TRENČÍN – Keď o dva roky navštívi Trenčín španielsky turista, aby si pozrel Európske hlavné mesto kultúry a nebude mať pri sebe platobnú kartu, cestovanie mestskou hromadnou dopravou ho vyjde poriadne draho.
Jednorazový lístok si totiž bude môcť kúpiť len u vodiča za dve eurá. Aj to je výsledok dnešného hlasovania trenčianskych mestských poslancov, ktorí schválili nový cenník mestskej hromadnej dopravy s platnosťou od 1. júla 2024.
Vedúca útvaru mobility Mestského úradu v Trenčíne Hana Múdra pri predložení nového cenníka argumentovala, že plošne sa ceny v mestskej hromadnej doprave menili pred trinástimi rokmi s výnimkou mierneho zvýšenia ceny jednorazového základného cestovného lístka.
„Napriek tomu prešla trenčianska MHD inováciami, ktoré výrazne zlepšili kvalitu verejnej dopravy v Trenčíne, napríklad zabezpečením nového vozového parku a debarierizáciou zastávok. V súčasnosti sa zaoberáme novou koncepciou MHD, zavedením ktorej predpokladáme ďalšie zlepšenie ponuky, a to hlavne lepšiu obsluhu novovybudovaných území a skrátenie intervalov spojov na sídliskách,“ uviedla Múdra.
Aktuálne zmeny sú podstatne razantnejšie. Ak doteraz náhodný návštevník Trenčína vstúpil do autobusu a kupoval si lístok u vodiča, mohol si zvoliť jednorazový lístok za 80 centov alebo jednohodinový prestupný lístok za jedno euro. Po novom jednorazové lístky už nebudú k dispozícii, najlacnejšia verzia lístka zakúpeného u vodiča bude stáť dve eurá a umožní cestujúcemu voziť sa v autobusoch MHD 60 minút aj s prestupmi.
„Základným cieľom navrhovaných zmien je motivovať pravidelných cestujúcich, aby si kúpili predplatný lístok a predaj u vodiča využili len ako doplnkovú formu predaja vo výnimočných situáciách, keď cestujúci nemá aplikáciu, dopravnú kartu a ani platobnú kartu,“ uviedla v dôvodovej správe radnica.
Aj lístky zakúpené prostredníctvom dopravnej karty však zdražejú. Ak doteraz 60-minútový lístok kúpený cez dopravnú kartu stál 50 centov, po novom to bude 80 centov. Radnica však zároveň upozornila, že výhodnejšie bude zľavnené cestovné pre deti, študentov a seniorov, keďže zľava sa zvyšuje až na 50 percent zo základného cestovného.
Zvyšujú sa aj ceny časových predplatných lístkov – 30-dňový bude stáť 20 eur namiesto doterajších 15 eur a priplatia si aj záujemcovia o 90-dňové lístky – 55 eur namiesto doterajších 40 eur. Radnica odporúča do pozornosti pravidelným cestujúcim v mestskej hromadnej doprave kúpu ročného lístka za 182,50 eura, čo zodpovedá denným nákladom na úrovni 50 centov.
Ešte pred poslaneckým hlasovaním vystúpila v občianskej diskusii Klaudia Moravčíková, ktorá hneď na úvod vyhlásila, že nesúhlasí so zmenami v cenníku MHD.
„Nesúhlasím predovšetkým so zrušením jednorazového neprestupného lístka a absolútne v tom nevidím význam. Prečo by som si mala na cestu, ktorá trvá desať minút, napríklad z autobusovej stanice do nemocnice, kupovať 60-minútový prestupný lístok? Trenčianskou MHD cestujú aj ľudia z priľahlých obcí, napríklad do nemocnice a ak nevlastnia dopravnú kartu, zaplatia za niekoľkominútovú cestu dve eurá. Pripadá mi to ako zdieranie. Naozaj nepoznám mesto, kde by náhodný cestujúci zaplatil za cestu autobusom dve eurá,“ poznamenala Moravčíková.
Podľa Michala Mazánika z občianskeho združenia Doprava na Považí, ktoré pre mesto pripravuje novú koncepciu MHD, sa nárast cien cestovného môže javiť ako skokový preto, lebo ceny sa nezvyšovali trinásť rokov, zatiaľčo napríklad v Bratislave v tomto období už minimálne trikrát.
„V zásade máme dve možnosti ako zabezpečiť ekonomickú udržateľnosť MHD. Jednou možnosťou je to, že sa v nejakej miere zvýši cestovné a druhou možnosťou je výrazná redukcia spojov. Ak by sme napríklad v Trenčíne chceli, aby náklady na MHD nerástli, muselo by sa zrušiť približne 363-tisíc kilometrov ročne. To sa rovná zrušeniu celej nosnej linky č. 8 a väčšiny spojov na linke č. 24,“ skonštatoval Mazánik.
Ten sa vyjadril aj k návrhu na obmedzenie predaja lístkov u vodiča. „Takýto predaj má za následok výrazné zdržanie spojov MHD. V čase dopravnej špičky sa bežne stáva, že autobus stojí tri až štyri minúty na zastávke a vodič predáva v hotovosti cestovné lístky. My sme v rámci prípravy novej koncepcie MHD zanalyzovali 350-tisíc záznamov z palubných počítačov, ktoré nám jasne ukázali, že predaj v hotovosti je problém a spôsobuje meškania spojov MHD a práve meškania sú vecou, na ktoré sa cestujúci sťažujú,“ dodal Mazánik.
Upozornil, že obmedzenie predaja u vodiča nie je žiadnou novinkou a platí napríklad v Žiline. Zabudol však dodať, že v tomto meste sú na zastávkach k dispozícii automaty na jednorazové papierové lístky či už na 12-minútové alebo hodinové jazdy.
V poslaneckej diskusii sa objavil aj pozmeňovací návrh Richarda Ščepka, ktorému sa podarilo presvedčiť svojich kolegov, aby navrhovaná nová cena základného lístka kúpeného platobnou kartou klesla z 1,40 eura na jedno euro. Na podnet poslanca Ladislava Pašku bola do cenníka možnosť zakúpenia ročných cestovných lístkov aj pre deti.
Za nový cenník MHD platný od 1. júla 2024 nakoniec hlasovalo 17 z 18 prítomných poslancov, poslanec Richard Medal sa hlasovania zdržal.