Festival Pohoda zaknihoval rekordnú stratu takmer milión eur. Kaščák pozýva drobných investorov

Luhansk Philharmonic_Nada_Koscikova_Pohoda_2022 6 (1) Filharmonický orchester z Luhansku na Pohode 2022. Foto: Pohoda/archív

Agentúra Pohoda festival zaznamenala v minulom roku stratu 934-tisíc eur. Je to väčšia strata, ako mal festival kumulatívne za oba pandemické roky. Šéf Pohody Michal Kaščák odmieta ponuky na komerčný odpredaj festivalu, problémy sa snaží vykryť drobnými investormi.

Jeden z najlepších stredne veľkých festivalov v Európe čelí od pandémie podľa všetkého vážnym finančným problémom. Do roku 2019 boli finančné ukazovatele festivalu Pohoda na vyrovnanej úrovni, približne štvormiliónové náklady sa darilo udržať v rovnováhe medzi príjmami a výdavkami.

Zmenilo sa to v roku 2020, keď sa festival na trenčianskom letisku v dôsledku pandemických opatrení nekonal. Firma Pohoda festival zaknihovala stratu 166-tisíc eur. V ďalšom ročníku 2021, keď sa konala zúžená špecializovaná verzia s názvom Pohoda on the Ground, sa strata navýšila na 484-tisíc eur.

Veľká časť tejto straty sa však zrejme „preliala“ ešte z predchádzajúceho ročníka. Množstvo fanúšikov Pohody si totiž zo solidarity nevypýtali naspäť peniaze za vstupenky zo zrušeného festivalu a preniesli si ich do nasledujúceho ročníka. Išlo o tisíce ľudí, ktorí takto de facto nepriamo zadotovali stratu organizátorov z roku 2020, tá sa však preniesla do nasledujúceho roku, keď si prenesené vstupenky aktivovali. Keďže ani v druhom pandemickom roku sa riadny festival nekonal, časť týchto vstupeniek sa neskôr prebookovala aj na ročník 2022.

Prvý „postpandemický“ ročník 2022 sa strata znížila na 92-tisíc eur. Firma Pohoda festival si už vtedy niesla stratu vyše 700-tisíc eur, ktoré sa zjednodušene dajú označiť ako účet za pandémiu, ktorý by síce mohol byť nepríjemný, festival by však nemusel ohroziť. Ak by totiž išlo o jednorazovú záležitosť a festival by sa vrátil k svojej dlhodobej finančnej stabilite, organizátori by ju dokázali rôznymi formami podporného financovania buď rozložiť v čase, alebo na základe zmlúv so sponzormi z roka na rok presúvať. 

Foto: Jaroslav Novák/TASR

Preto bolo extrémne dôležité, ako sa bude festivalom dariť v nasledujúcich rokoch, keď už primárne dôsledky pandémie odzneli. Minulý ročník však veľa nádeje nepriniesol. Firma Pohoda festival zaznamenala stratu 934-tisíc eur, teda o 26 percent vyššiu, ako je kumulatívna strata z rokov 2019 až 2022.

Táto strata je podľa všetkého spôsobená zvýšenými inflačnými nákladmi po pandémii, s ktorou sa borí takmer každý organizátor festivalov v súčasnosti. Michal Kaščák dokonca v mediálnych vystúpeniach hovorí o zvýšenom tlaku veľkých hudobných labelov, ktoré sa snažia monetizovať festivaly. Získať na svoje pódiá veľké hudobné mená je čoraz náročnejšie a zrejme aj drahšie.

Festival pohoda tak zvýšil svoju zadlženosť na 300 percent oproti aktívam firmy a vlastný kapitál sa zo 700-tisíc eur v minulom roku ešte zvýšil na mínus 1,65 milióna eur. Nie je však známe, kto drží väčšinu aktuálneho dlhu festivalu Pohoda. V nedávnom rozhovore pre Aktuality je naznačené, že firma má dlh v banke.

Nick Cave v roku 2022. Foto: Pohoda/archív

Michal Kaščák nám prisľúbil reakciu na naše otázky, tú sme však do uzávierky ani po opakovaných žiadostiach nedostali. V e-mailovej komunikácii naznačil aktuálnu zaneprázdnenosť, Štandard mu ponúkol samostatný rozhovor k tejto téme aj v neskoršom období.

Väčším problémom pre Pohodu je však to, že sa v porovnaní s prvým „postpandemickým“ rokom 2023 ešte hlbšie roztvorili nožnice medzi príjmami a výdavkami na oboch stranách súvahy. Skrátka: tržby poklesli a príjmy sa tiež znížili.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými  Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami