Prvý európsky štát má na stole návrh zákazu jazdy elektromobilov pre nedostatok energie

pexels-dcbel-11678682 Foto: Pexels.com

Švajčiarsko má vďaka vodným elektrárňam jeden z najekologickejších zdrojov elektrickej energie v Európe, problém je však v tom, že v zime je ich prevádzka do značnej miery obmedzená. Krajina tento problém rieši dovozom energie (vlani 5,7 terawatthodiny), lenže Francúzi aktuálne svoje atómové elektrárne opravujú a Nemci v dôsledku nepredvídateľnej produkcie veternej a solárnej elektriny a nedostatku plynu majú dosť svojich vlastných problémov. Švajčiari preto v snahe vyhnúť sa blackoutu pripravili návrh zákazu jazdy elektromobilov.

Ako uvádza nemecký magazín Focus, nebyť francúzskych atómových elektrární a občasných prebytkov veternej a svetelnej energie v Nemecku, Švajčiarsko by pravdepodobne zhaslo. Ich energetika sa, skrátka, do veľkej miery v zime opiera o elektrinu od susedov, lenže tí teraz riešia podobné vlastné starosti.

Švajčiari preto začali reálne kalkulovať s blackoutom, presnejšie povedané, riešia, ako sa tomuto scenáru vyhnúť, a preto vznikol oficiálny návrh Švajčiarskej konfederácie s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákaze používania elektrickej energie“, ktoré môže byť prijaté v rámci štyroch stupňov eskalácie nedostatku elektriny. A majitelia elektromobilov z neho radosť mať nebudú.

Nový návrh rieši úspory komplexne, takže v ňom nájdete ustanovenie, podľa ktorého nesmú práčky prať na vyššiu teplotu ako 40 stupňov Celzia, chladničky nesmú chladiť pod 6 stupňov a väčšinu komfortných výdobytkov, ako sú sauny či parné kúpele, je možné vo vlastnom dome využívať len v istej obmedzenej forme.

Okrem rozsiahlych pravidiel upravujúcich použitie elektrických zariadení v komerčnom i súkromnom sektore nájdete v zozname zákazov i položky týkajúce sa automobilovej dopravy. Na diaľniciach má byť maximálna rýchlosť zredukovaná zo 120 na 100 kilometrov za hodinu a príloha uvádza, že „súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty napríklad pri výkone povolania, na nákupy, návštevu lekára či účasť na súdnych procesoch“.

Kontroly majú vykonávať jednotlivé kantóny, pričom toto nariadenie by sa podľa švajčiarskych médií dotklo približne 110-tisíc automobilov a pochopiteľne aj ich majiteľov. Focus pripomína, že zavedenie tohto zákazu by malo fatálne dôsledky pre nábeh elektrickej mobility, ktorá je vo Švajčiarsku presadzovaná po politickej línii podobne ako v iných štátoch Európy, a pýta sa: „Kto si ešte kúpi elektromobil, ak bude musieť počítať s tým, že s ním nebude môcť jazdiť podľa vlastnej potreby a to predovšetkým v zime?“

Plány síce ubezpečujú, že zákaz sa bude uplatňovať až od tretieho zo štyroch stupňov, už toto je ale pomerne jasné odporúčanie švajčiarskej vlády, aby si elektromobily kupovali len ako druhé auto do rodiny, ak vôbec.

Podľa švajčiarskeho združenia dovozcov automobilov Auto Schweiz predstavovali požiadavky batériových áut na elektrickú energiu len 0,4 percenta z celkovej tamojšej spotreby, evidentne je to však už dosť na to, aby švajčiarska vláda pristúpila k takým razantným obmedzeniam. Namieste je tiež otázka, ako sa na daný zákaz pozerajú všetci tí, ktorí tvrdia, že elektrickej energie máme pre elektromobily stále dosť.

Magazín Focus v súvislosti s tým pripomína, že aj v Nemecku môže dôjsť k podobným obmedzeniam pre nabíjanie batériových áut a dodáva: „Ak budeme sieť zaťažovať rýchlejšie, ako ju stíhame budovať, nabíjanie elektromobilov bude musieť prebiehať spôsobom šetrným k sieti. To ale znamená, že nabíjanie nemusí nutne prebiehať vo chvíli, keď to vodič potrebuje, ale keď je k dispozícii dostatok energie.“

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články