Najhoršie podľa nej dopadla spokojnosť ľudí v práci, jej zníženie spozorovalo 75 percent firiem. Druhý najvýraznejší dosah vnímali pri motivácii pracovať, tá je nižšia na 71 percentách pracovísk. Na svojich zamestnancoch pozoruje 70 percent firiem stratu nadšenia a angažovanosti. Poklesla aj lojalita, pracovná morálka, práca v tíme či produktivita, vymenúva PR špecialistka.
Prieskum však priniesol aj viaceré pozitívne správy. Výsledky zamestnaneckej časti prieskumu potvrdili, že veľa ľudí zmenilo svoje priority. Budovanie vzťahov s priateľmi a rodinou je dôležitejšie pre 29 percent respondentov, približne štvrtina venuje viac času sebe a 13 percent vyhľadáva možnosti kariérneho rastu.
Pokles nálad na trhu práce vnímajú aj zamestnanci. Zníženie motivácie priznalo 45 percent respondentov a 39 percent pracuje s menším nasadením.
Väčšina ľudí je otvorená zmene práce. Uvažovanie o novom pracovisku v prieskume priznalo 68 percent ľudí.
"Problémom je nedostatok kandidátov na trhu práce vyplývajúci z akéhosi geografického a kvalitatívneho nesúladu medzi ponukou a dopytom po práci. Viac než 50-tisíc ľudí nepracuje viac ako štyri roky, takmer polovica nezamestnaných nepracuje viac než dva roky. Pandémia priniesla nárast dlhodobej nezamestnanosti, prácu si nachádzali skôr tí, ktorí ju stratili krátko predtým," vysvetľuje analytik banky Matej Horňák.
O zmene práce neuvažuje 31 percent opýtaných. Pozitívne vníma svoje súčasné pracovisko 81 percent z nich. Výsledky prieskumu však ukázali, že aj v skupine ľudí, ktorí neuvažujú o zmene zamestnania, sú niektorí nespokojní. Majú obavy z vojny či pre záväzky, ako je hypotéka.
"Naše údaje pravidelne ukazujú, že keď menia ľudia na Slovensku prácu, dôvodom býva najmä nespokojnosť s platom. To, že najčastejšie dva dôvody v tomto prieskume sa viažu práve na finančné ohodnotenie, preto nie je prekvapením. Na ďalších miestach však vidíme nespokojnosť s manažmentom a stratu zmysluplnosti práce," zdôrazňuje riaditeľka Profesie Ivana Molnárová.
Problémy môžu byť podľa prieskumu spojené aj s neprispôsobením sa firiem trhu práce. U svojho zamestnávateľa 73 percent ľudí nezaznamenalo aktivity na podporu lojality, motivácie či práce v tíme. Zo zamestnávateľov sa 12 percent snaží zhodnotiť situáciu a desatina ľudí vníma aktivity pre zmenu.
(tasr)