Ani kontroverzná minulosť novodobého Frankensteina nezastavila. Výstava ľudských tiel bude opäť v Bratislave

Výstava Body Worlds sa má konať aj napriek tomu, že je v rozpore so zákonom o pohrebníctve. Existuje pritom podozrenie, že vystavené telá patria politickým väzňom z Číny či bezdomovcom zo Sibíri.

Body Worlds & The Mirror Of Time Body Worlds. Foto: Profimedia.sk

V piatok 13. októbra sa má v bratislavskom obchodnom centre Nivy otvoriť kontroverzná výstava s názvom Body Worlds. Na tomto podujatí budú môcť návštevníci vidieť mŕtve telá skutočných ľudí, ktoré budú podľa autorov naaranžované „do úžasne prepracovaných, umeleckých, pohyblivých tónov“. V skutočnosti pôjde o mŕtvoly zbavené kože, pričom viaceré budú rôzne rozrezané, aby bolo vidieť ich svaly, orgány, cievy či šľachy.

Autorom projektu Body Worlds je Günther von Hagens, nemecký lekár, podnikateľ a performer poľského pôvodu, ktorý sám seba považuje za človeka, v ktorom sa spája veda a umenie. Hagens je taktiež vynálezcom plastinácie, čo je technika, pomocou ktorej sa z tela vysaje všetka tekutina a tuk a jemné tkanivá sa naplnia odolným plastickým materiálom. Výsledkom majú byť „skutočné ľudské sochy.“

Problémom je, že to, čo sa autor snaží prezentovať ako spojenie vedy a umenia, je v skutočnosti morbídna, protiprávna a zrejme aj kriminálna záležitosť.

Protizákonná výstava

A to v prvom rade preto, že takáto výstava odporuje našim zákonom, konkrétne zákonu o pohrebníctve. Ten konštatuje, že ľudské pozostatky majú byť pochované a ich vystavovanie je až na niekoľko výnimiek zakázané. Zákon tiež jasne definuje výnimky v paragrafe číslo 3, odsek 12, kde spomína len historické zbierky v múzeách a múzejných zariadeniach, archeologické nálezy, krypty, kostnice, náboženské relikvie a vojnové cintoríny.

Zákon o pohrebníctve bol pritom naposledy novelizovaný v roku 2019 práve z dôvodu konania podobnej výstavy s názvom Body the Exhibition. V dôvodovej správe k novelizovaniu zákona vtedy predkladatelia napísali, že zmeny navrhujú „na základe negatívnych ohlasov odborníkov z oblasti zdravotnej etiky na výstavy ľudských tiel s poburujúcim obsahom.“

Nízka pokuta?

Ako je teda možné, že v piatok by mala byť otvorená podobná výstava?

Zdôvodnenia môžu byť v zásade dve. Prvé je, že výstava unikla pozornosti príslušných orgánov. Teda najmä Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva, pod ktorý takéto záležitosti spadajú.

Druhé môže byť to, že za porušenie zákona o pohrebníctve sa ukladá pokuta „len“ vo výške 20- až 50-tisíc eur. Je teda možné, že organizátor výstavy si spočítal, že sa mu to aj napriek pokute oplatí.

Štandard už preto oslovil s otázkami Regionálny úrad verejného zdravotníctva, Krajskú prokuratúru v Bratislave a aj spoločnosť Nivy, kde by sa mala výstava uskutočniť.

Doktor Frankenstein

Druhým problémom podujatia je jeho tvorca Günther von Hagens. Tento nemecký lekár, ktorého prezývajú aj Novodobý Frankenstein, či Doktor Smrť, má za sebou rovnako kontroverznú minulosť ako jeho výstava. Hagens totiž v minulosti čelil viacerým obvineniam a súdnym konaniam pri ktorých ukázal, že zákonných obmedzení sa veľmi nebojí.

V roku 2002 sa napríklad „preslávil“ tým, že po 170 rokoch vykonal prvú verejnú pitvu v Spojenom kráľovstve. Pred pitvou pritom dostal list od úradov, ktoré ho varovali, že jej vykonanie bude trestným činom. Hagens pitvu aj napriek tomu vykonal. A napokon sa to zaobišlo bez zatknutia či pokuty. Naopak, jeho čin neskôr odvysielala miestna televízia.

Gunther von Hagens, a jeho diela. Foto: profimedia.sk

Menšie šťastie mal v roku 2004, keď musel kvôli viacerým súdnym sporom týkajúcim sa výstavy na niekoľko rokov opustiť Európu. Hagens v tom čase čelil obvineniam tak v Rusku, ako aj Nemecku. A keby v Číne nevládla komunistická strana, určite by im čelil aj tam.

