Umelá inteligencia nahrádza ekonómov. Ale len v tom, čo nie je kreatívne

Ilustrácia: Pexels.com Ilustrácia: Pexels.com

To, čomu dnes hovoríme umelá inteligencia, má do naplnenia významu tohto termínu ešte ďaleko. Už teraz ale schopnosti jestvujúcich programov robia vrásky nejednej profesii vrátane tej ekonomickej. Naschvál nechajte učiteľa ekonómie zadať svoje testy pre vysokoškolských študentov ako otázky pre umelú inteligenciu, ktorá je dnes online zadarmo dostupná, a uvidíte zázraky.

Nejde iba o faktické znalosti termínov či dát. Tam nás už neprekvapí, že sa dajú na internete nájsť. Umelá inteligencia v súčasnosti dokáže spísať múdru esej na ekonomickú aj inú tému, vypočítať príklad s kompletným postupom či z toho celého vytvoriť vtipnú básničku. Väčšinu otázok, ktoré sme dávali ako učitelia ekonomických predmetov vysokoškolákom za úlohu či v učebni alebo ako domáce zadanie, dnes vyrieši stroj doslova za okamih. Dáva tak zmysel testovať mladých ľudí z takýchto otázok?

Iste, ak zatvoríme študentov v učebni a necháme ich odpovedať naspamäť, umelá inteligencia im nijako nepomôže. Prečo ich ale testovať z niečoho, čo dnes širokej verejnosti dostupný stroj zvládne urobiť prakticky ihneď a obvykle perfektne? Nemali by sme vysokoškolákov pripravovať na život v skutočnom svete? V tom svete, kde umelá inteligencia existuje a zobrala ľuďom prácu v memorovaní dát a počítaní zbytočností? Vo svete, ktorý chce od ekonómov predikcie, intuíciu a hľadanie na prvý pohľad neviditeľných vzťahov?

Mali, o tom niet pochýb. Len je to neskutočne ťažké a je to veľký tlak na učiteľa. Na tých istých pedagógov, ktorí už dnes často volajú po tom, ako sú za svoju prácu zle ohodnotení. Dostáva nás to do zaujímavých klieští, kde na jednej strane vieme, že po učiteľoch musíme chcieť viac, ale ideálne im za to nechceme nič dávať.

Úloha je to totiž obrovská. Jedinou možnosťou, ako prekonať umelú inteligenciu, je totiž použiť našu výnimočnú ľudskú kreativitu. Namiesto otázky na národnosť Adama Smitha sa môžeme pýtať, čo by hovoril na súčasnú ekonomickú situáciu na Slovensku. Namiesto definície substitútov a komplementov musíme nechať študentov obhájiť, prečo budú automobily a pohonné hmoty o desať rokov skôr substitúty než komplementy. Správne odpovede neexistujú, preto musia študenti používať svoje vlastné úvahy, čo dnešná umelá inteligencia ešte nevie. Už v súčasnosti nahrádza ekonómov, ale len v tom, čo nie je kreatívne.


Vytvorte si účet zadarmo
alebo sa prihláste do svojho účtu a dočítajte tento článok.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami