Predseda Pápežskej akadémie pre život si vyslúžil tvrdú kritiku katolíckych médií za pripustenie asistovanej samovraždy. Vo svojom prejave pre Festival žurnalistiky v meste Perugia povedal:
„Nemožno vylúčiť, že v našej spoločnosti bude realizovateľná právna mediácia, ktorá umožní asistovanú samovraždu za podmienok upresnených v náleze Ústavného súdu číslo 242/2019: Osoba musí byť ,udržiavaná pri živote podpornou liečbou a postihnutá nezvratnou patológiou, ktorá je zdrojom fyzického či psychologického utrpenia, ktoré ona považuje za neúnosné. (Osoba) však je plne schopná robiť slobodné a informované rozhodnutia´.“
Arcibiskup Vincenzo Paglia doplnil, že túto líniu sledoval aj návrh zákona schválený talianskou Poslaneckou snemovňou (nie však Senátom):
„Osobne by som asistovanú samovraždu nepraktizoval, ale chápem, že zákonná mediácia môže predstavovať najvyššie spoločné dobro, aké je konkrétne možné dosiahnuť v podmienkach, v ktorých sa nachádzame."
Katolícke médiá v Taliansku slová Pagliu komentovali ako facku učeniu katolíckej cirkvi či ako hroznú šokujúcu a nerozumnú frázu, ktorá protirečí Talianskej biskupskej konferencii a Jánovi Pavlovi II.
Štandard požiadal o reakciu Pápežskú akadémiu pre život, ktorá nám vzápätí odpovedala. Vincenzo Paglia opakuje svoje nie eutanázii a asistovanej samovražde v plnom súlade s Magistériom (učením cirkvi, pozn. red.), odpísali z tlačového oddelenia:
„Arcibiskup Paglia vysvetlil, že podľa jeho názoru je ,právna mediácia´ (určite nie morálna) možná v smere, aký naznačuje rozsudok. Zločin a podmienky, za ktorých je dekriminalizovaný, stále ostávajú... Akékoľvek ďalšie úvahy sú zavádzajúce.“
Čo povedal Ústavný súd v Taliansku v roku 2019
„Úmyselná eutanázia je vraždou, nech by boli akékoľvek jej formy a dôvody. Je v závažnom rozpore s dôstojnosťou ľudskej osoby a s úctou k živému Bohu, jej Stvoriteľovi,“ hovorí Katechizmus katolíckej cirkvi o eutanázii.
Ústavný súd v Taliansku zase v roku 2019 o takzvanej asistovanej samovražde uviedol, že za určitých podmienok nemožno trestať „toho, kto uľahčí pacientovi jeho úmysel spáchať samovraždu“. Týka sa to „pacienta, ktorý je nažive vďaka podpornej liečbe a ktorý je postihnutý nezvratnou patológiou“.
Giuseppe Battimelli z Talianskej asociácie katolíckych doktorov v reakcii však upozornil, že väčšina lekárov je na ich strane. V televízii TV2000 pripustil, že aj jeho občas pacienti požiadajú, aby im pomohol zomrieť:
"Som lekár, preto som ich neodsudzoval, skôr som prísne posúdil sám seba. Pýtam sa: využil som paliatívnu liečbu, povinný vzdelávací kurz, poradil som sa so skúsenejším kolegom? Som pokorný? Je to vzácna cnosť, najmä medzi lekármi."
Kontroverzné návrhy o zdanlivo jasných témach
Náznak otvorenia sa voči asistovanej samovražde, respektíve eutanázii, sa objavil v Pápežskej akadémii pre život už pred rokom. Pápež František vtedy v reakcii zdôraznil, že spomínaný návrh zaznel na vedeckej konferencii. Pre zachovanie slobody vyjadrovania a skúmania rôznych podnetov je podľa Františka dobré, že sa o takýchto témach otvorene hovorí.
Keď Snemovňa reprezentantov v USA na čele s katolíčkou Nancy Pelosiovou v roku 2021 schválila najradikálnejší potratový zákon na svete, arcibiskup Vincenzo Paglia vtedy pre Štandard povedal:
„Neviem, čo dodať. Svätá stolica a cirkev nie sú akýsi Najvyšší súd, ktorý posudzuje legislatívu štátov. Cirkev má jasné etické, morálne princípy a iná vec je právna zodpovednosť politikov na rozdiel od cirkevnej zodpovednosti. V tradícii katolíckej cirkvi sa napríklad hovorí aj o podpore nedokonalých zákonov. Pápež Pavol VI. dokonca zmenil katechizmus o treste smrti.“
Jedna vec je morálny aspekt, ďalšia je právny a politický, vysvetlil taliansky prelát aspekt a dodal:
„Existuje zodpovednosť voličov, politikov, súdov a kultúry. Pre nás je úplne jasné, že ukončenie ľudského života je ukončenie ľudského života, je to vážne v akomkoľvek okamihu tehotenstva, na začiatku, v priebehu či na konci. Preto sa mi zdá úplne jasná pozícia cirkvi, a teda i Pápežskej akadémie pre život.“
Vatikánsky úrad pod jeho vedením vyvolal rozruch, keď minulý rok prijal za členku ekonómku Marianu Mazzucatovú, ktorá je podľa medializovaných informácií pro-choice a ateistka.