New York Times: „Nie si vari chlap?“ Mužnosť, prestíž a peniaze alebo ako Rusi získavajú mužov do vojny

Reportáž vychádza z niekoľkomesačného sledovania ruskej štátnej mediálnej náborovej kampane do armády. Úspešná kampaň Kremľu umožnila udržať inváziu bez nutnosti druhého odvodu. A ukrajinská protiofenzíva z tohto leta narazila na tvrdý ruský odpor. Prečítajte si, na čom presne je ruská kampaň postavená.

Snímka obrazovky 2023-08-24 o 9.31.12 Ruské armádne náborové video (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times

Ochrankár v supermarkete, taxikár, chlapík v posilňovni. Ruská vláda má pre nich všetkých odkaz: Nie si vari chlap?

A nechceš zarábať viac peňazí?

Na jar minulého roka ruská armáda spustila nový nábor do vojny na Ukrajine, aby nahradila desaťtisíce mŕtvych a zranených bez toho, aby musela pristúpiť k nepopulárnemu odvodu. Denník New York Times posledné štyri mesiace sledoval v ruskej štátnej televízii a sociálnych médiách, ako sa kampaň odohrávala, a zistil, že náborové posolstvá zamerané na oficiálne zdôvodnenie invázie Kremľom – existenčné ohrozenie Rusov zo strany Západu – hrali len podpornú úlohu.

Skôr sa často apelovalo na mužnosť, ktorú niekedy vyjadrovali manželky vojakov a iné ženy v televíznych správach. Neustále sa pripomínali nadpriemerné platy a výhody vojenských zamestnancov. A posolstvá – objavujúce sa vo videoreklame ministerstva obrany aj v pravidelných televíznych správach – zdôrazňovali jednoduchosť registrácie a sľubovali úľavu od povestnej ruskej byrokracie.

Pozrieť si to možno napríklad na tomto videu:

Kampaň sa začala v apríli. Ministerstvo obrany zverejnilo na internete efektné propagačné video, ktoré sa zameriavalo na dve hlavné motivácie: mačizmus a peniaze. Definuje vojenskú službu ako zmysluplnejšiu – a mužnejšiu – ako to, čo je zobrazované ako typická, skromná existencia ruského muža. Po náladových záberoch civilistov, ktorí sa menia na moderných bojovníkov, sa reklama končí prízemnejšou pripomienkou: „Mesačné platby začínajú od 204 000 rubľov“, čo je približne 2 000 dolárov.

Ruské armádne náborové video (snímka obrazovky). Zdroj: New York Times
Ruské armádne náborové video (screenshot). Zdroj: New York Times

Témy náborových kampaní ruského ministerstva obrany sa často objavujú v televíznych správach – čo sa dalo očakávať, keďže všetky hlavné ruské televízne kanály sú pod kontrolou štátu. Moderátori správ a reportéri, ktorí túto správu prinášajú, však v podstate sami vystupujú ako oslavovaní náborári a divákom opakovane pripomínajú rýchle telefónne číslo – 1-1-7 – na ktoré sa môžu obrátiť, ak sa chcú prihlásiť do boja.

Od začiatku invázie ponúka štátna televízia divákom skreslený pohľad na vojnu. O smrti a zraneniach Rusov sa hovorí len zriedka. Vojna sa označuje upokojujúcim termínom Kremľa „špeciálna vojenská operácia“ alebo jednoducho ruskými iniciálami tohto termínu: „S.V.O.“

Existujú však náznaky, že prinajmenšom v niektorých regiónoch sa negatívne dopady vojny príliš rozšírili na to, aby ich bolo možné ignorovať. Počas ranného vysielania miestnych správ v meste Irkutsk na Sibíri 9. augusta uvádza reportér príspevok o nových „mobilných“ náborových stojanoch rozhovorom s veteránom vojny na Ukrajine, ktorý bol vlani zranený.

„Dostal som všetky platby, na ktoré majú zmluvní vojaci nárok, ak sú zranení,“ hovorí veterán Nikolaj Karpenko.

Časť spravodajskej relácie televízie Rossija 1 z apríla (screenshot). Zdroj: New York Times

„Zmluva o vojenskej službe, hovorí Nikolaj, mu dala šancu ukázať, že je skutočný obranca vlasti,“ hovorí reportér.

Správa: Áno, môžete sa zraniť, ale vláda sa o vás postará. A vy preukážete svoje vlastenectvo.

Zdá sa, že náborová kampaň priniesla ovocie. Kremľu sa podarilo udržať inváziu bez toho, aby sa uchýlil k druhému odvodu, po tom, čo minulú jeseň zmobilizoval približne 300 000 civilistov. A ukrajinská protiofenzíva z tohto leta narazila na tvrdý ruský odpor.

Analytici sa však domnievajú, že oficiálne údaje o nábore v Rusku, ktoré tvrdia, že minulý mesiac sa denne prihlásilo 1 400 ľudí, sú pravdepodobne nadhodnotené – a že druhý odvod by ešte mohol prísť. Nové zákony prijaté v lete tohto roku by Rusom výrazne sťažili možnosť vyhnúť sa odvodu, ak by bol v budúcnosti vyhlásený.

