťaživá práca Godarda a jeho súputníkov z francúzskej novej vlny, chuť zvádzať aj chuť vytrieť zrak tým, ktorí vám hovorili, že takto sa to nerobí a nikdy nič nedokážete.

Svet je od 24. februára v pohybe, z ktorého sa rodí nový svetový poriadok. Štandard ponúka svojim čitateľom pohľad za penu dní, hlbšie analýzy a texty, ktoré pomáhajú pochopiť a vysvetliť kontext toho, čo sa deje vo svete politiky, ekonomiky či náboženstva. Texty označené kategóriou PRO ponúkajú mozaiku domácich a svetových autorov z rešpektovaných svetových médií, veľký bilančný piatkový komentár a ďalšie texty renomovaných odborníkov.

Ak ste si predplatili Štandard do 31. augusta 2022 v akejkoľvek forme, cena predplatného sa pre vás celých nasledujúcich 12 mesiacov nezmení.

Štandard PRO na mesiac
iba 19,90€— každý mesiac
  • odomknuté okamžite
  • platba kartou a prevodom
Štandard PRO na rok
iba 199,00€— každý rok
  • odomknuté okamžite
  • platba kartou a prevodom

Ak ste predplatiteľom, prihláste sa tu.
Ak máte problém, kontaktujte nás na [email protected]

Ďalšie články od Martin Weiss
Ďalšie články