Karta sa obrátila a naftu opäť tankujeme lacnejšie než benzín

Motoristi si vlani v apríli prešli jedným z najväčších prekvapení za posledné roky. Na čerpacích staniciach na Slovensku totiž vtedy ceny najpoužívanejšieho benzínu prvýkrát podliezli ceny nafty.

Išlo o nezvyčajnú situáciu, ktorú vodiči naposledy zažili v roku 2009. Drahšia nafta ako benzín bola v tom období výsledkom finančnej krízy, v dôsledku ktorej cena 95-oktánového benzínu klesla pod euro za liter.

Analytici stav z vlaňajšej jari pripisovali viacerým príčinám. Skloňovali sa popandemické oživenie ekonomiky (nafta sa používa v mnohých jej sférach), vysoké ceny plynu (používa sa odsírenie ropných derivátov) či výpadok dodávok z Ruska.

Rozdiel medzi oboma palivami napokon na jeseň narástol až na relatívne priepastných zhruba 20 centov za liter, čím sa cenový pomer otočil. V ekonomických weboch sa dokonca objavovali tvrdenia, že lepšie to už nebude.

Neprešlo pritom ani pol roka a situácia sa vrátila do starých koľají. V uplynulých dňoch totiž pumpári prepísali cenovky do podoby, v ktorej je diesel opäť lacnejší ako benzín. Hoci zatiaľ len zanedbateľne.

K tomuto kroku napríklad pristúpil aj náš domáci spracovateľ Slovnaft, ktorý zároveň disponuje najväčším počtom vlastných čerpacích staníc v krajine. V čase písania tohto článku u neho za liter natankovanej nafty zaplatíte 1,589 eura a za liter benzínu až 1,595 eura. Rovnaké či podobné rozdiely v prospech nafty možno pozorovať aj na pumpách rôznych prevádzkovateľov po celom Slovensku.

„Vývoj rastu cien benzínu bol spôsobený najmä tohtoročnou teplou zimou. Na vykurovanie sa využívalo menej vykurovacích olejov, tie sa vyrábajú z ropných zložiek ako nafta. Dá sa povedať, že na trhu bol prebytok nafty a jej cena bola stabilizovaná. Ale ceny benzínu prudko rástli,“ vyjadril sa pre Markízu analytik Lukáš Lipovský.

Priemerné ceny pohonných látok na pravidelnej báze každý v piatok zverejňuje aj Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Jeho posledná správa o situácii v 4. kalendárnom týždni tohto roka však súčasný stav ešte nereflektuje.

V 4. týždni roka 2023 v porovnaní s 3. týždňom 2023 sa podľa ŠÚ zvýšili ceny 95-oktánového benzínu o 0,059 eura alebo o 3,88 percenta na 1,578 eura a 98-oktánového benzínu o 0,062 eura alebo o 3,62 percenta. Pokiaľ ide o ceny motorovej nafty, tie klesli o 0,001 eura alebo o 0,06 percenta na 1,606 eura. Vlani v lete sa pritom priemerná cena benzínu aj nafty šplhala k dvom eurám za liter.

Priaznivý cenový stav pri oboch najpoužívanejších palivách však nemusí dlhodobo pretrvať. V nedeľu (5. februára) totiž nadobudol účinnosť zákaz morského dovozu ruských ropných produktov, ako sú nafta či benzín, do krajín Európskej únie. O embargu sa rozhodlo vlani v júni v rámci šiesteho balíka sankcií EÚ proti Rusku.

Podľa analytikov je len otázkou času, kedy sa embargo odzrkadlí aj na koncových cenách pre spotrebiteľov. Naftu by to pritom malo zasiahnuť viac, ako benzín, v dôsledku čoho sa môže pomer cien opäť otočiť.