TRENČÍN – Starý cestný most v Trenčíne, ktorý je už 67 rokov priam ikonickou súčasťou mesta, pomaly dosluhuje. Uvedomuje si to jeho vlastník – Slovenská správa ciest (SSC), samospráva aj obyvatelia. Napriek pravidelnému monitorovaniu a diagnostike technického stavu konštrukcia naďalej slabne. Čaká sa na katastrofu?
Stav starého cestného mosta v Trenčíne bol dlhodobo zdrojom obáv pre miestnu samosprávu. Keďže však most nepatrí mestu, radnica do neho nemôže investovať z jednoduchého dôvodu. Ak by totiž zainvestovala, jednalo by sa o spreneveru verejných financií.
Primátor Richard Rybníček sa pritom niekoľko rokov snažil zatlačiť na príslušné úrady, no jeho snahy zostali bez odozvy. Ľady sa pohli až po nástupe niekdajšieho ministra dopravy Andreja Doležala, ktorý navštívil Trenčín v roku 2020. Správca 346 metrov dlhého mosta začal pripravovať nielen jeho rekonštrukciu, ale aj zmenu celkového dopravného riešenia v centre Trenčína.
„SSC zabezpečuje prípravu rekonštrukcie mosta v Trenčíne, kde sme podali žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. Po jeho vydaní budeme pokračovať v dokumentácii pre vydanie stavebného povolenia. Rekonštrukcia mosta sa vzhľadom na koordináciu s ďalšími stavbami, ako je oprava starej panelovej cesty v úseku Chocholná – Mníchova Lehota a aktivitami v meste Trenčín (EHMK 2026) plánuje realizovať po roku 2026,” vysvetlil pre Trenčiansky Štandard Martin Guzi z komunikačného odboru SSC.
K stavu mosta zvolali tiež rokovanie za účasti dopravných inšpektorátov, mesta a TSK. Na stretnutí sa zúčastnili aj statici, ktorí uviedli, že most je v pomerne uspokojivom stave a kolaps mu nehrozí. Jediným pálčivým problémom je preklenovacia doska medzi mostom ponad Váh a mostom ponad ulicu Kniežaťa Pribinu, kde umiestnili oceľovú preklenovaciu platňu.
Mesto a dopravný inšpektorát napriek ubezpečeniam odborníkov odporučili správcovi mosta uzavrieť objekt pre nákladnú dopravu nad 3,5 tony, čím by sa predĺžila jeho životnosť. Podľa našich informácií sa takéto uzavretie pripravuje a mali by ho zrealizovať v blízkej budúcnosti.
Nielen obyvatelia Trenčína, ale aj mnohí návštevníci častokrát upozorňujú na praskliny, ktoré sa na moste nachádzajú. Niektorí z nich majú totiž ešte v čerstvej pamäti, k akým tragickým následkom môže viesť strata pevnosti mosta, ako napríklad v talianskom Turíne alebo Veľkých Bierovciach. Do akej miery je súčasný stav starého mosta pre verejnosť a účastníkov cestnej premávky ohrozujúci?
„Keďže ide o monolitický most, k náhlej strate pevnosti by nemalo dôjsť. K takýmto situáciám dochádza zväčša len u predpätých mostov. Pri monolitických mostoch dochádza k postupným poruchám, ktoré signalizujú, že niečo nie je v poriadku. V Trenčíne k tomu zatiaľ nedošlo. Praskliny na moste nie sú praskliny, ale dilatačné špáry vloženého tzv. Langerovho trámu – t.j. časti mosta, ktorá je voľne ‚položená’ bez pilierov medzi ďalšie časti mosta s piliermi,” uviedol pre redakciu Róbert Hartmann, autorizovaný stavebný inžinier.
Ako ďalej poznamenal, v nedávnej minulosti bolo v rámci predĺženia životnosti z mosta vytiahnutých niekoľko desiatok ton telekomunikačných káblov, ktoré konštrukciu odľahčili. Predĺženiu životnosti by mala pomôcť aj výmena asfaltov, ktorá v minulom roku prebehla na ceste a v tomto roku aj na chodníkoch. Podľa Hartmanna sa totiž výmenou asfaltu zabráni prenikaniu vody do konštrukcie mostovky.
Bezpečnosť mosta nateraz potvrdila aj SSC. Napriek tomu, že je objekt od roku 2012 zaradený v 6. stupni stavebno-technického stavu, zatiaľ vraj nie je potrebné pristúpiť k jeho uzavretiu. „Most je pravidelne monitorovaný. Posledná hlavná prehliadka sa na ňom vykonala v minulom roku. Premávka na moste je bezpečná,” uzavrel Martin Guzi.