Ukrajinskú protiofenzívu sťažuje neschopnosť vybudovať si vzdušnú prevahu. Kyjev sa už niekoľko mesiacov usiluje o dodanie amerických stíhačiek F-16. Na ich nasadenie však dôjde až po tom, čo ukrajinskí piloti prekonajú potrebný výcvik, čo by mohlo byť najskôr na jeseň. Bezpečnostný analytik Vojtech Bahenský pochybuje o tom, že by samotná dodávka strojov F-16 viedla k ukrajinskej nadvláde vo vzduchu. „Nemajme prehnané očakávania, to je zásadné,“ vyhlásil.Kyjev už mesiace lobuje u západných štátov za dodanie amerických stíhačiek F-16. Do ich nasadenia však zostáva prinajmenšom ešte niekoľko mesiacov. Samotný výcvik ukrajinských pilotov by sa pritom podľa názoru rôznych expertov dal stihnúť aj zhruba za štyri mesiace.
Podľa oficiálnych informácií, ktoré poskytol americký minister obrany Lloyd Austin koncom mája, majú výcvik viesť Dánsko a Holandsko. Obe krajiny ich majú k dispozícii a podľa odhadov by mohli poskytnúť Ukrajine až 40 strojov F-16, ktoré chcú v budúcnosti nahradiť modernejšími stíhačkami piatej generácie F-35.
Podľa Vojtecha Bahenského z Katedry bezpečnostných štúdií na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej však najskôr do priebehu aktuálnej ukrajinskej protiofenzívy, ktorá sa začala zhruba pred dvoma týždňami, neprehovoria. „Dodávky strojov F-16 a ich integrácia do ukrajinských síl z môjho pohľadu nie sú v časovom horizonte existujúce ofenzívy reálne, a teda si nemyslím, že by jej priebeh významnejšie ovplyvnili,“ hovorí Bahenský.
„Navyše sa musím priznať, že považujem za vysoko nepravdepodobné, že by dodávky strojov F-16 – aj keď budú sprevádzané dodávkami moderných striel – mohli viesť k ukrajinskej nadvláde vo vzduchu. Dôvod, prečo ani jedna strana nedominuje vo vzduchu, sú rozsiahle siete protivzdušných systémov na oboch stranách,“ uviedol.
„Možno v budúcnosti bude Ukrajina schopná s využitím SEAD/DEAD striel schopná dosiahnuť aspoň lokalizovane vzdušnú prevahu.“ Výraz SEAD/DEAD znamená „Suppression/Destruction of Enemy Air Defense“, teda potlačenie/zničenie nepriateľskej protivzdušnej obrany. Ide teda o iný termín pre takzvané protiradarové riadené strely, ako sú v kontexte vojny na Ukrajine napríklad americké AGM-88 HARM.
„Ale nemajme prehnané očakávania, to je zásadné, všeobecne by som predpokladal, že západné stroje skôr pomôžu pozemným protivzdušným systémom s ochranou ukrajinského vzdušného priestoru predovšetkým pred útokmi v ukrajinskom tyle pomocou striel s plochou dráhou letu alebo dronov,“ dodáva Bahenský
S takýmto tvrdením sa stotožňuje aj odborník na zbraňové systémy Lukáš Visingr. „Nakoniec, aj sami Ukrajinci často zdôrazňujú, že F-16 chcú predovšetkým pre obranu pred ruskými riadenými strelami, respektíve ich nosičmi, nie na získanie vzdušnej nadvlády. Stroje F-16 by im mohli určite pomôcť aj s tým, aby tú vzdušnú prevahu nezískali Rusi, jednoznačne však platí, že hlavnú úlohu v tom naďalej bude mať pozemná protivzdušná obrana.“
Súčinnosť pri výcviku ukrajinských pilotov ponúklo nielen Holandsko a Dánsko, ale aj priamo americký výrobca stíhačiek F-16 Lockheed Martin (LM), upozornil napríklad denník Financial Times. LM vyrába napríklad aj protitankové strely Javelin alebo pásové raketomety M270 MLRS.
Firma ponúkla, že v prípade dodávok strojov na Ukrajinu poskytne ukrajinským pilotom výcvik v ich ovládaní a údržbe. „Sme v pohotovosti, pripravení reagovať nielen na potrebu konštrukcie nových F-16, ale aj na potrebu akýchkoľvek úprav F-16 či výcviku, vybavenia alebo systému,“ povedal britskému denníku prevádzkový riaditeľ firmy Frank St. John. Zároveň zdôraznil, že akékoľvek rozhodnutie v tomto ohľade bude musieť byť výsledkom diskusií medzi Ukrajinou a USA alebo jej inými západnými spojencami.
Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.