Úrady v ruskom Kirgizsku ho obvinili z toho, že od miestneho patológa nelegálne kúpil mŕtve telá ruských občanov, a neskôr, že plastinoval niekoľko stoviek tiel z miestnych väzníc, psychiatrických zariadení a nemocníc, viaceré bez predchádzajúceho oznámenia rodinám.

V Nemecku zas čelil obvineniam z nezákonného užívania profesorského titulu. Okrem toho tam viedol aj sériu sporov s miestnymi médiami, ktoré zistili, že je veľmi pravdepodobné, že na svojich výstavách využíva telá politických či náboženských väzňov z čínskych koncentračných táborov.

Doktor Smrť tieto spory vyhral a docielil, že médiá mali na istý čas zakázané písať, že na jeho výstave sú použité telá z čínskych koncentračných táborov. Ale on sám začiatkom roku 2004 priznal, že nevie určiť pôvod viacerých tiel s guľkami v hlave, ktoré boli súčasťou jeho „zbierky.“ Preto sedem tiel, pri ktorých existovalo najväčšie podozrenie, že patria politickým väzňom, vrátil späť do Číny.

Nič z toho však nezastavilo špekulácie, že tento performer využíva na svojich výstavách telá z čínskych koncentračných táborov a ruských väzenských kolónií či psychiatrických ústavov. Jedným z argumentov bolo aj to, že jeho spoločnosť má centrum v blízkosti troch väzenských táborov, v ktorých sú umiestnení politickí väzni a členovia hnutia Falun Gong, v Číne zakázaného.

Mimochodom, rovnakým problémom čelí aj jeho žiak, profesor Suej Chung-ťin, ktorý je autorom podobnej výstavy s názvom – Body the Exhibition. Paradoxom je, že Suej bol Hagensovou pravou rukou až do času, keď Doktor Smrť prišiel na to, že jeho čínsky spoločník, ktorý bol hlavným prvkom pri zháňaní tiel, sa ho v skutočnosti snaží podviesť.

Pritom práve Suejova výstava, ktorá sa konala v roku 2017 v bratislavskej Inchebe, podnietila už spomínanú zmenu legislatívy.

Edukovať, či šokovať?

A tu sa už dostávame k tretiemu, morálnemu problému výstavy Body Worlds. Na ten poukázali v roku 2017, teda v čase konania výstavy Body the Exhibition, viacerí bioetici a patológovia zo Slovenskej zdravotníckej univerzity (SZU), lekári zo Slovenskej lekárskej komory (SLK), ako aj predstavitelia cirkví.

SLK aj SZU vtedy zhodne odmietli argumentáciu, podľa ktorej ide o vzdelávaciu a vedeckú exhibíciu a označili ju za čisto komerčnú záležitosť. Účelom výstavy podľa nich nebolo edukovať, ale šokovať.

Lekári vtedy upozornili na to, že mŕtve telá možno využívať iba na medicínske účely. Okrem toho mala podľa nich výstava porušovať ľudskú dôstojnosť. „Ide o bezohľadnú komerčnú aktivitu, čiže o získavanie nečistého finančného prospechu využitím, respektíve zneužitím, mŕtveho ľudského tela či jeho častí,“ napísali SLK a Ústav zdravotníckej etiky SZU vo svojich stanoviskách.

Podobne sa vtedy vyjadrila aj konferencia biskupov Slovenska. „The Human Body Exhibition“ predstavuje hrubé zneváženie, hanobenie mŕtvych ľudských tiel preparovaných a vystavovaných s cieľom zisku a spôsobom ponižujúcim ľudskú dôstojnosť. Znamená závažné porušenie základných mravných princípov a hodnôt slobodnej, demokratickej spoločnosti. Jej konanie je hanbou nášho hlavného mesta i celej krajiny,“ uviedli vtedy biskupi.

Aj keď organizátori výstavy, ktorá sa má uskutočniť v piatok, píšu, že to bude prvýkrát, čo bude Hagensova výstava na Slovensku, nie je to tak. Jeho morbídne dielo tu bolo prvýkrát už v roku 2012. Vtedy hlavný hygienik, ako aj Regionálny úrad verejného zdravotníctva konanie výstavy povolili, pričom o toto rozhodnutie sa v roku 2017 opierali úrady znova. Aj preto došlo v roku 2019 k novelizovaniu Zákona o pohrebníctve. Najbližšie dni ukážu, či nebude potrebná jeho ďalšia novelizácia.

Stanovisko príslušných oslovených inštitúcií vám prinesieme v samostatnom článku po ich vyjadrení.