Vláda pri migoch obchádza ústavu a prekračuje svoje právomoci

Kľúčová otázka znie, či je predmetná zmluva vojenskej povahy. Ak by sme prišli k záveru, že áno, tak potom medzinárodná zmluva by v zmysle ústavy podliehala obligatórnemu schváleniu v parlamente. Takže vláda by nemohla sama o takejto zmluve rozhodnúť, ale ultimátne slovo by patrilo parlamentu. Ústavný právnik a docent Univerzity Komenského Tomáš Ľalík hodnotí postup vlády pri darovaní stíhačiek Ukrajine.

Untitled_Artwork 60 Ilustrácia: Vlado Palša.

Vláda minulý týždeň rozhodla, že daruje okrem iného niekoľko bojových stíhačiek Ukrajine. Toto rozhodnutie sa nerodilo ľahko, pretože dočasne poverená vláda Eduarda Hegera má obmedzené kompetencie a dlho nevedela nájsť právny základ pre svoje rozhodnutie darovať slovenské stíhačky inej krajine. Tento text je venovaný riešeniu, ktoré vláda považuje za ústavné.

Ako sa na problém pozrieme bližšie, právny základ, podľa ktorého vláda postupovala, je problematický, a to minimálne pre dôvody, ktoré uvediem nižšie. Prvým je utajený režim právnej analýzy, podľa ktorej vláda postupovala. Druhým dôvodom je potenciálne obchádzanie ústavy zo strany dočasne poverenej vlády, čím by vláda konala in fraudem constitutionis.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.