Vallovi práve tečie do topánok

V Bratislave existuje pomerne veľká skupina voličov, ktorí budú najbližšie voľby hlasovať proti aktuálnemu primátorovi. Tém je viac, dôležitá je napríklad parkovacia politika.

Nové vysunuté pracovisko Mestskej polície Bratislava na Stavbárskej ulici v objekte Pentagonu Primátor Bratislavy Matúš Vallo. Foto: TASR/Martin Baumann.

Konzervatívna časť obyvateľov Bratislavy je z nastávajúcich volieb v meste v skepse. Úplne tomu rozumiem. Nebudú mať svojho hodnotového kandidáta a ponuka protikandidátov ich vedie k tomu, že budú hlasovať skôr proti niekomu, než za niekoho. Je to aj môj prípad.

Netreba ale úplne vešať hlavu. Aj to patrí k voľbám a demokracii.

Matúš Vallo sa síce teší nadšenej podpore vlastnej voličskej základne, ale je dosť dobre možné, že karty sú rozdané v jeho neprospech. Asi ako karty mnohodetných rodín, ktorým ako čerstvý primátor po nástupe do úradu zrušil finančnú podporu na krúžky.

Hoci dnešné preferencie sú už iné, pripomeňme si rok 2018. V komunálnych voľbách kandidovali štyria silní kandidáti, z toho traja stredopraví. Proti Vallovi masívne podporovanému bratislavskou kaviarňou stál mediálne známy nezávislý kandidát Václav Mika, post primátora obhajoval ex SDKÚ kandidát Ivo Nesrovnal, tiež ako nezávislý a tretím bol starosta Vajnor Ján Mrva so širokou politickou podporou neskoršej vládnej koalície. 

Vallo uhral slušný výsledok 36,5 percenta, vyhral a stal sa primátorom. Lenže ďalší dvaja kandidáti už mali dohromady viac ako on: 41,3 percenta (Mika 22,9 percenta, Nesrovnal 18,4 percenta). Keď k tomu prirátame 17,3 percenta Jána Mrvu, vidíme, že proti Vallovi hlasovalo 58,6 percenta hlasov.

Oni, samozrejme, nehlasovali v roku 2018 proti Vallovi, aspoň nie väčšina z nich, ale za iného kandidáta. Otázka je, čo je s tou väčšinou dnes a či si je vedomá svojej sily.

V každom prípade ide však o značný počet hlasov, ktoré môže potenciálne získať skôr Vallov asi jediný relevantný protikandidát Rudolf Kusý.

Z Valla sa medzičasom stal profesionálny politik a predseda politickej strany Team Bratislava. Kandiduje s podporou strán Progresívne Slovensko a Sloboda a Solidarita. Rudolfa Kusého podporujú strany Sme Rodina a Za ľudí plus mimoparlamentné strany KDH, Dobrá voľba a Umiernení.

K nejakým presunom voličov určite došlo, ale ak sa potvrdia moje odhady, Kusý by v prípade, že by väčšina bývalých voličov Miku, Nesrovnala a Mrvu volila jeho (ak prehryznú jeho politický background), mohol vyhrať.

Úplne bez rizika to nie je, do hry sa snaží vstúpiť aj liberálna OKS so svojím kandidátom Martinom Mlynekom a podporou strán NOVA, OĽaNO a Zmena zdola. Medzi jeho zásadné mínusy patrí prakticky nulová poznateľnosť, čo sa ale pri intenzívnej kampani môže za mesiac a pol čiastočne zmeniť.

Koľko hlasov potom Mlynek odoberie Kusému alebo Vallovi, keďže Mlynek sa na rozdiel od rozhadzovačného Valla rysuje ako ekonomicky lucidný kandidát, sa uvidí v prieskumoch počas nasledujúcich týždňov a po samotných voľbách. Matúš Vallo si ale nemôže byť istý, že tým všetkým prejde suchou nohou. Myslím, že mu už tečie do topánok.

Príklad. Matúš Vallo si dobre uvedomuje, že v mnohých veciach prestrelil: nezvládnutá a meškajúca parkovacia politika, prebujnelá byrokracia na magistráte, obrovské problémy s výstavbou električkových tratí, zakrývanie neschopnosti pseudoriešeniami (oranžové bodky na zrušených parkovacích miestach, potemkinovské záhony tulipánov vedľa popraskaných ciest a tak ďalej), o 100 percent zvýšené dane, železničná stanica v nedohľadne, most SNP blízko uzatvorenia, je toho viac.

Nečudo, že ho z týchto problémov musí ťahať najväčší mediálny tím v histórii hlavného mesta. Aj keď za postoj a kroky proti hazardu ho pochváliť možno. Ale to nestačí.

Najnovšie Vallo avizuje zmeny v parkovacej politike. Tá sa profiluje ako top téma v debate o primátorský post a môže ho ľahko potopiť. Kto však sledoval Vallove sľuby ohľadom parkovania pred voľbami v roku 2018 a porovnal ich s tým, čo naozaj urobil, si ľahko predstaví výsledok sľubov najnovších.

Nech sľúbi čokoľvek, je málo pravdepodobné, že by ustúpil z ideologického boja proti osobnej  automobilovej doprave, pokusov od zdraženia parkovania a tým k presunu chudobnejších Bratislavčanov do mestskej hromadnej dopravy. Bratislava pomerne často praje vyzývateľom a naposledy post primátora obhájil Andrej Ďurkovský v roku 2006.

Autor je komunálnym poslancom v bratislavskom Starom Meste.


Ďalšie články