Ferrari nie je len film o tvorcovi silných áut. Ukazuje dennodenný zápas muža o ojedinelé chvíľky šťastia

BRATISLAVA – Životy veľkých mužov minulého storočia boli zložité, dobrodružné a plné protikladov. Taliansky tvorca ikonickej značky áut patril k tým, ktorí si museli každý čiastkový úspech tvrdo vydrieť v nemilosrdnej konkurencii.

Ferrari, životopisná dráma o slávnom tvorcovi áut V hlavnej úlohe životopisného filmu Ferrari zažiaril Adam Driver. Foto: STX films

Pred vyše 20 rokmi nakrútil taliansky režisér Carlo Carlei podľa knihy novinára Enza Biagiho drámu Enzo Ferrari. Film zmapoval veľký kus života excelentného výrobcu áut. Od chlapčenských rokov až po podnikateľskú dospelosť. Zobrazoval jeho sny, úspechy, pády aj odmietnutia, ako aj zložité rodinné väzby. Hoci exteriérové ​​zábery boli urobené na autentických miestach, kde Enzo a jeho spolupracovníci pôsobili (pretekárska dráha Imola, okruh Savio, Porticato di San Luca v Bologni, historické sídlo Scuderie Ferrari v Maranelle), snímka nemala taký úspech, koľko bolo do nej vloženého úsilia.

Život legendárneho výrobcu áut tentoraz mapuje režisér Michael Mann (Collateral, Posledný Mohykán, Ali, Insider, Letec) a ten, kto čaká zasvätený pohľad do zákulisia a priebehu veľkých pretekov, bude asi sklamaný. Mann nemal ambíciu na pretekársky film, kde by pár nezmieriteľných závodníkov trhalo asfalty a rekordy. A ešte popritom zvádzalo zákulisný súboj, nielen o miesto na štartovacej čiare, ale aj miesto v srdci krásnej ženy.

Kto túži po veľkých záberoch z pretekov, kde plamene šľahajú z výfukov áut a nervy sú napäté na maximum, mal by si pozrieť iný film. Povedzme Ford v Ferrari (Le Mans 66). Aj keď dramatické momenty ako smrť na tréningu či na trati vo filme uvidíte, snímka je stavaná inak, než na rýchly, výborne vypočítaný efekt. Mann natočil svoj film skôr ako existenčnú drámu jedného výnimočného človeka. Z plného života tohto muža si vybral asi ten pre Enza osobne najťažší, najproblémovejší a v mnohom rozhodujúci rok – 1957.

Ten bol pre Ferrariho boľavým, smutným a nesmierne náročným obdobím. Enzovi zomrel milovaný syn Dino. Firma nedosahovala také obraty, aké by si želal a konkurenti v autopriemysle mu drzo šliapali na päty a išli mu po krku. Ani v rodine to nebolo ružové. Manželka bola psychický rozložená a ohrozovala ho strelnou zbraňou. Korunu problémom nasadila utajená milenka aj nemanželský syn. Všetky zásadné udalosti sa začnú prelínať počas pár týždňov a mesiacov a nikto netuší, ako môžu skončiť očakávané preteky, na ktorých firme tak záleží.

Jedno z najťažších životných období Enza trvalo pomerne krátko. Ale divák s Enzom prežíva takmer každý jeden deň a sleduje jeho bežný život. Obed, návšteva cintorína či holiča, debaty so ženou, s pretekármi, konštruktérmi. Na ploche „bežného života“ sledujeme herectvo Adama Drivera, ktorý si pod vedením M. Manna nedovolil ukradnúť film pre seba. Nechal zasvietiť aj iných. Veľkou pomocou mu je, samozrejme, kvalitný scenár už zosnulého T. K. Martina.

Príbeh ležal v zásuvke viac ako 15 rokov a otvára vám veľa dvier do tajných komnát slávneho konštruktéra. Ukazuje ho ako zraneného človeka, veľkého šéfa, pochybovačného manžela, ale aj záletníka či poradcu pretekárov. Miestami sa vám možno bude zdať, že film je roztrieštený na čriepky denných fragmentov. No mozaiku života slávneho muža si skladáte sami. Pomaly a postupne.

Občas je film odmeraný, až chladný. Tak sa vraj javil aj veľký šéf Enzo, ktorý bol v prístupe k svojim zamestnancov strohý, prísny a nevypočítateľný. No aj Ferrari je len krehký človek a muž, ktorý sa vlastnou vinou dostal do parádnych rodinných problémov. Aférka s milenkou sa napokon prevalí a je jednou zo zásadných scén filmu, ktorú si chtiac-nechtiac zapamätáte. Práve ženské hrdinky sú vo filme zásadné.

Prekvapí Penélope Cruz v roli zranenej manželky a trúchliacej matky. Ale aj na všetko pripravenej a odhodlanej spolumajiteľky firmy, ktorá má 50 percent podniku. Shailene Woodley má v snímke síce podstatne menší priestor, no aj tak vás jej výkon osloví. Divák si vychutná určite aj spomienku na prelomové preteky v motoristickom športe – posledný povolený závod Mille Miglia na bežných talianskych cestách, kde došlo k hrôzostrašnej havárii s viacerými mŕtvymi a množstvom zranených.

Režisér Mann ale v celom filme ukazuje, že parádna výprava dobového Talianska za desiatky miliónov dolárov – mestá, vidiek, autá, jedlá, dobové účesy či predmety – bola správnou investíciou. Dodala snímke absolútne uveriteľnú pečať autenticity. Film Ferrari vlastne ukazuje mnohé momenty zo života slávneho podnikateľa úplne inak, ako by ste ich čakali. To je priznaná zásluha režiséra Michaela Manna, ktorý aj v osemdesiatke vie natočiť životopisnú drámu inak a zaujímavo. Ako intímny príbeh, kde sa musíte zamýšľať aj nad tým, že aj taký úspešný a rozhodný chlap, akým bol Enzo Ferrari, je človek z mäsa a kostí, robiaci veľké chyby. No veľkým ho robí aj to, že si ich dokáže priznať.


Nadchádzajúca jar má priniesť novinku v podobe štátnych dlhopisov pre občanov. Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity uzavrela dohodu s piatimi bankami pôsobiacimi na Slovensku, ktoré ich budú predávať.
Prejsť na článok
Slovenské zdravotníctvo je v problémoch a výpovede lekárov naprieč Slovenskom ich ešte umocňujú. Memorandum o vzájomnej spolupráci, ktoré podpísali riaditelia dvoch najväčších fakultných nemocníc v Nitrianskom kraji, je akýmsi svetielkom nádeje pre pacientov, že o…
Prejsť na článok