Predné brzdové svetlo? Slovenský vynález, ktorý pomôže chodcom, chce preraziť v EÚ

Stane sa štvrté/predné brzdové svetlo zelenej farby súčasťou sériovej výbavy všetkých budúcich nových automobilov? Odpoveď na túto otázku práve teraz hľadajú autori výskumného projektu, ktorý sa pred pár dňami rozbehol na bežných verejných cestách trenčianskeho samosprávneho kraja. Do praktických testov sa zapojí až tritisíc osobných i úžitkových vozidiel, pričom následný zber získaných dát ukáže, či má tento slovenský vynález potenciál zvýšiť bezpečnosť na cestách, prípadne aké sú jeho nevýhody.

DSC9007 Foto: Frontbrakelights.com

Ak občas opustíte sedadlo vodiča, nepochybne tie situácie veľmi dobre poznáte. Chystáte sa vstúpiť na priechod pre chodcov a pohľadom začnete pátrať po tom, kam sa pozerajú šoféri blížiacich sa áut, snažíte sa odhadnúť ich rýchlosť a to, či spomaľujú, skrátka, ako a či vôbec reagujú na vašu prítomnosť.

Tí zdvorilejší za volantom majú vo zvyku pokynúť chodcom rukou, bliknúť svetlami alebo aspoň pohľadom naznačiť „vidím ťa, cestu máš voľnú“. Aby sme to však skrátili, obe strany sa nejako snažia navzájom komunikovať.

Foto: Frontbrakelights.com

A práve v tomto bode vstupuje na scénu veľmi jednoduchý, ale o to zaujímavejší nápad slovenskej spoločnosti Lumaco Innovations z Čadce. Dala si patentovať štvrté brzdové svetlo zelenej farby namontované v prednej časti auta, ktoré má slúžiť ako jednoduchá komunikačná pomôcka predovšetkým pre spomínaných chodcov, ale aj cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Aby sa dodatočná zelená brzdovka mohla dostať na cesty, muselo sa spojiť hneď niekoľko súkromných a štátnych inštitúcií, vyzerá to však, že táto myšlienka skutočne má schopnosť zaujať a podľa všetkého nadchnúť.

Záštitu nad ňou prevzalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, realizáciu si vzala na starosť Žilinská univerzita a prizvali k tomu Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu. Práve vďaka nemu prebiehali prvé skúšky v Nemecku, mimo verejných ciest – konkrétne na medzinárodnom letisku Berlín-Tegel.

Foto: Frontbrakelights.com

Závery boli zrejme povzbudivé a výsledkom sú ďalšie praktické testy, tentoraz už realizované na verejných komunikáciách spomínaného Trenčianskeho samosprávneho kraja. Potrvajú deväť mesiacov, do 22. júna 2023, pričom všetkých tritisíc upravených vozidiel dostalo zvláštne povolenie a informovaná je, samozrejme, aj polícia.

Čo v tejto chvíli nevieme, je to, ako presne má vyzerať zber a analýza dát. Netušíme totiž, či budú vozidlá vybavené aj kamerovým systémom, aby bolo možné presne rozoberať konkrétne situácie, prípadne či budú informácie ťažené len formou dotazníkov s vodičmi. V každom prípade je sympatické, že skúšky majú identifikovať nielen výhody, ale aj možné komplikácie, problémy a nevýhody.

Ak by však pozitívna stránka prevažovala nad tou negatívnou, je pomerne veľká šanca, že tento nápad prejde zodpovednými európskymi úradmi, ktoré sú o tomto nápade priebežne informované a postupne bude schválený do prevádzky. V takom prípade by si Slovensko na poli znižovania dopravných nehôd v Európe a možno i vo svete urobilo vďaka nápadu z Čadce parádny zárez.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články