Opozícia to prekombinovala. Jej výzvy na vetovanie zákona o RTVS boli falošné

V pondelok 1. júla 2024 boli zverejnené dva dokumenty. V Zbierke zákonov bol vyhlásený zákon o Slovenskej televízii a rozhlase (novej STVR) a súčasne bolo na stránke Ústavného súdu zverejnené podanie skupiny opozičných poslancov Národnej rady na začatie konania o súlade tam uvedených ustanovení tohto zákona s ústavou, Zmluvou o Európskej únii, Zmluvou o fungovaní Európskej únie, Dohovorom a aj Chartou základných práv EÚ.

machaj Ľuboš Machaj. Foto: Dano Veselský/TASR

Už po schválení zákona o Slovenskej televízii a rozhlase sa ozvali hlasy vyzývajúce prezidenta, aby zákon vetoval, pričom podľa tých, ktorí takéto výzvy hlave štátu adresovali, práve tento zákon mal byť pre prezidenta akousi pomyselnou skúškou ohňom. Rovnako tak bolo jasné, že v ich vnímaní sveta s jedinou prípustnou pravdou, a to tou ich, v skúške prezident obstojí, iba ak sa zariadi podľa jediného správneho a prípustného názoru – že zákon o Slovenskej televízii a rozhlase je zlý a musí byť vetovaný.

Nestalo sa a prezident sa rozhodol bez ohľadu na tento tlak a situáciu, do ktorej bol mediálne tlačený.

Podpísanie a vyhlásenie zákona o Slovenskej televízii a rozhlase v Zbierke zákonov vyvolalo ďalšiu búrku reakcií a kritiky adresovanej prezidentovi, od ktorého sa údajne úprimne očakávalo, že bude zákon vetovať. 

Prezident nepodľahol tlakom, zákon nevetoval, svoje rozhodnutie odôvodnil na sociálnej sieti a adresoval aj Národnej rade upozornenie týkajúce sa transpozície európskej smernice budúci rok.

V kontexte výziev prezidentovi, aby zákon o televízii a rozhlase vetoval, pôsobí trochu prekvapujúco zverejnenie návrhu na stránke Ústavného súdu SR. Tento bol podaný 1. júla 2024, teda v deň, keď bol zákon vyhlásený v Zbierke zákonov a keď bolo prvýkrát  jasné, že ho prezident nevetoval. Je zjavné, že návrh na Ústavný súd bol pripravovaný a pripravený už dlhší čas a súčasne je zjavné aj to, že opozícia vlastne žiadne veto prezidenta ani nečakala.

Všetky výzvy adresované hlave štátu opozíciou po schválení zákona o Slovenskej televízii a rozhlase na jeho vetovanie boli v podstate falošné, pretože návrh podania na Ústavný súd už bol pripravený.

Opozícii sa teraz „husársky“ kúsok s pozastavením účinnosti, ako to bolo pri Trestnom zákone, nemôže podariť. Ak chceli návrhom na pozastavenie účinnosti preventívne zablokovať voľbu nového generálneho riaditeľa, vytvorenie Rady Slovenskej televízie a rozhlasu a Etickej komisie, mali to urobiť tak ako pri Trestnom zákone, teda ešte pred jeho vyhlásením v Zbierke zákonov. A mali dúfať, že to v Košiciach zvládnu za jeden týždeň.

Návrh na pozastavenie účinnosti zákona podaný počas účinnosti zákona už preventívne nezafunguje.