KOŠI
KOŠICE – Na zasadnutí komisie dopravy Košického samosprávneho kraja bolo na programe viacero bodov. Poslanec Miloš Ihnát tiež opätovne otvoril otázku využitia 73 kusov techniky, ktorú si Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) prenajala za 30 miliónov na obdobie ôsmich rokov.
Na problém totiž upozorňuje niekoľko mesiacov. Vychádza pritom z výkazov využitia jednotlivých kusov techniky. Či už ide o traktory Valtra alebo tatrovky.
„Predsa nie je možné, aby poslanec bojoval s vedením SC KSK. Ide o samostatnú organizáciu v súkolí KSK, ale je platená z verejných financií. Treba si uvedomiť, že pán generálny riaditeľ bol volený zastupiteľstvom KSK a v tomto prípade je verejným činiteľom a musí zniesť určitý diel konštruktívnej kritiky,“ zhrnul Ihnát doterajšie „naťahovačky“ s vedením KSK.
Priznal, že v uplynulých mesiacoch ho prekvapilo zvýšené využitie prenajatých traktorov Valtra. „V jednom prípade dokonca išlo o 114 percent, čo trochu pripomína socializmus. Vysvetlili mi, že s traktorom sa pracovalo viac pracovných dní,“ uviedol Ihnát. Trápi ho ale iná vec.
„Štyri mesiace bolo využitie nulové. Pritom nájom jedného traktora stojí 5-tisíc eur s DPH na mesiac. To je 30-tisíc eur za traktory len v jednej prevádzke. Pritom sme sa tu už bavili o tom, či je výhodná kúpa traktorov Valtra, alebo prenájom,“ upozornil Ihnát.
Ešte horšie podľa neho vychádza prenájom univerzálnych podvalníkov, ktoré slúžia na prevoz veľkých mechanizmov. „Jeden z nich využili počas 390 dní na 7,2 percenta. Druhý za to isté obdobie na 2,05 percenta. Za jeden podvalník platí SC KSK necelých 800 eur s DPH každý mesiac. Za oba tak už zaplatili takmer 19-tisíc eur,“ vypichol Ihnát ďalší prípad „výhodného“ prenájmu.
Ďalší podvalník našiel v rožňavskej prevádzke SC KSK. „Prídavné zariadenie pre traktor Valtra bolo nepoužité a zarastené burinou. Pred pár dňami som tam bol znovu. Zariadenie iba odburinili a posunuli niekoľko metrov. Vedúci prevádzky priznal, že ho nevyužívajú. Tak sa pýtam, či je to výhodné, aby to tam ležalo úplne nepoužité a nepoškrabané, pričom ani neviem, koľko sa za to platí prenájom, lebo mi to nikto nechce povedať,“ podotkol poslanec.
Preto ho podľa jeho slov trápi, že nemá žiadne podrobné informácie o využití každého zo 73 kusov techniky. Pritom by sa podľa neho dalo predísť hádkam a konfliktom. „Vôbec by nemuseli vznikať. Stačilo by predložiť tabuľky, kde by bolo jasne uvedené, ktoré stroje a zariadenia sa využívajú a do akej miery,“ načrtol Ihnát riešenie.
Rovnako sa zaujímal aj o využitie desiatich nadstavieb na sypače, ktoré zakúpili počas Triščovho pôsobenia, no bez dokladov. Dodal, že vedúci prevádzok ich v zime občas načierno využijú, no pritom tŕpnu, či nenarazia na políciu.
„Preto navrhujem prijať uznesenie, v ktorom komisia dopravy KSK žiada generálneho riaditeľa SC KSK, aby na každé druhé rokovanie komisie predložil reálny stav využívania prenajatej techniky od spoločnosti Tempus v jednotlivých prevádzkach SC KSK,“ navrhol Ihnát. Uznesenie bolo prijaté jednohlasne.
Zaujímalo ho aj momentálne postavenie bývalého generálneho riaditeľa SC KSK Antona Trišča, ktorý skončil v novembri minulého roka vo vyšetrovacej väzbe. Vtedy malo ísť o podozrenia týkajúce sa nákupu predražených bezkontaktných teplomerov, ako aj podozrivý nákup desiatich posypových nadstavieb, ku ktorým chýbali doklady. Kvôli tomu sa 23. novembra 2023 vzdal funkcie.
Presnejšie ide Ihnátovi o to, či je Trišč stále zamestnancom tejto organizácie, a ak áno, v akej funkcii. „Údajne je tam prekážka na strane zamestnávateľa. Pravdepodobne teda pán Trišč sedí doma a poberá mzdu. Pritom SC KSK nie je súkromná firma a ide o verejné peniaze,“ zdôraznil poslanec.
Pred pár mesiacmi si na šafárenie SC KSK posvietil Útvar hlavného kontrolóra KSK Jozefa Hudáka. Na poslednom krajskom zastupiteľstve koncom júna mu poslanci dali voľnú ruku pri ďalších kontrolách. Schválili plán kontrolnej činnosti krajských organizácií na druhý polrok 2024, kde patrí aj SC KSK.
Na zasadnutí dopravnej komisie bol aj hlavný kontrolór Jozef Hudák. Reagoval na Ihnátove podpichnutie, že Trišč sedí doma, berie plat a nikoho to netrápi. Dôvodom Ihnátových slov má byť spomínaná prekážka v práci na strane zamestnávateľa. Kontrolór ale na poslancovu pripomienku uviedol, že to nie je celkom tak.
„Pokiaľ ide o personálne otázky, hlavný kontrolór môže do predloženého plánu kontrolnej činnosti mimoriadne doplniť aj nejakú kontrolu na základe skutočností, ktoré tu boli prezentované. Práve jedna z kontrol sa v priebehu druhého polroka 2024 bude týkať aj personálnych záležitostí na správe ciest,“ uviedol Hudák na margo poslancovej pripomienky tákajúcej sa Trišča.
Odpovedí na otázky od vedenia SC KSK sa však Ihnát nedočkal. Na zasadnutí dopravnej komisie bola pracovníčka SC KSK, no nevedela odpovedať na všetky Ihnátove otázky. Generálny riaditeľ SC KSK Vladimír Žiarny, ani prevádzkový riaditeľ Peter Vaľko neprišli. Obaja sú na dovolenke.