Klasické motory registráciám nových áut stále dominujú, podiel elektromobilov však stúpol

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) zverejnila štatistiku registrácií nových automobilov na starom kontinente za tretí štvrťrok 2022 a zároveň súhrnné výsledky za prvých deväť mesiacov.

Elektromobil KIA EV6. Foto: Pexels.com Elektromobil KIA EV6. Foto: Pexels.com

Vyplýva z nich, že podiel elektromobilov od januára do septembra medziročne stúpol o takmer 12 percent, čo v absolútnych číslach predstavuje viac ako 1 milión vozidiel. Zároveň je nutné dodať, že sa celkové predaje prepadli takmer o 10 percent a že autá s klasickými spaľovacími motormi aj naďalej kraľujú európskym cestám.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že predaj áut so spaľovacími motormi len kopíruje snahu EÚ zakázať ich, zatiaľ to však nie je celkom pravda. Pravda je, že sa podiel nových benzínových áut medzi januárom a septembrom 2022 medziročne znížil o 16,9 percenta a podiel naftových vozidiel dokonca o 25,6 percenta, v skutočnosti však prepad nie je taký dramatický.

ACEA totiž započítava medzi klasické hybridy aj autá s mild-hybridnou technikou, na ktorú postupne prechádza väčšina benzínových aj naftových modelov a ich podiel, naopak, stúpol o 3,5 percenta. Ako to vyzerá v absolútnych číslach?

Ako sa darí spaľovacím motorom?

Celkový počet registrovaných benzínových áut za prvých deväť mesiacov 2022 – 3,16 milióna. Iba naftových vozidiel sa predalo skoro 1,26 milióna. Hybridy a mild-hybridy oslovili takmer 1,96 milióna vodičov a plug-in hybridy 688-tisíc motoristov. Práve v prípade dobíjacích modelov predajcovia zaznamenali medziročný prepad o 11,3 percenta.

Aby sme mali registrácie automobilov so spaľovacími motormi kompletné, musíme k tomu pripočítať stroje na LPG či E85 (188-tisíc kusov, + 12,8 percenta) a CNG, ktorých sa predalo len 15-tisíc, čo je pokles takmer o 58 percent.

Celkovo sa medzi januárom a septembrom predalo v EÚ (plus na Islande, v Nórsku, Švajčiarsku a Veľkej Británii) 7 269 703 automobilov vybavených spaľovacím motorom, čo predstavuje medziročný úbytok 13,1 percenta.

Milión elektromobilov

Ako sme už naznačili v úvode, elektromobily si polepšili. Ich predaj za trištvrte roka stúpol o 25,75 percenta, presnejšie povedané zo 797 390 na 1 002 720 kusov a len pripomíname, že ide o čísla, ktoré zahŕňajú aj autá poháňané vodíkovými palivovými článkami (ktorých však asi nebude veľa).

To máme dohromady 8 272 423 nových áut na európskych cestách za uplynulých deväť mesiacov 2022, pričom podiel registrácií elektromobilov medziročne stúpol z 8,7 na 12,1 percenta. Zároveň to, samozrejme, znamená, že nové autá s benzínovými či naftovými motormi stále dominujú Európe s celkovým podielom necelých 88 percent.

Priaznivcov elektrickej mobility vyššie uvedené čísla nepochybne potešia, len málo dôvodov na oslavu však majú automobilky a díleri áut. Za prvé tri kvartály 2022 sa totiž v porovnaní s predchádzajúcim rokom predalo až o 891 339 vozidiel menej, čo predstavuje celkový prepad takmer 10 percent.

Ako je na tom Slovensko?

Kde v uvedených číslach stojí Slovensko? Benzínové autá sú stále najžiadanejšie, predalo sa ich (v januári až septembri) 32 727, a to je medziročný pokles len o pol percenta. Čisto naftových modelov bolo registrovaných 9 531 (mínus 20,2 percenta), LPG 1 013 (plus 47,9 percenta), CNG 200 (plus 4,2 percenta), hybridov a mild-hybridov 12 592 (plus 9,8 percenta) a plug-in hybridov 1 051 (plus 26,6 percenta). Elektromobily síce poskočili o 38,7 percenta, za deväť mesiacov sa ich však predalo len 992.

Vôbec najviac elektromobilov bolo registrovaných v Nemecku (273 101), Francúzsku (140 967) a Nórsku (79 931), stále však medzi jednotlivých štátmi panujú obrovské rozdiely. V šiestich štátoch Európy bolo za deväť mesiacov predaných menej ako 1 000 batériových áut a v pätnástich menej ako 10-tisíc. Zároveň platí, že predaj elektrických áut stúpal prakticky všade, výnimkou sú Rakúsko (- 0,1 percenta), Nórsko (- 0,8 percenta) a predovšetkým Taliansko, kde elektromobily spadli až o 23,8 percenta.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články