Slovenskí žiaci v oblasti tvorivého myslenia zaostávajú za priemerom štátov OECD

Ako priblížilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, testovanie v oblasti tvorivého myslenia v rámci PISA je novinkou, ktorá pribudla v roku 2022. Bežne bývala meraná matematická, čitateľská a prírodovedná gramotnosť.

V oblasti tvorivého myslenia bola testovaná mládež zo 64 krajín vrátane Slovenska. Medzinárodná štúdia PISA sa koná v trojročných intervaloch od roku 2000. V školskom roku 2021/2022 išlo na Slovensku o jej ôsmy cyklus, prvé meranie tu bolo realizované v roku 2003.

Ako ozrejmila riaditeľka odboru hodnotenia a monitorovania vzdelávania v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže (NIVaM) Ivana Pichaničová, dôvodom zaradenia tejto oblasti do testovania je súčasná spoločenská situácia, v ktorej úspech čoraz viac závisí od inovácií a nových poznatkov.

Na Slovensku sa do testovania PISA 2022 v gescii NIVaM-u v oblasti tvorivého myslenia zapojilo zhruba 5 800 žiakov z 292 škôl všetkých typov. Testovanie prebiehalo od 25. apríla do 13. mája 2022.

Priemerné skóre slovenských žiakov – 29 bodov – bolo pod priemerom štátov OECD. V rámci OECD dosiahli porovnateľný výkon ako slovenskí žiaci ich rovesníci zo Slovinska či Mexika, mimo OECD to boli žiaci v Srbsku, Uruguaji či Spojených arabských emirátoch. Nižší výkon podali žiaci z Grécka, Kostariky či Kolumbie.

Ďalšie informácie sú prístupné na webovom portáli NIVaM.

(sita)