BRATISLAVA – Diaľničný úsek D2 medzi Mostom Lanfranconi a tunelom Sitina znepríjemňuje obyvateľom život nadpriemernou hlučnosťou už niekoľko rokov. Zodpovedné subjekty si ale riešenie tohto problému prehadzujú medzi sebou.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zabezpečila vypracovanie hlukovej štúdie, ktoré je spojené s analýzou hlukovej záťaže a návrhom protihlukových opatrení. Zistila v ňom, že spomínanú hlučnosť nespôsobuje iba diaľnica, ale aj priľahlé mestské komunikácie. „Z výsledkov štúdií vyplýva, že zvýšená hladina hluku pôsobením dopravy nie je spôsobená len dopravou po diaľnici D2, ale spôsobuje ju aj doprava vedená po paralelných mestských komunikáciách. Zo štúdií vyplýva, že navrhované protihlukové opatrenia nebudú dostatočne účinné, pokiaľ sa budú realizovať len na komunikáciách v správe NDS vzhľadom na jestvujúcu hlukovú záťaž z ostatných komunikácií,“ povedala Bratislavskému Štandardu hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Na problém poukazujú aj aktivisti, ktorí petíciou s názvom „Odhlučnenie mosta Lanfranconi a priľahlej diaľnice a komunikácií“ požadujú vyriešenie problému rôznymi protihlukovými opatreniami. Aktivisti očakávajú viaceré riešenia, ako napríklad opravu asfaltu okolo nevyhovujúceho dilatačného záveru na strane Starého Mesta, výmenu všetkých nevyhovujúcich konštruovaných dilatačných záverov na Moste Lanfranconi, výmenu asfaltu na celej trase Mosta Lanfranconi až po tunel Sitina, realizáciu protihlukových opatrení na Moste Lanfranconi, vykonanie protihlukových opatrení v Mlynskej doline, realizáciu protihlukových opatrení na výjazde z tunela Sitina či zníženie maximálnej rýchlosti na Moste Lanfranconi a v Mlynskej doline na 80 km/h.
Aktivista Ivan Matušík, ktorý sa problémom zaoberá, podal aj trestné oznámenie v súvislosti s nekonaním Útvaru vedúceho hygienika rezortu (ÚVHR), ktorý patrí pod ministerstvo dopravy. Navyše, tunel Sitina nie je podľa aktivistu riadne skolaudovaný, a to z dôvodu nevyriešenej hlučnosti. „Tunel Sitina nie je doposiaľ riadne skolaudovaný práve pre prekračovania hlukových hodnôt. Je prevádzkovaný dočasne, zatiaľ do roku 2024,“ upresnil Matušík.
Dôsledná oprava vozovky je podľa aktivistov jedno z možných riešení problému. Foto: Petície
NDS zrejme nemá záujem daný problém vyriešiť žiadnou investičnou alebo legislatívnou aktivitou, a preto vyčkáva, ktorý štátny orgán by sa spoločne podieľal na úprave úseku. „NDS sa snaží riešiť problematiku v spolupráci s ÚVHR a MD SR s tým, že požiadala ÚVHR o odstúpenie podnetu týkajúceho sa hluku na vybavenie príslušnému Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva, pod ktorého pôsobnosť spadá Magistrát hlavného mesta Bratislava a o zabezpečenie spolupráce všetkých zúčastnených strán,“ spresnila Žgravčáková.
Útvar vedúceho hygienika rezortu, ani magistrát hlavného mesta na naše otázky do uzávierky neodpovedali.