„Vojaci sa na fronte nevymieňajú ani pravidelne nerotujú, čo naznačuje, že stále existuje problém s ľudskými zdrojmi,“ uviedla Dara Massicot, vedúca politická výskumníčka spoločnosti RAND Corporation, ktorá skúma ruskú armádu. „Vyzerá to tak, že Kremeľ opäť vyčkáva čo najdlhšie s rozhodnutím o mobilizácii, podobne ako minulú jeseň.“

Hlavnou motiváciou sú peniaze

Od začiatku invázie Kremeľ využíval obrovské bohatstvo Ruska na motivovanie mužov, aby sa prihlásili do boja – a na upokojenie rodín, ktoré stratili svojich blízkych. Avizovaná minimálna mesačná odmena vo výške približne 2 000 dolárov mesačne je podľa súčasného výmenného kurzu takmer trojnásobkom priemerného príjmu v krajine; rodinám vojakov zabitých v boji sa vypláca 50 000 dolárov, čo v mnohých regiónoch stačí na kúpu slušného domu.

Ruské armádne náborové video (screenshot). Zdroj: New York Times

Jedna z opakujúcich sa reklám štátnej televízie ukazuje, aké dôležité sú materiálne výhody pre nábor vojakov. Pri rockovej hudbe sa v nej uvádzajú konkrétne výhody, ako napríklad „oslobodenie od dane z pozemkov“, „kompenzácie za energie v domácnosti“ a poukážky do sanatórií alebo kúpeľných zariadení.

„Tu s vami budú zaobchádzať férovo,“ píše sa v závere reklamy.

V televíznych správach sa v nadväznosti na túto správu zdôrazňuje zjednodušený proces registrácie.

V relácii z 18. apríla odvysielanej na Kanáli 1, jednom z hlavných celoštátnych kanálov, sa opisuje vstup do armády ako jednoduchý proces, ktorý spočíva vo vyplnení niekoľkých bežných dokumentov. Prirovnáva náborové úrady k používateľsky prívetivým servisným centrám, ktoré vláda v posledných rokoch rozmiestnila po celej krajine s cieľom zjednodušiť a digitalizovať zložitú byrokraciu v krajine.

Časť spravodajskej relácie televízie Rossija 1 z apríla (screenshot). Zdroj: New York Times

„Je tu virtuálny rad a dobrovoľníci sú vždy pripravení poradiť a pomôcť,“ hovorí reportér, zatiaľ čo kamera ukazuje mladú ženu vo svetri s nápisom „Dobrovoľník“ na chrbte.

Buď vlastencom, splň si detský sen

Apel na mužnosť je všadeprítomný a snaží sa využiť hlboko zakorenené očakávania od ruských mužov v podobe ich povinnosti a služby. Napríklad v spravodajskom segmente z 18. apríla sa hovorí o tom, že byť vojakom je „nepochybne najmužnejšie povolanie“.

Ruské armádne náborové video (screenshot). Zdroj: New York Times
Ruské armádne náborové video (screenshot). Zdroj: New York Times

Niekedy je tento apel očividný a povrchný.

V tej istej reportáži na Kanáli 1 sa objavila správa od muža, ktorý bol označený za „veliteľa útočných skupín“.

„Tu sa môžete uplatniť ako skutoční muži, zarobiť si slušný plat a splniť si všetky detské sny a želania,“ hovorí.

Časť spravodajskej relácie televízie Rossija 1 z apríla (screenshot). Zdroj: New York Times

Posolstvo, že služba je povinnosťou muža, niekedy prichádza aj od čerstvých regrútov a ich rodín. V klipe z 18. apríla sú zachytení aj traja bratranci, ktorí nastupujú do autobusov a smerujú na výcvik. Reportérka vyhlasuje, že ich manželky, sestry a matky „podporili rozhodnutia svojich blízkych“.

Jeden z bratrancov hovorí, že jeho bratia, kolegovia a spolužiaci už boli v armáde a že „všetko ide dobre“.

Časť spravodajskej relácie televízie Rossija 1 z apríla (screenshot). Zdroj: New York Times

„Je trochu ťažké zostať tu, keď sú tam,“ hovorí.

Cítiť z toho utrpenie

Vojnová realita je opísaná veľmi skromne, ak vôbec. Vo večerných správach sa dianie na bojisku často opisuje v strohých zoznamoch „hrdinov“, v ktorých sa neuvádza, či sú títo muži ešte nažive. V časti zo 7. júna seržanta chvália za to, že napriek nepretržitému ostreľovaniu obnovil komunikáciu so svojou jednotkou, zatiaľ čo iný vraj „osobne zničil“ ukrajinskú posádku guľometu.

V niektorých prípadoch sa však utrpenie vojenských rodín dostáva na svetlo sveta, aj keď sa štátna televízia snaží vykresliť vládu, ako sa o nich stará. V tom istom spravodajstve z 9. augusta, ktoré informovalo o nových mobilných náborových stánkoch, sa v ďalšom dieli oznamovalo otvorenie nového podporného centra pre rodiny vojakov.

Obsahuje rozhovor s manželkou vojaka, ktorý mal podľa jej slov len jednu dvojtýždňovú dovolenku od septembra minulého roka, keď sa prihlásil do vojny.

„Každým dňom je to ťažšie a ťažšie,“ hovorí.

Ďalší autori: Sarah Kerr, Natalie Reneau

Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.


Zákon o tepelnej energii ukladá obyvateľom bytových domov dať si nainštalovať merače tepla. Odborníci, ktorí sa tomu venujú, upozorňujú, že z legislatívy vyplynula táto povinnosť nielen pre koncových spotrebiteľov, ale aj dodávateľov a distribútorov.
Prejsť na článok
Od januára penzie čakajú zmeny. Keď sa valorizujú dôchodky, Sociálna poisťovňa prepočíta zásluhovú výšku penzie poberateľa minimálneho dôchodku. Ak zásluhová renta prekročí minimálnu hranicu, dôchodcovi poisťovňa prestane posielať minimálny dôchodok a začne vyplácať ten zásluhový.
Prejsť na článok