Stovky komponentov zo severokórejských rakiet, ktoré malo použiť Rusko, pochádzajú z Európy a USA

Stovky komponentov zo severokórejských rakiet, ktoré malo použiť Rusko, pochádzajú z Európy a USA. Odhalilo to vyšetrovanie britskej investigatívnej skupiny Conflict Armament Research (CAR), ktorá preskúmala 290 súčiastok balistickej strely.

Podľa správy CAR až 75 percent komponentov zo zvyškov rakiet vyvinuli a predali spoločnosti so sídlom v Spojených štátoch. Ďalších 16 percent súčiastok pochádzalo z európskych spoločností, deväť percent z ázijských. Väčšina týchto dielcov sa týkala navigačného systému rakety.

Údaje britskej výskumnej skupiny sú „prvou verejnou identifikáciou závislosti Severnej Kórey od zahraničných technológií pre jej raketový program“, tvrdí televízia CNN.

Neexistujú dôkazy o priamych dodávkach – namiesto toho KĽDR pravdepodobne nakupovala západné komponenty prostredníctvom sprostredkovateľov, čím sa vyhýbala sankciám, uviedla organizácia.

V správe sa tiež uvádza, že zistené západné súčasti rakiet boli vyrobené v rokoch 2021 až 2023.

„Polovica zdokumentovaných komponentov mala identifikovateľné dátumové kódy a viac ako 75 percent týchto kódov označovalo výrobu medzi rokmi 2021 a 2023. Na základe týchto dátumov výroby CAR dospela k záveru, že raketa získaná v Charkove nemohla byť zmontovaná pred marcom 2023,“ uvádza sa v správe.

Biely dom ešte začiatkom januára uviedol, že Severná Kórea poskytla Rusku balistické strely a odpaľovače rakiet, ktoré boli použité v útokoch na Ukrajine. CAR uvádza, že strela, ktorú jej vyšetrovatelia analyzovali, bola objavená v Charkove v januári 2024, spresňuje AFP.

(cnn, ukrajinska pravda)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac