Naozaj je treba Trenčianskej župe zatlieskať?

Takto pred týždňom sa na pôde Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja zišla takmer kompletná osádka televíznych i píšucich regionálnych redaktorov. Prvý povíkendový deň nezvykne byť na senzácie bohatý, a tak záujem vzbudila téma brífingu zvolaného trenčianskym županom Jaroslavom Baškom.

Autobusová stanica v Trenčíne je hanbou mesta Podľa zmluvy z roku 2019 sa malo do trenčianskej autobusovej stanice priebežne investovať už päť rokov. Foto: Radoslav Varga

Aj vďaka vysokej novinárskej účasti sa celým Trenčianskom krajom, ba aj za jeho hranicami šírila informácia o tom, že Trenčianska župa prispeje viac ako jedným miliónom eur na dlhoočakávanú rekonštrukciu autobusovej stanice v Trenčíne.

Informácia, ktorá si na prvé počutie zaslúži smerom ku krajskej samospráve pochvalu. Zvlášť v situácii, kedy trenčianska autobusová stanica nutne nielen vyžaduje revitalizáciu, ale hlavne potrebuje, aby sa od rôznych skíc, štúdií a vizualizácií už konečne prešlo k reálnym stavebným činom. Ale naozaj je treba Trenčianskej župe zatlieskať?

Pravda je totiž taká, že ak by ste nazreli do tohtoročného rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja, tak tam v jeho investičnej časti nenájdete ani zmienku o miliónovom finančnom príspevku na rekonštrukciu trenčianskej autobusovej stanice. Kraj totiž naozaj v tejto chvíli ani nemusí otvoriť pomyselnú „peňaženku“ a vytiahnuť z nej milión, aby sa práce na dvaapolmiliónovom projekte začali realizovať. Časť z nich už totiž dávno mala byť hotová, keďže financie na investície do autobusových staníc z krajského rozpočtu priebežne prúdili už od začiatku roku 2019. 

Aj samotný župan Baška priznal, že TSK má s vlastníkmi viacerých autobusových staníc v kraji podpísanú zmluvu o spolupráci s dvomi dôležitými ukazovateľmi. Prvým je výška finančnej odplaty, ktorú kraj ako zodpovedný za organizáciu prímestskej autobusovej dopravy zaplatí autobusovému dopravcovi a ten následne majiteľovi autobusovej stanice za vstup každého autobusu na konkrétnu stanicu. Tým druhým je suma, ktorú je majiteľ autobusovej stanice povinný z celkovej finančnej odplaty investovať do jej rozvoja a zvýšenia komfortu pre cestujúcich.

Verte či nie, v prípade prejazdov autobusových spojov autobusovými stanicami nejde o žiadne centové záležitosti – každý jeden takto vyrobí nákladovú položku minimálne tri eurá. Híkať od údivu budete až vo chvíli, keď si spravíme ročný súhrn. Na trenčiansku stanicu príde ročne takmer 158-tisíc prímestských spojov. Majiteľ autobusovej stanice za to zinkasuje takmer 527-tisíc eur.

Pripočítajme k tomu stanice v Dubnici nad Váhom, Myjave a najnovšie aj Ilave a ročná suma uhrádzaná za to, že modré autobusy vstúpia na autobusovú stanicu, kde vyložia a naložia cestujúcich, prevyšuje 1,3 milióna eur.

Späť k oprávnenosti potlesku pre Trenčiansku župu. Zmluva z roku 2019 hovorila jasne o tom, že v priebehu nasledujúcich piatich rokov preinvestujú majitelia autobusových staníc z autobusového „vstupného“, ktoré im TSK poctivo a pravidelne uhrádzal, sumu 800-tisíc eur. A tá istá zmluva hovorí aj o zmluvnej pokute za nesplnenie tohto záväzku – ten je vo výške hodnoty rozdielu medzi zmluvne dohodnutou a reálne vynaloženou výškou investície. 

Už letmý pohľad na autobusové stanice v kraji, ale hlavne na tú trenčiansku, naznačuje, že sa zmluva od jej podpísania zo strany majiteľov autobusových staníc vôbec neplnila. Asi nie je sporu o tom, kto má kontrolovať plnenie zmlúv, kde jedným zo zmluvných subjektov je Trenčiansky samosprávny kraj. Je to hlavný kontrolór, ktorý si však očividne v tomto prípade úlohu nesplnil a v konečnom dôsledku ani nenaliehal na vymáhanie zmluvnej pokuty. Je to ten istý hlavný kontrolór, ktorý nedávno prijal od krajských poslancov 30-percentnú ročnú odmenu za perfektne vykonanú prácu v roku 2023. 

Kraj sa nakoniec rozhodol pre zmierlivejšiu cestu a 800-tisícový záväzok nesplnený v päťročnej zmluve preniesol do novej, ktorá bude trvať necelé dva roky. V novej zmluve je výška očakávanej investície stanovená na 1,2 milióna eur. Nenájdete v nej však čierne na bielom, že je to suma určená výhradne na rekonštrukciu trenčianskej stanice. Verme však, že ju uzavreli džentlmeni. Ako sa však na to budú pozerať v Dubnici nad Váhom či Myjave, kde na obnovu staníc pravdepodobne už nezostane ani jedno euro…


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok