KOŠICE – Mestský rozpočet bol napokon na minulotýždňovom mimoriadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva prijatý. Primátor Jaroslav Polaček sám prezentoval, že nie je dokonalý, no je lepší ako žiadny. Väčšina poslancov sa priklonila k jeho názoru. No nie všetci. Napríklad Košický klub nie je s prijatím rozpočtu spokojný. O dôvodoch sme sa porozprávali s predsedom finančnej komisie a členom Košického klubu Romanom Matoušekom.
Rozpočet bol prijatý, no priebežne sa počas roka dá meniť. Využije váš poslanecký klub túto možnosť?
Jednou z kompetencií zastupiteľstva je aj zmena v rozpočtových položkách. Primátor zase môže v rámci rozpočtu presúvať 2 milióny eur. No nemôže siahnuť na položku týkajúcu sa príjmov mestských častí. Tam už bola jeho kompetencia upravená. Zastupiteľstvo má právo obmedziť aj iné kompetencie primátora. Napríklad aj znížiť možnosť presúvať prostriedky v rozpočte z dvoch na pol milióna. Spomínaná suma je úplne dostatočná. Veď aj na predchádzajúcom zastupiteľstve ju potvrdila nadpolovičná väčšina poslancov. Myslím si, že je vhodné, aby sa táto kompetencia znovu otvorila, prerokovala a došlo k spomínanému zníženiu. Budeme hľadať podporu pre tento návrh. Problém je v tom, že primátor často prekračuje hranice a neoboznamuje nás o zmenách. Preto bolo súčasťou môjho návrhu rozpočtu, aby nás primátor na každom zasadnutí zastupiteľstva informoval o zmene, ktorú vykonal v rámci svojej kompetencie.
Myslíte si, že niektorí poslanci sa podľa vás nechali primátorom oklamať?
Skupina poslancov urobila úskok, keď najprv podporila a schválila náš návrh rozpočtu a týždeň nato, keď ho primátor nepodpísal, nepodporila náš ďalší pozmenený návrh, ale verziu primátora. Z toho je zjavné, že sa v zákulisí niečo muselo udiať. Bol by som rád, keby to nebolo niečím zaviazané. Niektorí poslanci, ktorí schválili rozpočet ukázali, že aj v budúcnosti sa nechajú primátorom okrádať o ďalšie peniaze. Navyše, ak máme v rozpočte na tento rok pre mestské časti schválenú sumu 15,4 miliónov, neznamená to, že spomínaná čiastka príde. Vypočítava sa automaticky na základe vzorca. Domnievam sa, že primátor niektorých poslancov opäť zaviedol, lebo tie peniaze by mestským častiam tak či tak patrili v zmysle Štatútu mesta Košice.
Budete sa opäť snažiť obnoviť opozičnú koalíciu, ktorá donedávna fungovala? Viacerí starostovia, ktorí sú zároveň poslancami deklarovali, že bez prijatého mestského rozpočtu nemôžu nič robiť a rozvíjať…
Žiadny zo starostov sa na to nemôže odvolávať, keďže v zmysle Štatútu mesta je stanovené, koľko majú dostať mestské časti. Ak nejaký starosta tvrdí, že nevie čo má robiť a nevie si schváliť rozpočet, tak nepozná svoje kompetencie. V zmysle Štatútu prichádzajú starostom peniaze od štátu na základe stanoveného vzorca, ktorý je nemenný. Preto nechápem, ako si starosta nevie vypočítať predpokladaný príjem mestskej časti. V treťom kalendárnom mesiaci tohto roka už peniaze za podielové dane pre mestské časti nešli v rámci provizória, ale na základe výpočtu vzorca zo schváleného štatútu. Mestská časť KVP dostala za prvé dva mesiace 120-tisíc eur, ale za marec, apríl a máj už dostala prostriedky na základe Štatútu. Už teraz je preto jasné, koľko peňazí dostane každá mestská časť a to aj na základe prognóz, ktoré sú zverejňované na stránke Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Starostovia mestských častí si musia uvedomiť, že už nie sú závislí od schvaľovania mestského rozpočtu v zmysle podielových daní. Naopak, sú závislí od prognóz rady pre rozpočtovú zodpovednosť a ministerstva financií, ktoré ich vydávajú. Momentálne ale vychádzame z už schváleného rozpočtu, kde pre mesto Košice za rok 2024 bolo schválených vyše 129 miliónov eur.
Súhlasíte s tvrdením hlavného kontrolóra, že mestu hrozia veľké finančné problémy kvôli zadĺženosti mestských podnikov a organizácií?
