Ako vzniká cena? Predávajúci a kupujúci ju objavujú v procese obchodovania. Je ovplyvnená výhradne tým, aké sú na danom mieste a v danom momente potreby a aké sú alternatívy ich uspokojenia. Vyjednávanie o cenách má transakčné náklady, bolo by nepraktické pri každej návšteve obchodu dohadovať individuálnu cenu tresky či mlieka. Preto pri tovare existujú cenovky. No aj cenovky sú časovo ohraničené. Fyzicky ich menia obchodníci, ale ekonomicky aj kupujúci – zmenou svojich preferencií.
Toto je však pomerne abstraktný model sveta, ktorý sa nedá intuitívne indukovať sledovaním okolitého prostredia. Väčšina ľudí preto odvodzuje svoju predstavu tvorby cien od hmatateľnej kotvy – produkčných nákladov. Ak ide o identický produkt, laicky by mal lokálny rozdiel v cene reprezentovať len rozdiel v mzdách lokálnych predavačiek.
Z tohto insitného prístupu k cenovému mechanizmu potom vyviera podozrenie, že niektorí výrobcovia či predajcovia „umelo“ zvyšujú ceny pre nejaké územie. Slovenský zákazník nájde v rakúskom supermarkete lacnejšiu aviváž identickej značky a hneď zavetrí kapitalistické sprisahanie.