V Česku vyvinuli systém, ktorý umožní polícii zastaviť auto na diaľku

České technické univerzity vyvinuli systém, ktorý v budúcnosti umožní polícii zastaviť auto na diaľku. Systém bude fungovať na nových autách vybavených na komunikácii s dopravnou infraštruktúrou. Má eliminovať riskantné naháňačky.

Cestná kontrola na Alejovej ulici v Košiciach Ilustračný záber. Foto: TASR/František Iván

Dve najväčšie technické vysoké školy v Česku minulý týždeň predstavili systém, ktorý má polícii pomôcť zastaviť autá bezpečnejším spôsobom. Systém vyvinulo pražské České vysoké učení technické a Vysoké učené technické v Brne na objednávku českého ministerstva vnútra.

Podľa vyjadrení jeho tvorcov ide o európsky unikátny vývojový projekt. Systém nazvaný ELORYKS má umožniť polícii zastavovať autá jediným kliknutím na tablet. Systém využíva existujúcu technológiu bezdrôtovej komunikácie pre bezpečnostné systémy V2X (vehicle-to-everything), ktorá je už dnes štandardnou výbavou niektorých osobných vozidiel.

Okrem technologického riešenia sa projekt zaoberá aj procesnou a právnou stránkou veci. Podľa vedúceho tímu Zdeňka Lokaja z ČVUT by bolo možné systém nasadiť aj bez zmeny súčasnej legislatívy. Otázkou je, ako by jeho používanie vnímala verejnosť.

Namiesto streľby odpojiť palivo

Systémy decentralizovanej komunikácie vyvíjajú automobilky už niekoľko rokov. Pôvodne mali medzi sebou komunikovať autá (systém V2V, vehicle-to-vehicle), ktoré by si medzi sebou posielali napríklad signály o blížiacom sa nebezpečenstve, kolónach či príjazde sanitky.

Koncept bol neskôr rozšírený aj na komunikáciu s dopravnými zariadeniami ako semafory, dopravné značky či informačné tabule (V2I, vehicle-to-infrastructure). Uvažuje sa aj o komunikácii so zariadeniami chodcov, ako sú mobily či tablety (V2P, vehicle-to-pedestrian).

Systém V2X spojujúci rôzne druhy komunikácie sa stáva stále bežnejšou výbavou vozidiel a v budúcnosti môže byť povinný. Napríklad z produkcie automobilky Volkswagen ho štandardne má posledná generácia Golfu a všetky elektrické modely. Technológiu možno zabudovať aj do starších áut.

Českí odborníci vytvorili systém tak, aby riadiaca jednotka po doručení príslušného pokynu odpojila prívod paliva. To je podľa tvorcov systému najbezpečnejší spôsob zastavenia vozidla. Technológiu možno prispôsobiť aj pre elektromobily.

Jednou z komplikácií bolo zacielenie zásahu na konkrétne auto. Systém V2X totiž pracuje s anonymizovanými údajmi, preto nebolo možné použiť údaje ako evidenčné číslo či iné údaje z registru vozidiel. Cieľové auto je preto identifikované pomocou rýchlosti a smeru jazdy.

Samotný systém má pomerne krátky dosah, len okolo tristo metrov vo voľnom priestore. V situácii bez priamej viditeľnosti zlyháva dátová komunikácia aj na menšie vzdialenosti.

Implementácia systému bude vyžadovať aktualizáciu súčasných štandardov komunikácie v rámci V2X. Medzi štandardizované správy, s ktorými systém pracuje, bude potrebné zaradiť správu „zastavenie auta políciou“.

Vývojári sa museli popasovať aj s problémom zneužiteľnosti. Komunikácia musí byť zabezpečená tak, aby autá nemohol zastavovať ktokoľvek. Riešením je digitálny podpis policajta na dátovej správe. Bez neho riadiaca jednotka nebude na pokyn reagovať.

Menej kontroverzný než sa zdá

Systém môže na prvý pohľad pôsobiť veľmi kontroverzne, ako každý nástroj, ktorý dáva štátnym orgánov väčšiu kontrolu nad správaním občanov. „Určite bude skupina ľudí, ktorá to bude odmietať,“ hodnotí vedúci vývojovej skupiny Lokaj.

Pred rýchlym odsúdením je však potrebné zvážiť niekoľko argumentov. V tomto prípade nejde primárne o otázku slobody. Tá nie je daná technickými riešeniami, ale nastavením pravidiel, ktoré chránia občanov pred svojvôľou moci.

Polícia má už dnes právomoc autá zastavovať a má k tomu aj technické prostriedky. Nový systém len rozšíri škálu použiteľných nástrojov. Pritom pridáva ďalší, ktorý je síce pre ňu jednoduchšie použiteľný, najmä však eliminuje vedľajšie škody a menej ohrozuje aj samotných páchateľov.

Aktuálne používané metódy ako streľba, zastavovacie pásy či takzvaný PIT manéver sú obmedzené na použitie na vhodnom mieste. Polícia tak musí vodičov nerešpektujúcich opakované pokyny na zastavenie často naháňať na dlhé vzdialenosti, počas ktorých páchatelia ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Samotné použitie donucovacích prostriedkov ako streľba či PIT manéver vytvára zvýšené riziko pre ľudí v okolí i pre páchateľa. Všetky tieto prostriedky sú tiež spojené so škodami na majetku. Elektronický systém zastavovania by tieto škody bezpečne eliminoval. Tvorcovia ho chcú dokonca rozšíriť tak, aby automaticky varoval vozidlá v okolí, že k zastaveniu vozidla dôjde.

Hoci mnohých tieto argumenty nepresvedčia, môžu existovať i vodiči, ktorí nový systém privítajú. A to nielen pre ochranu života a majetku ostatných, ale aj toho vlastného. „Dokážem si predstaviť majiteľov veľmi drahých áut, ktorí to budú vyžadovať, aby v prípade krádeže nedošlo k poškodeniu auta,“ hovorí Lokaj.

Vyvíjaný systém má napokon väzbu i na budúce autonómne vozidlá. V tých by mal byť kvôli bezpečnosti povinne zabudovaný systém vzdialeného zastavenia pre prípad krízových situácií, keď vodič nebude schopný prevziať riedenie alebo vo vozidle vôbec nebude prítomný.