Ako naplno rozbehnúť marketing svojej firmy? Špecialista prezradil overené tipy

TRSTENÁ - Okrem svetoznámych a veľkých značiek sú na trhu aj menší podnikatelia, ktorí sa svojpomocne snažia rozbehnúť biznis. Odborník na marketing Tóno Katrenčík radí, čo by majitelia takýchto podnikov nemali podceniť, ak chcú svoju značku úspešne prezentovať.

digital-story Spoločnosť vznikla z iniciatívy dvoch oravských junákov. Foto: Facebook/Digital Story

Tóno sa so svojím bratrancom Lukášom Katrenčíkom dlhodobo venujú marketingu vo svojej spoločnosti Digital Story. „Zaoberáme sa brandingom a marketingom pre malé a stredné firmy. Tie väčšina veľkých agentúr prehliada, alebo im za služby účtujú obrovské peniaze. Snažíme sa neklásť hranice kreativite, čo je vlastne aj naším sloganom – No Limits For Creativity,“ priblížil nám svoju činnosť Tóno.

V práci sa snažia podnikom pomáhať aj s ohľadom na špecifiká mesta a vidieka. „Sociálne siete sú skvelá vec, ale na dedine ostáva najsilnejším marketingovým nástrojom rozhlas. Zaujímavé sú aj podujatia v obci, ktoré môže malý podnikateľ sponzorovať a tak rozšíriť o značke povedomie,“ upresnil Tóno, ktorý sa stará o klientov z Oravy aj z Bratislavy.

Spýtali sme sa ho aj na tipy a rady marketingového špecialistu pre podnikateľov, ktorí sa vo svete marketingu a brandingu strácajú.

„Aj s malým rozpočtom sa dá dosiahnuť veľa. Názov je dôležitý. Pri jeho tvorbe nevieš, či o 15 rokov nebudeš expandovať aj na zahraničný trh. Dôležité je teda vytvoriť si krátke univerzálne a ľahko zapamätateľné meno. Ideálne aj také, ktoré samo o sebe nič neznamená. Niektorí podnikatelia viažu meno na produkt, napríklad Tóno Topánky. To môže značke skôr uškodiť,“ povedal.

„Ak by som chcel rozšíriť svoju značku do Rumunska, s názvom kvetiny.sk by som zrejme neuspel. Je potrebné uvažovať v dlhodobom horizonte, vhodné môžu byť aj anglické názvy,“ vysvetlil.

Vizuálne kladivo

Predstavil nám aj pomerne nový pojem zo sveta brandingu. „Veľmi dôležité je mať aj silné takzvané vizuálne kladivo. Prvok, podľa ktorého ľudia produkt spoznajú. Nejde pritom o logo. Môže to byť farba alebo maskot. Zelený mimozemšťan spoločnosti Alza nie je jej logom, aj tak ho už každý pozná. Niektoré značky majú charakteristickú zvučku či tvár svojho zakladateľa,“ objasnil.

Náš mozog preferuje známosť. Pri rozhodovaní toho, čo si kúpiť, si spomenieme na značku, ktorá nám je známa. „V prípade stavebnín by sme si napríklad vybavili zvučku spoločnosti Hornbach. Keď sme hladný, pomyslíme na ikonickú melódiu McDonaldu,“ vyjadril sa Tóno.

Dôležitý je aj odkaz každej marketingovej kampane. „Potrebujeme predstaviť pojem, ktorý si chcem ako značka prisvojiť. Hodnotu, ktorú predstavujeme a garantujeme. Čo mi napadne, keď sa povie Volvo? Bezpečnosť. Akonáhle už je takéto slovo spojené v mysli zákazníka s mojou značkou, len tak ho niečo nenahradí,“ uviedol.

„Privlastniť si termín ‚bezpečnosť‘ sa napríklad pokúšala aj automobilka Saab. Bohužiaľ, neúspešne. Je to ako s prvou frajerkou. Druhá môže byť lepšia a krajšia, ale už nikdy nebude prvá,“ dodal s úsmevom.

Možností je dnes veľa

Podľa odborníka je dnes priestor na šírenie reklamy priaznivý. „Sociálne siete sú zadarmo a každý na nich trávi čas. Ide o ideálny priestor pre tých, ktorí chcú svoju značku dostať bližšie k ľuďom. Častokrát sa dá dostať aj do televízie. Ak mám zaujímavý produkt a darí sa mi, môžem sa pokúsiť dostať do Telerána, kde hľadajú zaujímavé produkty. Tým sa moja značka automaticky zviditeľní. Tak isto funguje aj program Inkognito,“ povedal.

Treba myslieť aj na špecifiká. „Ak sa venujem produktom určeným primárne pre ženy, môžem skúsiť Dámsky klub. Možností je dnes veľa,“ prezradil Tóno, podľa ktorého spočíva úspech v odhodlaní majiteľa zviditeľniť seba aj značku.

V Digital Story sa venujú aj školeniam a prednáškam o trendoch vo svete marketingu. Foto: Facebook/Digital Story