Áno, jednoznačne. Pán primátor tvrdí, že čo sa týka dlhovej zaťaženosti, mesto nie je v ohrození. Ale v tzv. skrytej zadlženosti si dovolím tvrdiť opak. Tu je mesto ohrozené. Je 100-percentným vlastníkom určitých obchodných spoločností, ktoré sú vysokou mierou zadĺžené. Celková skrytá zadĺženosť predstavuje podľa správy hlavného kontrolóra vyše 120 miliónov eur. Treba sa zamyslieť nad tým, či je správna cesta zadlžovať budúce generácie a v budúcnosti tak nebodaj dostať mesto do veľkých ťažkostí. A týka sa to aj poslancov,ktorí hlasovali za rozpočet a spolu s ním schválili aj navýšenie úveru vo výške jedného milióna eur. Môže sa napríklad stať, že časť originálnych kompetencií bude zmenená na prenesené kompetencie. Tým pádom sa nám zníži príjmová položka a zvýši sa percentuálna zadĺženosť mesta. Aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) o tom hovorí. Ide hlavne o školstvo. Štát ich chce naspäť a financovať zo štátnych peňazí.
Skúsite podniknúť nejaké kroky k zmene rozpočtu? Spomínali ste aj úver, ktorý je podľa vás problémom…
Politická mapa v mestskom zastupiteľstve sa zmenila, takže ťažko niečo urobíme. My sme vstúpili do opozície. Za mesto nesie zodpovednosť väčšinová časť poslancov, ktorá minulý týždeň schválila rozpočet. Dovolím si povedať, že taký hlúpy manažérsky krok, ako je zobratie úveru na to, aby sme vyplatili dotácie pre športové kluby, či stravovanie dôchodcov je absolútny nezmysel. Z tých podmienok, ktoré poslanci predložili, splnil primátor len tie, ktoré chcel on. Ostatné nesplnil nie vďaka šetreniu na magistráte, ale tým, že mesto si zobralo úver, ktorým chce pokryť bežné výdavky. To je najhoršie, čo môže urobiť. Úvery by sa mali brať len na investičné akcie.
Sú podľa vás možnosti šetrenia priamo na magistráte?
Možno prvý raz v histórii sme navrhli znižovanie nákladov na magistráte. Vychádzali sme z reálnych hodnotení a reálnych čísel. V organizačnej štruktúre je 560 „políčok“. S tým súvisia aj mzdy a mzdové náklady. Sám primátor priznal, že magistrát zamestnáva 500 až 508 ľudí. To znamená, že 50 „políčok“ nám lieta niekde vo vzduchoprázdne. Domnievam sa, že predstavujú nejaké odmeny a iné prostriedky, ktoré si necháva ako rezervu, aby vedel dofinancovať chod magistrátu. Keď primátor Polaček nastupoval, prebral magistrát s 423 zamestnancami. Momentálne je ich v organizačnej štruktúre 550 ľudí. Je to o vyše sto ľudí viac. Keď si vyrátame, ako rástli mzdy, tak platy sto ľudí predstavujú nárast o 2,4 milióna eur ročne.
Podľa primátora si vďaka prijatému rozpočtu prilepší aj dopravný podnik. Súhlasíte?
Nie je to pravda. Primátor účelovo uvádza informácie, ktoré nezodpovedajú realite. Dovolím si povedať, že dopravný podnik stále funguje v prázdninovom hybridnom režime. A pokiaľ viem, zatiaľ sa ani neplánuje návrat k riadnemu grafikonu ako počas pracovných dní. Dopravný podnik potrebuje reštrukturalizáciu všetkých procesov, ktoré sa tam dejú. Inak to nebude fungovať.
Kde je podľa vás najväčší priestor na šetrenie? Prípadne kde by sa dali nájsť ďalšie financie pre mesto?
Najväčšie rezervy vidím v kontrolingu. Mesto nemá žiadny systém na vymáhanie daní, poplatkov a nedoplatkov. Dovolím si povedať, že je tam rezerva až 10 miliónov eur. Neexistuje jednotný systém, kde by prichádzali informácie, ktoré by boli spravované jedným človekom. Kanálov je tam viac a vďaka tomu vznikajú nesúlady napríklad v tom, či niektorí ľudia sú, alebo nie sú prihlásení na odpad. Aj ja sám som zažil, že som sa nahlásil na odpad, no nebol som tam evidovaný. Tak asi je v rámci evidencie niekde problém. Rovnako je neefektívne aj využívanie pracovnej sily. Tu možno spomenúť roznášanie výmerov daní za odpad a daní za nehnuteľnosti. Vraj je lacnejšie, ak ich roznesú zamestnanci magistrátu oproti tomu, aby to poslali poštou. No pýtal som sa, či zisťovali, koľko ľudí už má elektronickú schránku a posielali im to tam? Prípadne motivovať obyvateľov mesta napríklad aj tým, že získajú dve hodiny parkovania zadarmo, ak sa zaregistrujú na elektronické odosielanie? Mesto nevyužíva moderné trendy v rámci komunikácie a oslovovaniu klientov – občanov a firiem. Nedáva nič naviac, len berie.