Keď je samozrejmosť a radosť byť kresťanom

Kým udalosť na starom kontinente pritiahla približne dvanásťtisíc účastníkov, ich počet na päťdňovej konferencii za veľkou mlákou presiahol dvadsaťtisíc. Podľa svedectva pasovského biskupa Štefana Ostera, ktorý sa na „seek konferencii“ zúčastnil spolu s dvadsiatkou mladých ľudí, potešili najmä dobre pripravený program a kvalitné prednášky.

„Ide tu v podstate neustále a v mnohých variáciách o to, ako nájsť a upevniť vzťah ku Kristovi v jeho cirkvi,“ zhodnotil biskup Oster konferenciu. Jeho dojmy umocnili svedectvá mládežníkov z tímu.

Z hľadajúcich nálezcovia

„Počas adorácie som sa rozhliadol po celom štadióne a videl som toľko ľudí vyžarujúcich takú hlbokú, úprimnú, autentickú radosť,“ spomína dvojnásobný účastník konferencie Peter Naumann.

Silný dojem zanechali najmä „tisícky mladých ľudí čakajúcich v rade na svätú spoveď a stovky kňazov, ktorí si našli čas pre každého“. Na ilustráciu hovoria usporiadatelia o 4 500 spovediach počas piatich dní konferencie. Pre biskupa Ostera bola konferencia dôležitým znamením nádeje: „V našej cirkvi zažívame veľa degradácie, veľa foriem úpadku v duchu hesla ‚Toto sa už nedá, tamto už nie je možné‘. A predsa, je tu nádej! Kristus je tu! A na cestu k Nemu je možné vziať so sebou aj mladých.“

Cirkev je podľa biskupa síce „polarizovaná, a predsa je tu dvadsaťtisíc mladých ľudí, ktorí chcú oslavovať Boha, ktorí sú jednoducho šťastní, že sú katolíci. „Seek“ konferencia pre mnohých splnila svoj účel. Z hľadajúcich sa stali nálezcovia.

Biskup Oster si neodpustil ani porovnanie so situáciou vo svojej miestnej cirkvi. „V Nemecku sú silné prúdy liberalizácie cirkvi, napríklad v požiadavkách, ktoré sa týkajú morálneho života alebo rodovej identity.“

Kladie si otázku, či je toto skutočne „chápanie liberálnosti, teda slobody, ktoré je vlastné cirkvi“. Naproti tomu zažil na konferencii „druh slobody, ktorý skutočne pochádza zo stretnutia s Kristom“. Pokračovanie v súčasnom procese liberalizácie cirkvi podľa vzoru spoločnosti znamená podľa biskupa hrozbu jej zániku na miestnej úrovni.

V cirkvi som našiel svoj domov

Eliminovať takúto hrozbu na minimum sa pokúsila konferencia v nemeckom Augsburgu, ktorá sa po minuloročnom názve Weniger (menej) opäť vrátila k pôvodnému označeniu spred roka 2021 – Mehr (viac).

Od 4. do 7. januára tu väčší vzťah s Kristom hľadalo o osemtisíc účastníkov viac ako vlani. Mottom ekumenicky ladenej konferencie boli tentoraz súradnice: Boh je tu!

Hlavným hosťom trinásteho ročníka bol viedenský arcibiskup kardinál Christoph  Schönborn, ktorý sa v prednáške zameral na svoju osobnú celoživotnú skúsenosť. V krízových časoch, keď z cirkvi podľa sedemdesiatosemročného kardinála odišli tisíce kňazov, sa on upevnil v opačnej skúsenosti: „V cirkvi som našiel svoj domov. Milujem učenie cirkvi!“ priznal kardinál, ktorého veľké vzormy sú Hans Urs von Balthasar a Jozef Ratzigner.

„Pravovernosť nie je zvieracia kazajka, je dôležité, aby sme sa nad svojou vierou zamýšľali. My kresťania musíme byť schopní svedčiť o svojej viere vrátane jej obsahu,“ vyzval kardinál účastníkov konferencie.

Vitajte v realite

Nemecký teológ a filozof Johannes Hartl sa vo svojej prednáške zameral na realitu. Vychádzal z historickej skice, kde načrtol zmeny vo vnímaní reality za posledných dvestopäťdesiat rokov. Hartl vidí jeden z hlavných problémov v posune od reality, ktorú nachádzame, k realite, ktorú umelo vytvárame. Výsledkom je súčasná strata kontaktu s realitou.

„Čo je správne a nesprávne, musíš rozhodnúť ty sám,“ hovorí typická veta súčasného človeka. Podľa Hartla moderna neodstránila Boha, ale jednoducho povýšila na boha seba. Ak je Ja najvyšší štandard, potom musím bojovať s realitou. Alebo inak vyjadrené: Ak realita odporuje mojim pocitom, realita sa, samozrejme, musí podvoliť.

Neustále krúženie okolo seba spôsobuje, že sa strácame v hanbe a ilúzii. Riešením je hlas Boha, ktorý nás volá von z tohto začarovaného kruhu. „Vitajte v realite, v pravde, ktorá vás oslobodí!“ apeloval na účastníkov konferencie Johannes Hartl.

Dve nezávislé podujatia na začiatku nového roka majú predsa spoločného menovateľa. Keď ho chcú zvedaví súčasníci lepšie spoznať, adresuje im len zopár slov: „Poďte a uvidíte!“ (Jn 1, 39) Veľa sa odvtedy nezmenilo. Neustále seek je návod na to, aby som dosahoval stále mehr.