BRATISLAVA – Premena dunajského nábrežia s cyklopruhmi v centrálnej časti Bratislavy je jedným z projektov, ktoré majú potenciál výrazne ovplyvniť deľbu prepravy a posunúť mesto bližšie k európskym metropolám. Tvrdí to občianske združenie Cyklokoalícia podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku.
To, že úprava Rázusovho a Vajanského nábrežia medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v prospech cyklistov vyvolala negatívne reakcie najmä motoristov, považuje za prirodzené. Podobne je to takmer pri všetkých výraznejších zmenách vo verejnom priestore.
Pre overenie tvrdenia kritikov o nulovom či zanedbateľnom počte cyklistov prechádzajúcich uvedeným úsekom nábrežia uskutočnila Cyklokoalícia v piatok popoludní krátke sčítanie dopravy. To podľa nej ukázalo, že tvrdenie o zanedbateľnom počte cyklistov je výrazne zavádzajúce.
„Mesto na mieste automatický sčítač dopravy neumiestnilo, hoci ide v pomere k celkovým nákladom o zanedbateľnú investíciu, ktorá mohla priniesť reálne dáta do aktuálne prebiehajúcej diskusie aj k vyhodnoteniu zmien o niekoľko rokov,“ informovala na sociálnej sieti. Sčítací bod bol na vyústení Vajanského nábrežia do Námestia Ľ. Štúra, pričom sčítanie prebiehalo v čase 16:10 až 18:10 v prípade cyklistov, resp. 16:10 až 17:10 v prípade cyklistov aj automobilov.
„Cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 osôb na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli. Prevládajúcim bol smer od Mostu SNP k Šafárikovmu námestiu v pomere 6:4,“ priblížilo združenie. Ďalších priemerne 47 cyklistov a 6 kolobežkárov využilo nábrežnú promenádu, podľa mimovládnej organizácie možno predpokladať, že po dokončení prác a značenia sa s postupom času väčšina z nich presunie na nové cyklopruhy. Za hodinu prešlo úsekom 1 328 automobilov – 627 v smere na Šafárikovo námestie, 701 smerom k Mostu SNP, pričom priemerná obsadenosť áut bola 1,39 osoby.
„Z celkového počtu sledovaných vozidiel, teda mimo verejnej osobnej dopravy, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 percent bicykle a kolobežky a 85 percent automobily. Toto sčítanie nevytvára, ani nemá ambíciu vytvárať absolútne presný obraz o dopravných tokoch na danom úseku,“ poznamenala Cyklokoalícia. V jej kapacitách nebolo napríklad sledovať dlhší časový úsek, chodcov či osoby vo vozidlách MHD, a aj preto volá po osadení automatických sčítačov. Počet ľudí, ktorí nábrežím už v súčasnosti prechádzajú na bicykli, je podľa združenia signálom toho, že cyklopruhy tam v tejto podobe majú zmysel.
„Sme presvedčení, že s postupom času a vytváraním nadväzujúcej infraštruktúry môže počet bicyklov prechádzajúcich nábrežím počet automobilov pokojne prekonať,“ dodala Cyklokoalícia.
Vznikla v roku 1999, tiež monitoruje a pripomienkuje stav verejných priestorov, aby boli bezbariérové a vyhovujúce pre peších a ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu. Zároveň presadzuje lepšiu legislatívnu pre cyklistov na na celoslovenskej úrovni.
(sita)