Dvadsať rokov Facebooku: Ak sa vám niečo ponúka zadarmo, potom ste tým produktom vy

V roku 2004 bol Mark Zuckerberg 19-ročný študent Harvardu a nikto ho nepoznal. Už vtedy sa rád vŕtal v počítačoch a mal za sebou malý univerzitný projekt s názvom Hot or Not (Horúca alebo nie), webovú stránku, na ktorej študenti hodnotili atraktívnosť iných študentov a študentiek. Aká iná doba – dnes by takýto program určite narazil na hnev progresívcov, umocnený tým, že Zuckerberg je heterosexuál a Žid. Jeho ďalší projekt so zámerom navzájom zoznámiť harvardských študentov sa volal Facebook.

Šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg. Foto: profimedia.sk Šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg. Foto: Profimedia.sk

Ušľachtilý zámer, aspoň na prvý pohľad. O tom, že pod povrchom sa skrývali aj iné záujmy, svedčí jeden z rozhovorov, ktorý o Zuckerbergovi prezradil jeho spolužiak. „Ak by si potreboval informácie o komkoľvek na Harvarde, stačí sa spýtať. Mám viac ako 4-tisíc e-mailov, fotografií, adries. Proste mi ich dali. Nechápem to. Vraj mi ‚dôverujú‘. Hlupáci.“ (v origináli dumb fucks).

V devätnástich rokoch nebýva človek ešte úplne zrelý, ale ďalšie správanie Facebooku na trhu ukázalo, že prístup k hlupákom – konkrétne ku každému, kto si tam zriadil účet – je základnou charakteristikou projektu a tá sa nezmenila. Jedno príslovie hovorí, že ak sa vám niečo ponúka zadarmo, potom ste vy tým produktom.

Aktívny návykový produkt


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými  Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami