Dvadsať rokov Facebooku: Ak sa vám niečo ponúka zadarmo, potom ste tým produktom vy

V roku 2004 bol Mark Zuckerberg 19-ročný študent Harvardu a nikto ho nepoznal. Už vtedy sa rád vŕtal v počítačoch a mal za sebou malý univerzitný projekt s názvom Hot or Not (Horúca alebo nie), webovú stránku, na ktorej študenti hodnotili atraktívnosť iných študentov a študentiek. Aká iná doba – dnes by takýto program určite narazil na hnev progresívcov, umocnený tým, že Zuckerberg je heterosexuál a Žid. Jeho ďalší projekt so zámerom navzájom zoznámiť harvardských študentov sa volal Facebook.

Šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg. Foto: profimedia.sk Šéf spoločnosti Facebook Mark Zuckerberg. Foto: Profimedia.sk

Ušľachtilý zámer, aspoň na prvý pohľad. O tom, že pod povrchom sa skrývali aj iné záujmy, svedčí jeden z rozhovorov, ktorý o Zuckerbergovi prezradil jeho spolužiak. „Ak by si potreboval informácie o komkoľvek na Harvarde, stačí sa spýtať. Mám viac ako 4-tisíc e-mailov, fotografií, adries. Proste mi ich dali. Nechápem to. Vraj mi ‚dôverujú‘. Hlupáci.“ (v origináli dumb fucks).

V devätnástich rokoch nebýva človek ešte úplne zrelý, ale ďalšie správanie Facebooku na trhu ukázalo, že prístup k hlupákom – konkrétne ku každému, kto si tam zriadil účet – je základnou charakteristikou projektu a tá sa nezmenila. Jedno príslovie hovorí, že ak sa vám niečo ponúka zadarmo, potom ste vy tým produktom.

Aktívny návykový produkt


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.