Napriek sľubom o "zelených" hrách sú plasty na olympijských športoviskách všadeprítomné

Organizátori letných olympijských hier v Paríži sľubovali najekologickejšie hry v histórii, ale týždeň po ich začiatku sa objavili výčitky voči častému používaniu plastových fliaš.

the-bottle-5128607_1280 Plastové fľaše. Ilustračné foto: Pixabay

Pre olympijské hry vyrobili 13 miliónov zálohovaných pohárov zo silného plastu s potlačou motívov hier a Coca-Coly, ktorá je oficiálnym dodávateľom nápojov, no diváci a turisti si ich často nechávajú ako suveníry.

Denník Le Monde tiež informoval o tom, že mnohé športoviská prelievajú do týchto pohárov nápoje z obyčajných jednorazových plastových fliaš, čo vytvára zbytočný odpad a navyše tvorí dlhé rady.

Ingrid Vanhéeová, bývalá vedúca stratégie v ekologickej organizácii Citeo, kritizovala Coca-Colu za „greenwashing“, keďže spoločnosť propaguje svoje ekologické snaženie, ale zároveň do Paríža dodáva nápoje v plastových fľašiach.

Francúzsky poslanec Philippe Bolo tiež vyjadril pochybnosti o ekologickosti hier a kritizoval používanie plastových fliaš namiesto veľkoobjemových fontánok, pre ktorých absenciu musia ľudia siahať po balenej vode.

Očakáva sa, že počas akcie vo francúzskej metropole sa spotrebuje takmer desať miliónov pollitrových plastových fliaš a trinásť miliónov pohárov.

Spoločnosť Coca-Cola zdôrazňuje, že žiadna z desiatich miliónov fliaš sa nedostane k divákom, pretože sú prelievané do pohárov a následne recyklované. Ekologické organizácie však varujú, že recyklácia nevyrieši problém produkcie oxidu uhličitého a plastového odpadu.

Ekologické organizácie, ako No Plastic In My Sea, poukazujú na to, že množstvo plastového odpadu sa výrazne nezníži, keďže recyklácia má svoje limity a stále vyžaduje výrobu nového plastu.

Organizátori hier sľubovali, že spotrebujú o polovicu menej plastových fliaš ako v Londýne v roku 2012.

(mm)


Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac

Aj keď sa hovorí o zlom stave slovenských financií, medzinárodní investori tento pesimizmus nezdieľajú. Slovensku „požičiavajú čoraz ochotnejšie“, vraví ekonóm Kovanda s tým, že ako problém evidentne nevnímajú „vysokú závislosť Slovenska od ruskej ropy a plynu“, a „nevidia ho ani v deficite Slovenska, ktorý je jedným z najvyšších v EÚ“.

prečítať viac