Rómske dievča z marginalizovanej komunity v žalobe namietalo, že štát v čase prerušenej prezenčnej výučby na základných školách počas pandémie zaviedol dištančné vzdelávanie. Bolo podľa nej podmienené digitalizáciou - prístupom k internetu a digitálnym technológiám, vlastnením počítačového zariadenia a počítačovými zručnosťami. Tie však ona ani jej rodina nemali a štát ich nijako nezabezpečil.
Súd na verejnom pojednávaní 6. novembra vyhlásil rozsudok, ktorým určil, že štát porušil zásadu rovnakého zaobchádzania a dopustil sa diskriminácie v prístupe k vzdelaniu a právu na prístup k informáciám a slobode prejavu.
Súd podľa hovorkyne Krajského súdu v Prešove Ivany Petrufovej v danom prípade nespochybňuje nutnosť riešenia situácie v oblasti vzdelávania a školskej politiky počas pandémie s cieľom ochrany zdravia a života ľudí. "Avšak prijaté opatrenia mali reagovať na existujúcu nerovnosť v marginalizovaných skupinách, ktorými je aj rómska komunita. Žalobkyňa v konaní preukázala, že na prvý pohľad neutrálne kritérium dopadá o poznanie silnejším spôsobom na chránenú marginalizovanú rómsku komunitu, ktorej je členom," doplnila.
Podľa Poradne pre občianske a ľudské práva, ktorá jej zabezpečila bezplatné právne zastupovanie v súdnom konaní, ide o prvý rozsudok svojho druhu nielen na Slovensku, ale i v Európe. Podľa poradne poukázal na znevýhodnenia v prístupe digitálnym technológiám a internetu, ktorým čelia niektoré skupiny v slovenskej spoločnosti a ktoré majú širší systémový charakter.
"Rozsudok súdu potvrdzuje závažné zlyhanie štátu v čase pandémie. Štát nezabezpečil kvalitné vzdelávanie pre rómske deti, ktoré nemajú prístup k internetu, digitálnym technológiám a nemajú digitálne zručnosti," uviedla advokátka spolupracujúca s poradňou a právna zástupkyňa žalobkyne Vanda Durbáková.
Podľa poradne škola v čase prerušenej prezenčnej výučby vzdelávala rómske deti iba distribúciou pracovných listov na týždennej báze, pričom im pri ich vypracovávaní neposkytovali podporu a ani ich nevyhodnocovala.
(tasr)