Suzuki: Od tkáčskeho stavu k výnimočným autám

Suzuki Mičio Suzuki. Foto: Twitter

Začiatkom dvadsiateho storočia nebolo Japonsko vyspelou krajinou. Hoci v Európe a Amerike už boli dávno patentované spaľovacie motory a vyrobené prvé motocykle a automobily, najväčším vývozným artiklom Japonska bol textil.

Mičio Suzuki z Hamamatsu pochádzal z rodiny, ktorá textil vyrábala, preto mladý v roku 1909 iba 22-ročný inžinier a vynálezca založil firmu, v ktorej vyrábal tkáčsky stav vlastnej konštrukcie s pedálovým pohonom. Firme sa darilo a v roku 1920, kedy prišlo k založeniu akciovej spoločnosti Suzuki Loom Manufacturing Company, bola už najväčším výrobcom stavov v Japonsku. Mičiuo si dobre uvedomoval potrebu motorizácie Japonska, ale chýbala tradícia výroby motocyklov alebo áut.

V roku 1938 preto vyrobil repliku britského Austina Seven. Bol to vlastne prvý prototyp Suzuki, ale ďalšie plány vývoja a výroby prerušila druhá svetová vojna. Po vojne sa Japonsko zmietalo v kríze a tkáčske stavy sa ťažko predávali. Mičiov syn Šunzo sa rozhodol montovať na bicykle motory a zachránil firmu pred krachom. V novembri 1951 vyrábala firma bicykel Atom s dvojtaktným motorom s objemom 30 kubických centimetrov. Získala aj patent na konštrukciu.

Keď sa zmenila legislatíva a na malé motocykle nebolo treba vodičský preukaz, v továrni Suzuki začali vyrábať motocykle s dvojstupňovou prevodovkou. V roku 1955 začala novú históriu samostatná kapitola značky – motocyklová. Po bicykloch s pomocným motorom vyrobili prvý vážny stroj s názvom Colleda COX so štvortaktným motorom.

Novodobú automobilovú históriu začala firma s novým menom Suzuki Motor Company písať v roku 1955. Suzulight bolo vydarené malé auto dômyselnej konštrukcie. Motor s objemom 360 kubických centimetrov totiž poháňal predné kolesá. Bolo to prvé japonské auto s predným pohonom. V roku 1959 prišla na trh verzia Fronte 360, ktorá s menšími inováciami vydržala až do roku 1966. Medzitým, v roku 1961, začal Suzuki s predajom prvého nákladného auta, verzie Suzulight Carry. V roku 1963 prichádza firma na americký motocyklový trh. Americká pobočka Suzuki Motor Corporation vznikla v Los Angeles.

Suzulight SF z roku 1955. Foto: Flickr.com

Dôraz na štvorkolky

Dôležitou súčasťou vývoja značky Suzuki bol štvorkolesový pohon. Inžinieri na ňom začali pracovať už roku 1968. Prvé vozidlo s pohonom 4×4 prišlo na trh v roku 1970, v tom čase v trojsedadlovej verzii. Volalo sa Suzuki LJ. Malo stále dvojtaktný dvojvalcový motor a pre robustnú konštrukciu karosérie s plátennou strechou si získalo veľkú popularitu. Model LJ-80 už mal štvortaktný motor, presadil sa aj v Austrálii a ľahké terénne autá Suzuki začali dobývať aj Európu. Samurai a Vitara sa stali pojmami. V roku 1995 prišiel dvojlitrový šesťvalcový motor a svet uvidel dovtedy najsilnejšiu Vitaru.

História kompaktných áut na bežné cesty sa vyvíjala inak. V roku 1985 podpísalo Suzuki dohodu s koncernom General Motors, aby na zvýšený dopyt reagovalo. V spolupráci so značkou Isuzu sa na americkom trhu objavil model Chevrolet Sprint, v Japonsku predávaný pod názvom Suzuki Cultus.

Prvé auto s pohonom štyroch kolies Suzuki LJ10 z roku 1970, predchodca modelov Jimny.

Suzuki v číslach

V roku 1988 prichádza na trh kompaktný model Swift a SUV Sidekick s pohonom 4×4. V tomto roku sa pod značkou Suzuki vyrobilo 10-miliónte auto. V 90. rokoch sa rozbehla produkcia moderných motorov a modelov. V roku 1999 sa predstavili modely Vitara a väčšia Grand Vitara. V modeli XL-7 z roku 2000 uviedlo Suzuki prvýkrát vozidlo pre sedem pasažierov.

V roku 2002 dosiahlo Suzuki celkový celosvetový predaj 30 miliónov kusov od začiatku výroby. V roku 2005 malo Suzuki 15 výrobných spoločností v 14 krajinách sveta a 133 dovozcov v 119 krajinách. V tomto roku sa na trhu objavila nová Grand Vitara, ktorá útočí na konkurenciu ešte silnejším šesťvalcom a novými bezpečnostnými prvkami.

Traťový rekordér

V Ženeve sa na autosalóne v roku 2006 objavil nový model SX4, ktorý priniesol značke v Európe veľký úspech. Karosériu navrhol Giorgetto Giugiaro zo štúdia Italdesign. Vyrábali ho v Maďarsku, v Japonsku i Indii. V rebríčkoch predaja sa aj na Slovensku umiestňoval pravidelne tento model na prvom mieste v triede či v kategórii áut s pohonom všetkých kolies.

V roku 2008 postavili Japonci aj špeciál Suzuki SX4 WRC pre majstrovstvá sveta. Továrenský tím tvorili jazdci P. J. Andersson zo Švédska a Tony Gardemeister z Fínska. Dosiahli pár solídnych výsledkov, ale sľubnú budúcnosť zmarila kríza, ktorá prinútila odísť z MS aj ďalšie japonské tímy Subaru či Mitsubshi.

Suzuki je držiteľom viacerých traťových rekordov na známom americkom kopci Piekes Peak. Jazdec Nobuhiro Monster Tajima pokoril časom 9:51.278 v roku 2011 desaťminútovú hranicu, trať však medzitým vyasfaltovali. Dnes je Suzuki jednou z najobľúbenejších značiek aj na Slovensku, najviac si Slováci kupujú modely Swift, SX4 a Vitara, nechýbajú ani úsporné hybridné verzie.

Suzuki Swift Sport pri slovenskej premiére na autosalóne v Bratislave v roku 2018. Foto: Ivan Karlík

Ďalšie články