Twitter môže prísť o inzerentov. Začala sa ofenzíva proti Muskovi

Mať v rukách moc nad Twitterom je sen, mať v rukách moc nad Twitterom bez inzerentov však môže byť nočnou morou. Po nástupe Elona Muska do vedenia jednej z najväčších sociálnych sietí vôbec sa začína boj o dodávateľov reklamy, ktorá tvorí 90 percent všetkých príjmov firmy.

Elon Musk Na archívnej snímke z 21. novembra 2019 výkonný riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk v americkom meste Hawthorne. Foto: TASR/AP

Miliardár a podnikateľ Elon Musk sa na prelome októbra a novembra stal výhradným riaditeľom sociálnej siete Twitter po tom, ako skompletizoval jej nákup za 44 miliárd dolárov a rozpustil jej predstavenstvo. K naplneniu prevzatia tejto mikroblogovacej siete podľa dokumentov Americkej komisie pre cenné papiere a burzy došlo 27. októbra.

Americko-kanadsko-juhoafrický podnikateľ už pred niekoľkými dňami napísal, že Twitter kupuje, „pretože pre budúcnosť civilizácie je dôležité mať spoločné digitálne námestie, na ktorom sa dá zdravým spôsobom diskutovať o širokej škále názorov“.

Štandard už skôr informoval, že Musk sa v duchu tejto myšlienky rozlúčil s doterajším vedením firmy. V rovnaký deň, keď sa stal výhradným riaditeľom, odvolal výkonného riaditeľ Paraga Agrawala, finančného šéfa Neda Segala a šéfku právnych záležitostí a politiky Vijayu Gaddeovú.

Stoličky sa však trasú aj pod mnohými nižšie postavenými zamestnancami. Americký denník The Washington Post s odvolaním sa na zdroj oboznámený s touto záležitosťou skonštatoval, že Twitter plánuje prepustiť štvrtinu zamestnancov v rámci prvého kola redukcie pracovných miest.

Podľa denníka právnik celebrít Alex Spiro, dlhoročný Muskov právny zástupca, už viedol rozhovory o znižovaní počtu pracovných miest. Z hlásení pre regulačné úrady vyplýva, že Twitter mal na konci roka 2021 viac ako 7-tisíc zamestnancov. Štvrtina z nich tak predstavuje takmer 2-tisíc ľudí.

Muskova otočka o 180 stupňov a politika otvorených dverí pre každého však vyvoláva silný protitlak a dráždi progresívcov, ktorí majú v otázke slobody slova odlišný postoj. O rozmeroch tohto protitlaku v prvý novembrový deň informoval americký denník The New York Times.

Na snímke sídlo sociálnej siete Twitter v San Franciscu v piatok 28. októbra 2022. Foto: TASR/AP

Nastane odlev inzerentov?  

Jedna z najväčších reklamných spoločností na svete IPG vydala v pondelok v reakcii na najnovšie dianie prostredníctvom svojich mediálnych agentúr klientom odporúčanie, aby dočasne pozastavili svoje výdavky na Twitteri z dôvodu obáv týkajúcich sa nesprávneho moderovania. Inzerenti pritom zabezpečujú 90 percent príjmov spoločnosti.

Katie Klumperová, výkonná riaditeľka poradenskej firmy Black Glass, ktorá spadá pod IPG, uviedla, že spoločnosť vykonala prieskum medzi mnohými svojimi klientmi, medzi ktorých patria aj giganty ako Walmart, Pepsi a Cadillac. Väčšina z nich uviedla, že plánujú pozastaviť svoje výdavky na Twitteri, kým nebudú mať väčšiu dôveru a jasno v smerovaní platformy, povedala Klumperová.

IPG je holdingová spoločnosť s niekoľkými agentúrami, ktoré sa zaoberajú výdavkami na reklamu. Medzi jej klientov patria firmy ako American Express, Coca-Cola, Johnson & Johnson, Mattel a Spotify. Divízia IPG Mediabrands spravuje globálne marketingové investície v hodnote približne 40 miliárd USD.

General Motors ukázal stopku

Globálna aliancia pre zodpovedné médiá (GARM), koalícia platforiem, inzerentov a priemyselných skupín, ktorá bojuje proti takzvanému škodlivému obsahu na sociálnych sieťach, tento týždeň uviedla, že monitoruje, ako Twitter plánuje riešiť regulovanie obsahu.

Koalícia v pondelok v blogovom príspevku napísala, že monitoruje, ako Twitter plánuje zriadiť panel na kontrolu moderovania. Skonštatovala, že sa o svoje hodnotenia podelí s členmi reklamného priemyslu. Twitter je súčasťou tejto aliancie od založenia skupiny v roku 2019.

Automobilový obor General Motors už minulý týždeň uviedol, že dočasne svoju reklamu na Twitteri už reálne pozastavuje. General Motors je pritom konkurentom spoločnosti Tesla vyrábajúcej elektrické vozidlá, ktorú Musk vlastní.

Otvorený list

Viac ako 40 skupín pre občianske práva navyše v utorok poslalo otvorený list 20 najlepším inzerentom na Twitteri, v ktorom ich vyzvali, aby pozastavili svoju reklamu, ak Musk zruší opatrenia na moderovanie obsahu. 

List sformulovali skupiny ako Free Press a Media Matters for America a podpísali ho organizácie ako GLAAD a NAACP. Jeho znenie medzitým zaslali najvyšším predstaviteľom korporácií, akými sú Amazon, CBS, Coca-Cola, Disney, Mondelez a Procter & Gamble.

Najmenej päť vrcholových manažérov Twittera v posledných dňoch odišlo zo spoločnosti na vlastnú žiadosť vrátane hlavného marketingového riaditeľa, hlavného zákazníckeho riaditeľa, vedúceho oddelenia pre ľudí a diverzitu a vedúceho produktu.

Elon Musk. Foto: TASR/AP

Boj proti trollom a botom

Musk v utorok medzitým oznámil, že za známy symbol bielej fajočky na modrom pozadí označujúci overených používateľov bude sociálna sieť inkasovať mesačný poplatok osem dolárov. Chce tak bojovať proti takzvaným botom a trollom a zároveň si zaistiť ďalší zdroj príjmov.

Fajočku doteraz dostávali iba známe osobnosti, najnovšie ho budú môcť za osem dolárov mesačne získať aj bežní používatelia. Doterajší prístup Twittera k používateľom označil Musk za „systém pánov a poddaných“.Používatelia s fajočkou budú uprednostňovaní v zobrazených odpovediach k tweetom aj vo vyhľadávaní.

Účty verejne činných osobností, ako napríklad politikov, dostanú v rámci nového systému dodatočný symbol označujúci overený účet. „Ak sa overený účet zapojí do spamovacích a podvodných aktivít, bude suspendovaný,“ uviedol Musk. Overené účty, ktoré nebudú platiť mesačný poplatok, budú podľa Muska zrušené.


Ďalšie články