Zámerom zabitia Haníju bolo predĺžiť konflikt v Gaze, tvrdí palestínsky prezident

Pale

Mahmúd Abbás. Foto: X

Palestínsky prezident Mahmúd Abbás tvrdí, že zabitie vodcu palestínskeho militantného hnutia Hamas Ismáíla Haníju malo za cieľ dosiahnutie predĺženia konfliktu v Pásme Gazy. Haníjova smrť zároveň podľa neho skomplikuje mierové rozhovory.

Abbás sa takto vyjadril v utorňajšom rozhovore pre ruskú agentúru RIA Novosti, z ktorého cituje agentúra Reuters.

Najvyšší predstaviteľ Palestínskej samosprávy tiež uviedol, že o situácii v Gaze a na Blízkom východe bude čoskoro v Moskve rokovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. RIA Novosti s odvolaním sa na nemenovaný diplomatický zdroj dodala, že Abbás bude na návšteve Moskvy od 12. do 14. augusta.

„Niet pochýb o tom, že cieľom vraždy Haníju je predĺžiť vojnu a rozšíriť oblasť, v ktorej sa odohráva,“ povedal Abbás v rozhovore. „Bude to mať negatívny vplyv na prebiehajúce rokovania o ukončení agresie a stiahnutí izraelských vojakov z Gazy.“

Haníja prišiel o život minulý týždeň pri útoku v Teheráne, kam pricestoval na inauguráciu nového iránskeho prezidenta Massúda Pezeškijána. Irán a ním podporované militantné skupiny vrátane Hamasu pripisujú zodpovednosť za jeho vraždu Izraelu, ktorý tieto obvinenia nepotvrdil ani nevyvrátil. Za zabitie Haníju mu zároveň prisľúbili odvetu

„Považujeme to za zbabelý čin a nebezpečný vývoj v izraelskej politike,“ povedal Abbás na margo vraždy. Dodal, že od izraelských síl v Pásme Gazy sa teraz vyžaduje, aby sa vzdali svojich ambícií, zastavili agresiu voči Palestínčanom, stiahli sa z Pásma Gazy, dodržiavali medzinárodné právo a realizovali tam okamžité a trvalé prímerie.

Islamistické hnutie Hamas vládne v Pásme Gazy od roku 2007. Abbásov konkurenčný sekulárny a umiernený Fatah zase ovláda Palestínsku samosprávu, ktorá má čiastočnú kontrolu nad Izraelom okupovaným Západným brehom Jordánu.

(tasr)


Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac

Aj keď sa hovorí o zlom stave slovenských financií, medzinárodní investori tento pesimizmus nezdieľajú. Slovensku „požičiavajú čoraz ochotnejšie“, vraví ekonóm Kovanda s tým, že ako problém evidentne nevnímajú „vysokú závislosť Slovenska od ruskej ropy a plynu“, a „nevidia ho ani v deficite Slovenska, ktorý je jedným z najvyšších v EÚ“.

prečítať viac