BRATISLAVA – V poradí už desiaty ročník výstavy Bienále voľného výtvarného umenia 2024 predstavuje návštevníkom výstavných priestorov Galérie Umelka v Bratislave, diela slovenských umelcov z rokov 2021 až 2023. Ide o najreprezentatívnejšiu výstavu slovenskej výtvarnej umeleckej obce u nás, ktorá si vybrala výsostne aktuálnu tému, čo nemôže nikoho nechať nezaujatým.
Výtvarné práce 23 slovenských umelcov sú odbornou porotou vybrané z prác 57 prihlásených umelcov. Porota bola zložená z našich významných predstaviteľov histórie umenia a výtvarného prejavu. Už od Nežnej nebýva príliš zvykom, aby bola umelcom zadávaná nejaká konkrétna spoločná téma, ktorá v súčasnosti v spoločnosti rezonuje. A oni by sa snažili svojím umením o jej osobité stvárnenie.
Vystavujúci umelci na Bienále v Bratislave svojimi maľbami, sochami, grafikami, kresbami, fotografiami, objektmi a asamblážami tentoraz spontánne zareagovali na dnešné vojnové konflikty. Výstava je v znamení témy: Koniec vojny – začiatok mieru. Chceme veriť, že v sebe nesie aj istú nádej na ukončenie vojny. A zároveň predzvesť na začiatok lepších a pokojnejších mierových časov.
Diela s názvami Plod nádeje, Nádej, Nádej v tme, Krehkosť slobody, Agresivity nepoznania, Deštrukcia, Vojnoví psi, Po noci svitne deň, Ťaživá myšlienka alebo Cesta k Edgarovi, symbolicky vyjadrujú postoj našich umelcov k súčasnej situácii a k nádeji na mier.
Bienále 2024 ponúka divákovi, ktorý navštívi Umelku, skutočne široký obraz rôznych výtvarných postupov, ale aj inovatívneho umeleckého myslenia. Zároveň je pracovným stretnutím niekoľkých generácií, ktoré sa konfrontujú na jednom mieste a v jednom čase.
Najstarší vystavujúci výtvarný umelec sa narodil v roku 1932 a najmladší v roku 1981. To je pomerne veľké vekové rozpätie, čo, samozrejme, umeniu len prospieva. X. Bienále voľného výtvarného umenia 2024 vystavené v Galérii Umelka tak poskytuje živý a aktuálny obraz o charaktere tvorby dnešných slovenských výtvarníkov.
Pre nich je sloboda témy, stvárnenia (aj materiál výtvarného objektu) už nespochybniteľným základom, ktorý sa berie ako samozrejmosť. Ako diváci máme teda výnimočnú možnosť porovnať si túto tvorbu s ostatnými umelcami pôsobiacimi na súčasnej scéne slovenského výtvarného umenia, ktorí vystavujú v iných galériách. Možno občas aj s obdobnými motívmi.
Pokiaľ ste zvedavý, čo zaujalo najviac mňa, tak určite viaceré oleje, ale aj vystavené sochy a objekty, ktoré ma prekvapili svojou silou a inovatívnym prístupom autorov k téme. A samozrejme, veľmi prekvapivým spôsobom práce s netradičným materiálom. Keď sa pre sochára stáva „elektronický odpad“ výborným prostriedkom k stvárneniu podivnej doby dneška.
Umelka ponúka atraktívny prierez slovenským výtvarným svetom, ktorého prezentácia by mala byť pravidlom. Minimálne na ročnej báze.
Výtvarný priestor, umiestnený v strede Starého mesta, totiž musí byť živým a na 100 percent využívaným miestom, ktoré pripomína každému životaschopnosť slovenského umenia. A netýka sa to len obrazov, sôch, fotografií, konceptuálnych akcií menších koncertov, ale aj umeleckých worhshopov, ktoré sú vďačným moderujúcim prvkom v dialógu medzi umelcom a zvedavým divákom.