Šéf Pápežskej akadémie pre život vyjadril pochopenie pre asistovanú samovraždu

Predseda Pápežskej akadémie pre život si vyslúžil tvrdú kritiku katolíckych médií za pripustenie asistovanej samovraždy. Vo svojom prejave pre Festival žurnalistiky v meste Perugia povedal:

„Nemožno vylúčiť, že v našej spoločnosti bude realizovateľná právna mediácia, ktorá umožní asistovanú samovraždu za podmienok upresnených v náleze Ústavného súdu číslo 242/2019: Osoba musí byť ,udržiavaná pri živote podpornou liečbou a postihnutá nezvratnou patológiou, ktorá je zdrojom fyzického či psychologického utrpenia, ktoré ona považuje za neúnosné. (Osoba) však je plne schopná robiť slobodné a informované rozhodnutia´.“

Arcibiskup Vincenzo Paglia doplnil, že túto líniu sledoval aj návrh zákona schválený talianskou Poslaneckou snemovňou (nie však Senátom):

„Osobne by som asistovanú samovraždu nepraktizoval, ale chápem, že zákonná mediácia môže predstavovať najvyššie spoločné dobro, aké je konkrétne možné dosiahnuť v podmienkach, v ktorých sa nachádzame."

Katolícke médiá v Taliansku slová Pagliu komentovali ako facku učeniu katolíckej cirkvi či ako hroznú šokujúcu a nerozumnú frázu, ktorá protirečí Talianskej biskupskej konferencii a Jánovi Pavlovi II.

Štandard požiadal o reakciu Pápežskú akadémiu pre život, ktorá nám vzápätí odpovedala. Vincenzo Paglia opakuje svoje nie eutanázii a asistovanej samovražde v plnom súlade s Magistériom (učením cirkvi, pozn. red.), odpísali z tlačového oddelenia:

„Arcibiskup Paglia vysvetlil, že podľa jeho názoru je ,právna mediácia´ (určite nie morálna) možná v smere, aký naznačuje rozsudok. Zločin a podmienky, za ktorých je dekriminalizovaný, stále ostávajú... Akékoľvek ďalšie úvahy sú zavádzajúce.“

Čo povedal Ústavný súd v Taliansku v roku 2019

„Úmyselná eutanázia je vraždou, nech by boli akékoľvek jej formy a dôvody. Je v závažnom rozpore s dôstojnosťou ľudskej osoby a s úctou k živému Bohu, jej Stvoriteľovi,“ hovorí Katechizmus katolíckej cirkvi o eutanázii.

Ústavný súd v Taliansku zase v roku 2019 o takzvanej asistovanej samovražde uviedol, že za určitých podmienok nemožno trestať „toho, kto uľahčí pacientovi jeho úmysel spáchať samovraždu“. Týka sa to „pacienta, ktorý je nažive vďaka podpornej liečbe a ktorý je postihnutý nezvratnou patológiou“.

Giuseppe Battimelli z Talianskej asociácie katolíckych doktorov v reakcii však upozornil, že väčšina lekárov je na ich strane. V televízii TV2000 pripustil, že aj jeho občas pacienti požiadajú, aby im pomohol zomrieť:

"Som lekár, preto som ich neodsudzoval, skôr som prísne posúdil sám seba. Pýtam sa: využil som paliatívnu liečbu, povinný vzdelávací kurz, poradil som sa so skúsenejším kolegom? Som pokorný? Je to vzácna cnosť, najmä medzi lekármi."

Kontroverzné návrhy o zdanlivo jasných témach

Náznak otvorenia sa voči asistovanej samovražde, respektíve eutanázii, sa objavil v Pápežskej akadémii pre život už pred rokom. Pápež František vtedy v reakcii zdôraznil, že spomínaný návrh zaznel na vedeckej konferencii. Pre zachovanie slobody vyjadrovania a skúmania rôznych podnetov je podľa Františka dobré, že sa o takýchto témach otvorene hovorí.

Keď Snemovňa reprezentantov v USA na čele s katolíčkou Nancy Pelosiovou v roku 2021 schválila najradikálnejší potratový zákon na svete, arcibiskup Vincenzo Paglia vtedy pre Štandard povedal:

https://standard.sk/120332/zistovali-sme-co-si-mysli-vatikan-o-radikalnom-potratovom-zakone-v-usa/

„Neviem, čo dodať. Svätá stolica a cirkev nie sú akýsi Najvyšší súd, ktorý posudzuje legislatívu štátov. Cirkev má jasné etické, morálne princípy a iná vec je právna zodpovednosť politikov na rozdiel od cirkevnej zodpovednosti. V tradícii katolíckej cirkvi sa napríklad hovorí aj o podpore nedokonalých zákonov. Pápež Pavol VI. dokonca zmenil katechizmus o treste smrti.“

Jedna vec je morálny aspekt, ďalšia je právny a politický, vysvetlil taliansky prelát aspekt a dodal:

„Existuje zodpovednosť voličov, politikov, súdov a kultúry. Pre nás je úplne jasné, že ukončenie ľudského života je ukončenie ľudského života, je to vážne v akomkoľvek okamihu tehotenstva, na začiatku, v priebehu či na konci. Preto sa mi zdá úplne jasná pozícia cirkvi, a teda i Pápežskej akadémie pre život.“

Vatikánsky úrad pod jeho vedením vyvolal rozruch, keď minulý rok prijal za členku ekonómku Marianu Mazzucatovú, ktorá je podľa medializovaných informácií pro-choice a ateistka.