Jiří Černický rezignoval na funkciu pedagóga pražskej Vysokej školy umeleckopriemyslovej (UMPRUM). Ťažko niesol celospoločenskú a pedantskú kontrolu údajného korektného pomenovávania vecí. Český vizuálny umelec sa tak vyjadril v otvorenom liste univerzite.
„V ostatných rokoch sa objavujú študenti, ktorí majú tendenciu dozerať na to, ako sa vyjadrujem, hoci sami sa často nevedia veľmi dobre vyjadrovať (a je to ľudské, že?). Napriek tomu bez začervenania sa vykonávajú dozor nad tým, či hovorím to, čo je vhodné, či nevtipkujem nevhodne na niekoho úkor alebo na nevhodnú tému…“ Jiří Černický to píše v otvorenom liste zverejnenom na začiatku júna.
Podľa Černického vyjadrení pre portál Novinky.cz sa podobnej kontrole správania venovala „určitá časť študentov, ktorá je hlasnejšia než tá väčšinová“. Umelec doplnil, že mohlo ísť približne o 30 percent.
Okrem hyperkorektnosti upozornil bývalý pedagóg aj na prehnanú citlivosť študentov. Mnohí vraj podľa neho trpia úzkosťami, no vyhýbajú sa otvorenej diskusii na tému duševného zdravia. „Hovorím, niečo si o tom prečítajme, napríklad Dostojevského Zločin a trest, a potom si niečo povieme o tej dobe. Alebo si, naopak, prečítajme niekoho, kto tú úzkosť rieši s humorom. A teraz sa spýtate študentky, prečo sa ona tomu nechce zasmiať. Vstane druhá študentka a povie: ‚Teraz zažívam diskomfort, pretože sa bavíte o konkrétnej študentke, pomenovávate ju a ona môže cítiť úzkosť‘“.
Podľa Černického zároveň tendencia niektorých študentov obraňovať utláčané skupiny prerástla do absurdných rozmerov. Ilustroval to na incidente, keď ho študentka obvinila, že diskriminuje Islamský štát (ISIS).
Incident sa podľa umelca odohral potom, čo sa v rámci konzultácií na príklade ISIS snažil demonštrovať rôzne typy ľudskej osobnosti. „…existujú dva druhy ľudí. Tí, čo majú radi rôznorodosť – predstavil som si Londýn alebo Prahu. Tam keď chcete ísť na večeru, môžete si vybrať medzi špagetami a kebabom. Ale potom sú tu spoločnosti, ktoré tento výber nenávidia a dokážem si predstaviť, že napríklad v Islamskom štáte majú radi len kebab.“ Černický dodal, že na to sa jedna študentka zrútila a povedala, že je „šialené, že diskriminuje Islamský štát“. Na otázku, či vie, že ide o vrahov žien a detí, údajne odpovedala: „Diskriminovať sa nesmie!“
Ďalším dôvodom nespokojnosti pedagóga bola neschopnosť študentov prijať kritiku svojej práce, spojená s nedostatočnými znalosťami. „Často vnímam, že pedagógovia akoby prestávajú vyučovať umenie a stávajú sa skôr amatérskymi psychológmi, ktorých úlohou je vytvoriť pre študentov požadovaný komfort. Pokiaľ učiteľ tento komfort naruší napríklad ‚kritickou‘ reflexiou študentskej práce, musí byť setsakramentsky opatrný, inak mu opäť vytknú nekorektnosť.“ Jiří Černický to uviedol v otvorenom liste.
V rozhovore pre Novinky.cz sa bývalý pedagóg tiež nespokojných študentov zastal. Nemajú to podľa neho jednoduché. „Ide o generáciu, ktorá zažíva ohromný tlak, aj kvôli sociálnym sieťam, ktoré za to do veľkej miery nesú zodpovednosť.“
K nespokojnosti študentov podľa neho prispievajú aj médiá. „Z médií majú pocit, že sú zavalení apokalyptickými informáciami, ktoré vedú ku koncu ľudstva či koncu sveta a vesmíru.“
Černický pre Novinky.cz doplnil, že ho s podobnými sťažnosťami kontaktovali aj pedagógovia z iných českých škôl. Vníma tiež, že hyperkorektnosť na univerzitách je celosvetovým problémom. „Mám kamarátov, ktorí žijú v zahraničí – v Amerike, vo Francúzsku, v Kanade, všade možne. Oni hovoria, že toto [situácia na UMPRUM] je zatiaľ odvar toho, čo sa deje tam.“
Sťažnosti študentov na nekorektnosť univerzitných pedagógov mali dozvuky aj na Slovensku. V marci 2023 odvolal dekan Filozofickej fakulty Univerzity Komenského profesora Martina Homzu z postu vedúceho Katedry slovenských dejín. Stalo sa tak po zverejnení výsledkov anonymnej študentskej ankety, v ktorej viacerých pedagógov FiFUK obvinili zo „sexizmu a dezinformácií o LGBT+ ľuďoch“.
Koncom roka 2022 sa pod paľbou kritiky ocitol učiteľ z Katedry psychológie na Trnavskej univerzite. Dve študentky podali na Mária Schwarza sťažnosť za pedagógovu definíciu rodiny. Vadilo im jeho tvrdenie počas prednášky, že dvaja muži s deťmi nemôžu vytvoriť rodinu. Správy sa vzápätí ujali novinári v Denníku N, ktorí učiteľove vyjadrenia označili za homofóbne a zdôraznili fakt, že napriek podobným tvrdeniam pedagóg „stále učí“.