Cyklopruhy na nábreží v Bratislave majú zmysel, bráni sa Cyklokoalícia

BRATISLAVA – Premena dunajského nábrežia s cyklopruhmi v centrálnej časti Bratislavy je jedným z projektov, ktoré majú potenciál výrazne ovplyvniť deľbu prepravy a posunúť mesto bližšie k európskym metropolám. Tvrdí to občianske združenie Cyklokoalícia podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku.

376568782_691308386355119_2246985467793600023_n Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave Foto: Cyklokoalícia/Facebook

To, že úprava Rázusovho a Vajanského nábrežia medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v prospech cyklistov vyvolala negatívne reakcie najmä motoristov, považuje za prirodzené. Podobne je to takmer pri všetkých výraznejších zmenách vo verejnom priestore.

Pre overenie tvrdenia kritikov o nulovom či zanedbateľnom počte cyklistov prechádzajúcich uvedeným úsekom nábrežia uskutočnila Cyklokoalícia v piatok popoludní krátke sčítanie dopravy. To podľa nej ukázalo, že tvrdenie o zanedbateľnom počte cyklistov je výrazne zavádzajúce.

„Mesto na mieste automatický sčítač dopravy neumiestnilo, hoci ide v pomere k celkovým nákladom o zanedbateľnú investíciu, ktorá mohla priniesť reálne dáta do aktuálne prebiehajúcej diskusie aj k vyhodnoteniu zmien o niekoľko rokov,“ informovala na sociálnej sieti. Sčítací bod bol na vyústení Vajanského nábrežia do Námestia Ľ. Štúra, pričom sčítanie prebiehalo v čase 16:10 až 18:10 v prípade cyklistov, resp. 16:10 až 17:10 v prípade cyklistov aj automobilov.

„Cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 osôb na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli. Prevládajúcim bol smer od Mostu SNP k Šafárikovmu námestiu v pomere 6:4,“ priblížilo združenie. Ďalších priemerne 47 cyklistov a 6 kolobežkárov využilo nábrežnú promenádu, podľa mimovládnej organizácie možno predpokladať, že po dokončení prác a značenia sa s postupom času väčšina z nich presunie na nové cyklopruhy. Za hodinu prešlo úsekom 1 328 automobilov – 627 v smere na Šafárikovo námestie, 701 smerom k Mostu SNP, pričom priemerná obsadenosť áut bola 1,39 osoby.

„Z celkového počtu sledovaných vozidiel, teda mimo verejnej osobnej dopravy, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 percent bicykle a kolobežky a 85 percent automobily. Toto sčítanie nevytvára, ani nemá ambíciu vytvárať absolútne presný obraz o dopravných tokoch na danom úseku,“ poznamenala Cyklokoalícia. V jej kapacitách nebolo napríklad sledovať dlhší časový úsek, chodcov či osoby vo vozidlách MHD, a aj preto volá po osadení automatických sčítačov. Počet ľudí, ktorí nábrežím už v súčasnosti prechádzajú na bicykli, je podľa združenia signálom toho, že cyklopruhy tam v tejto podobe majú zmysel.

„Sme presvedčení, že s postupom času a vytváraním nadväzujúcej infraštruktúry môže počet bicyklov prechádzajúcich nábrežím počet automobilov pokojne prekonať,“ dodala Cyklokoalícia.

Vznikla v roku 1999, tiež monitoruje a pripomienkuje stav verejných priestorov, aby boli bezbariérové a vyhovujúce pre peších a ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu. Zároveň presadzuje lepšiu legislatívnu pre cyklistov na na celoslovenskej úrovni.

(sita)


Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok
Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok