No dobre, ono to vlastne nie je isté; o titul druhého najstaršieho remesla na svete sa hlási všelikto, od právnikov až po propagandistov (nikto asi nepochybuje o tom vôbec najstaršom remesle). Avšak pirátstvo je remeslo veľmi, veľmi staré. Tým myslíme to námorné pirátstvo, nie snáď sťahovanie filmov z pofidérnych úložísk situovaných kdesi v Kazachstane.
Väčšina svetového obchodu vždy prúdila po moriach a ani dnes tomu nie je inak; nákladná letecká doprava je veľmi drahá a železnica funguje lepšie skôr na kratšie vzdialenosti. Plavebné koridory medzi Čínou a Amerikou napospol vedú po šírom oceáne, a sú teda bezpečné. Lenže lode, ktoré vozia tovar z Európy do východnej Ázie a naopak, obvykle preplávajú hneď dvoma úzkymi miestami. Jedným z nich je Malacká úžina medzi Malajziou a Sumatrou, tým druhým potom slížovité Červené more, spájajúce Indický oceán so Stredozemným morom.
Také miesta sú pre pirátov ako stvorené a pravdou je, že najmä v tej Malackej úžine sa pirátov nikdy nepodarilo úplne potlačiť. Červené more však bývalo o niečo pokojnejšie. Teraz to už tak nie je, pretože jemenskí povstalci – Húsiovia – dostali od Iránu do rúk ako zbrane (útočné drony, míny), tak aj inštrukciu, že majú poriadne podkúriť izraelským lodiam. Zatiaľ došlo k únosu jednej lode aj s posádkou a dronovým útokom na niekoľko ďalších vrátane francúzskej fregaty Languedoc a amerického torpédoborca USS Carney. Motivácia je očividne skôr ideologická ako komerčná, ale z hľadiska ohrozených lodí je to v podstate jedno.