KOŠICE/PREŠOV – Od 1. decembra 2023 je spustená mimoriadna výzva Obnov dom. Je určená majiteľom domov, ktoré zasiahlo krupobitie či zemetrasenie.
O prostriedky z výzvy, ktorú spustila Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP), sa možno uchádzať do konca júla budúceho roka. „Finančná pomoc bude tiež masívnejšia, ako sa pôvodne očakávalo. Vďaka dohode sa podľa podpredsedu vlády a ministra životného prostredia Tomáša Tarabu a podpredsedu vlády pre Plán obnovy a odolnosti SR Petra Kmeca zvýšila alokácia výzvy z pôvodných 15 mil. eur na vyše 27 mil. eur,“ informuje Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR.
Mimoriadna výzva by mala pomôcť majiteľom približne 1 200 nehnuteľností, pričom sa ráta s intenzitou pomoci vo výške 95 percent oprávnených nákladov. Finančný príspevok na jednu žiadosť môže byť temer 23-tisíc eur. Novinkou je vyplatenie zálohy v sume maximálne sedemtisíc eur. Zoznam obcí, ktorých sa mimoriadna výzva týka, je zverejnený na stránke www.obnovdom.sk. „Zoznam sa priebežne aktualizuje a dopĺňa podľa požiadaviek dotknutých samospráv.
To však neznamená, že všetky domy, ktoré sú na zozname, majú automatický nárok na príspevok. SAŽP overuje vek domu, ktorý musí byť postavený pred rokom 2013. Nárok na finančný príspevok nemajú ani majitelia chát a iných stavieb,“ zdôrazňuje envirorezort. Ako vysvetlila zástupkyňa riaditeľa SAŽP Kristína Korčeková, žiadosť môžu podať i tí, ktorí majú poškodený dom, no nie sú na zozname.
Agentúra ich následne vyzve, aby si cez starostu obce zaistili zaradenie do zoznamu. „Alebo môžete najprv o zaradenie požiadať starostu, a potom žiadosť podať,“ dodala. Na youtubovom kanáli Obnov dom, aj na webe www.obnovdom.sk, nájdu žiadatelia inštrukcie na vyplnenie žiadosti. Informácie tiež môžu získať na Zelenej linke 0800 144 440, prípadne v regionálnych kanceláriách v Košiciach a Prešove.
„Majitelia rodinných domov, ktorí majú sťažený prístup k internetu, sa môžu obrátiť nielen na regionálne kancelárie v Prešove a v Košiciach, ale aj na zaškolených pracovníkov obecných a mestských úradov. Pomôžu s vysvetlením podmienok výzvy, s vyplnením formulára žiadosti, prekontrolovaním jej správnosti a úplnosti príloh,“ približuje MŽP SR.
Doplnilo, že zoznam dostupných pracovníkov i kontaktné údaje budú tiež zverejnené na stránke www.obnovdom.sk. Ak je vlastníkov nehnuteľnosti viacero, je potrebné k žiadosti pripojiť i plnomocenstvo. Rovnako treba priložiť aj farebnú dokumentáciu domu pred obnovou a potvrdenie o tom, že žiadateľ disponuje bankovým účtom.
„Energetický certifikát budovy (ECB) alebo projektové energetické hodnotenie domu (PEH) stačí predložiť spolu s ECB po obnove až pri koncovej žiadosti o platbu, teda do 12 mesiacov po nadobudnutí účinnosti zmluvy,“ uvádza ministerstvo. Korčeková však zdôraznila, že záujemcom odporúčajú, aby si energetický certifikát alebo projektové energetické hodnotenie zadovážili čo najskôr. I vďaka tomu sa totiž žiadateľ dozvie, akými úpravami nehnuteľnosti môže dosiahnuť minimálnu 25-percentnú úsporu.
(sita)