Sme ľuďmi obalovej kultúry?

Už dávnejšie ma zaujala myšlienka známeho umelca a herca Antonyho Hopkinsa. Jemu je pripisovaný výrok podľa ktorého vraj „žijeme v dobe, kde pohreb je viac ako zosnulý, kde svadba je viac ako láska, kde výzor sa cení viac ako myseľ. Žijeme v dobe tzv. obalovej kultúry.“ Kladieme dôraz na obal a pohŕdame pritom obsahom.

Ikona mýtnika a farizeja. Zdroj: Archív RČ Ikona mýtnika a farizeja. Zdroj: Archív RČ

Tieto myšlienky sa znova vynorili v dôsledku pestrých reakcií na nedávne tragické udalosti v našom hlavnom meste. Medzi nimi ma zaujala aj jedna očividne rečnícka otázka, ktorá (ne)chcela vedieť, kde je napísané, čo vlastne môžeme a čo nie? Kto určuje ten „správny“ obsah pre človeka? Trh svetonázorov je doslova preplnený možnosťami.

Ani kresťanstvo sa nechce nechať zahanbiť a ponúka svoje možnosti. V ich centre stojí viera, že Boh sa stal jedným z nás a prechádzal rovnako ako my všetkými etapami nášho života. Dodržiaval náboženské predpisy a zákony, zvykol chodiť v sobotu do synagógy. Nikto mu to neprikazoval. Prečo to teda robil? Kde mal napísané, čo má robiť?   

Odhliadnuc od teologických odpovedí je tu aj jedna praktická. Ježiš tým všetkým prechádzal preto, aby tomu dal ten najlepší obsah – samého seba. Aby sme ani my nedodržiavali Zákon iba kvôli Zákonu, ale videli jeho obsah – Ježiša Krista. Lebo veľa vecí v oblasti viery robíme možno už zo zvyku, možno sme pri istej pravidelnosti upadli do rutiny: už ani neviem, prečo to vlastne robím.

Pre tieto prípady máme evanjelium. Jeho príbehy nás chcú z času na čas prebudiť z duchovnej letargie. Takým pokusom chce byť aj známy Ježišov príbeh o mýtnikovi a farizejovi, v ktorom nás zastaví hneď jeho prvá veta: „Dvaja ľudia vstúpili do chrámu modliť sa.“ Lebo táto jednoduchá veta v sebe skrýva dôležité otázky: Načo vlastne chodím do chrámu? Načo vlastne taký chrám slúži? Tieto otázky sú ešte aktuálnejšie dnes, keď sme niektorí zistili, že sa to vlastne dá aj bez neho, bez fyzickej prítomnosti na bohoslužbách.

Pre mnohých, aj pokrstených ľudí je to iba strata času. Využívajú ho viac „zmysluplne“: trávia čas s rodinou, oddychujú v prírode či posteli, športujú… Ako rodičia máme skúsenosť s dospievajúcimi či staršími deťmi, že pri téme chrámu zápasíme s otázkou, či dokonca s dieťaťom: Mám toho syna či dcéru nechať na pokoji alebo ho ešte nútiť? Veď má za sebou ťažký týždeň a včera sa bol zabaviť, prišiel neskoro… A potom, má už svoje roky. Ako týmto deťom vysvetliť, ako ich presvedčiť, ako ich motivovať?

Aké je teda riešenie? Existuje vôbec nejaké? Väčšinou v kútiku duše dúfame, že si to tie deti azda uvedomia neskôr, hádam im to neskôr dôjde, neskôr pochopia. Ale čo majú pochopiť? Čo si majú uvedomiť? Čo im má vlastne dôjsť? Pán Ježiš hovorí: „Dvaja ľudia vstúpili do chrámu…“ Načo vlastne máme chodiť do chrámu my? Poznáme protiargumenty – ten najznámejší je asi: Veď predsa Pán Boh je všade. A ja sa môžem modliť aj doma, v lese, v práci, v škole… Veď Boh je všade – nie je iba v chráme.

Ďalším argumentom je, že Boh to nepotrebuje: on nepotrebuje naše spevy, nepotrebuje naše modlitby, nepotrebuje našu oslavu – Boh to nepotrebuje! A k tomu pridajme aj argument „obalovej kultúry“: Nepôjdem do chrámu, lebo tam stretnem samých farizejov. Chodia sa tam iba ukazovať, predvádzať a ohovárať iných. Do takého chrámu ja veru chodiť nebudem!

„Zostane vôbec liturgia? Bude ešte v budúcnosti cirkvi bohoslužba?“ povzdychne si nejeden teológ. Nie je skutočná bohoslužba v tom, že žijem ako slušný človek, že sa snažím dodržiavať morálne zásady a občas prispejem na charitu? Veď Pán Boh nepotrebuje naše chrámy a bohoslužby!

Áno, to je pravda, Pán Boh to nepotrebuje. Ale nie som to ja, kto to potrebuje? Lebo ma okrem iného ohrozuje nebezpečná tendencia: Banalizovať a robiť všedným to sväté a nezvyčajné! Preto potrebujeme bohoslužby, preto potrebujeme chrám. To kľúčové slovo je bázeň. Potrebujeme získať a udržať si „bázeň pred Pánom“, ktorý je svätý (porov. Sir 1,11-25). Potrebujeme si vybudovať rešpekt pred Bohom, ktorý je láska. Pán Boh nie je len nejaký kamarát, na ktorého sa obrátim, keď sa zachce mne – Boh je aj ten úplne iný, ten Najsvätejší. A vzťah s týmto Bohom si žiada bázeň, aby som toho večného a milosrdného Boha, od ktorého všetko závisí, nezačal vnímať ako ostatné veci a osoby svojho života – nezačal brať všedne.

Potrebujeme bohoslužbu, potrebujeme chrám a liturgiu, aby sme z očí nestratili veľkosť nášho Boha. Práve túto veľkosť mal pred očami aj mýtnik z evanjelia. Preto z jeho úst vyšla v chráme len jedna veta: „Bože, buď milostivý mne hriešnemu.“ Nemeral sa s farizejom v zbožnosti tak, ako to robil on. Mýtnik sa v chráme postavil pred veľkého Boha. A Ježiš potvrdil, že si vybral správny obsah, kým jeho kolega farizej stavil na obal.

Možno žijeme v dobe, keď „predáva“ obal. Nič mi však nebráni, aby som sa napriek tomu rozhodol pre obsahovú kultúru. Potrebujem na to skombinovať len dve veľkosti – veľkosť lásky svojho Boha a veľkosť svojich chýb a pádov. Výsledkom tejto kombinácie  bude pokora – pravda o sebe i o Bohu. Výsledkom bude práve ten obsah, ktorý mi presne napovie, čo môžem a čo nie.


Ďalšie články