Filozof Petkanič: Dnešný človek sa nebojí Božieho súdu, ale súdu druhých

Kresťanský existencialista Søren Kierkegaard bol pravdepodobne prvým systematickým kritikom médií. Už v 19. storočí dokázal zrozumiteľne opísať, ako mienkotvorná tlač vplýva na masy. Poukázal na negatívne aspekty davovej mentality a vyslovil obavy nad prílišným "raciom". Na rozdiel od osvietenských mysliteľov sa totiž neobával nevzdelancov a nedostatku rozumnosti, skôr naopak. Doba prílišnej rozumnosti a pretlaku informácií paradoxne urobila z ľudí nemysliaci, pasívny dav. Ako to Kierkegaard myslel a v čom spočíva aktuálnosť jeho kritiky, nám ozrejmil filozof Milan Petkanič.

petkanic 2 Filozof Milan Petkanič. Foto: archív M. Petkaniča

V rozhovore venujeme priestor pojmu vášeň, ktorý má v Kierkegaardovom slovníku celkom iný význam. Petkanič poukazuje na rozpad hodnôt a približuje nám „hyperkonzumnú“ masovú spoločnosť, ktorá prišla s dobou prílišnej rozumnosti. Upozorňuje aj na to, že o médiách sa niekedy vzletne hovorí, že sú strážnym psom demokracie, no v očiach Kierkegaarda sú skôr strážnym psom nivelizácie. Stať sa človekom davu je v potencii každého, každý z nás môže do tohto neautentického stavu upadnúť. Keďže sa s respondentom poznáme a tykáme si, budeme si tykať aj v rozhovore.

Čo môže dať Kierkegaardova filozofia súčasnému človeku?

Keď so študentami na hodinách preberáme Kierkegaardovo dielo, teší ma, že mnohí z nich stále nachádzajú isté paralely Kierkegaardovej kritiky jeho doby s našou súčasnosťou. Kierkegaardova esej Súčasnosť predstavuje jeho najucelenejšiu kritiku modernej doby. Nájdeme tam viaceré zaujímavé momenty, jedným z nich je kritika más a masovej spoločnos


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.