Klauni pred bránami. Pozrite si najsledovanejších influencerov a nahliadnete do sveta budúcej politiky

80651781_1361538124031457_3307992963954507776_n Foto: Joker movie/FB

Neúprosne sa blíži čas, keď začnú prevažovať tí, čo sa narodili s mobilom v kolíske a s tvárou celoživotne sklonenou k displeju. O tom, ako sme sa do takéhoto sveta dostali, a čo z toho vyplynie, píše Marek Maďarič.

Rok 2024 by sa dal nazvať rokom prezidentských volieb. Budú sa konať všelikde. Tie najdôležitejšie v USA. Aj my si budeme voliť hlavu štátu. Svet síce neovplyvníme tým, kto sa stane slovenským prezidentom, ale pre našu vnútornú politiku to prinesie zaujímavé impulzy.

V tejto súvislosti som si spomenul na útlu novelu Bol som pri tom (Being There) amerického spisovateľa Jerzy Kosinského, pôvodom poľského žida. Preslávilo ju filmové spracovanie z roku 1979 a to aj vďaka hercovi a komikovi Peterovi Sellersovi, ktorý sa zaskvel v hlavnej úlohe negramotného záhradníka, ktorý pozná svet výlučne z televíznej obrazovky a zhodou okolností sa stane celebritou a vhodným kandidátom na amerického prezidenta.

Ide o satiru, trefne vystihujúcu zásadný vplyv televízie na spoločnosť a osobitne na politiku. Nie je prekvapujúce, že k „umeleckému“ odhaleniu tohto fenoménu prišlo práve v USA, ktoré boli prešpikované televíznymi obrazovkami už v dobe, keď sa vo zvyšku sveta s televíznym vysielaním iba začínalo.

Éra tzv. televíznych prezidentov sa začala v roku 1960 sympatickým J. F. Kennedym, po jeho víťaznom televíznom dueli s upoteným Richardom Nixonom. Odvtedy sa vplyv televízie na politiku rozvinul. Za čítankovú ukážku jej sily by sme mohli považovať Silvia Berlusconiho, ktorý sa dostal do premiérskeho kresla rovno ako vlastník a zároveň produkt najsledovanejšej talianskej televízie.

V každom prípade, bol to Jerzy Kosinski, ktorý vo svojej novielke očarujúco popísal idiotizáciu spoločnosti a politiky. Je to smutnosmiešne, keď čítame, ako sa krok za krokom retardovaný muž nechcene stáva osobnosťou, lebo nadchýna okolie a televíznych divákov banálnymi vetami typu: Keď príde pravý čas, všetko v záhrade vyrastie. Jeho popularita sa šíri ako nákazlivá choroba, všetci ho obdivujú, všetci sa s ním chcú stretnúť a to je už len krôčik od toho, aby sa vplyvné politické kruhy rozhodli, že práve on môže byť pre nich nádejou v nadchádzajúcich prezidentských voľbách.

Toľko k jednej z nezamýšľaných úloh televízie v dejinách ľudstva. Svet médií a technológií však závratne napreduje a na začiatku tisícročia urobil tri  kvalitatívne skoky – masové rozšírenie internetu, vznik sociálnych sietí a smartfónov, ktorý umožňuje, že môžeme byť chytení v tejto sieti 24 hodín denne.

Z týchto komponentov sa zrodili nové príležitosti. Aj politické.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami